Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Airwellens avfrostningstid, nÃ¥n som vet?  (läst 3738 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« skrivet: 08 november 2007, 15:57:54 »
Har vaktat pÃ¥ pumpen ett par timmar nu, men jag orkar inte passa den för att kolla avfrostningstiden. Trodde den den skulle avfrosta innan den slog av vid inställd temp, men inte dÃ¥, den gick hela vägen Ã¥ sen slog den av  huvuddunk SÃ¥ nu skulle jag behöva stÃ¥ i flera timmar Ã¥ vakta, Ã¥ det orkar jag bara inte göra ;D AlltsÃ¥, är det nÃ¥n som vet hur lÃ¥ng tid den tar pÃ¥ sig? Själv tycker jag inte det tar lÃ¥ng tid alls, men vet inte heller riktigt hur tiden ska mätas. Själva avfrotningen gÃ¥r bara pÃ¥ nÃ¥gra minuter, men det pysslar ju med en del annat Ã¥xÃ¥, sÃ¥ Ã¥xÃ¥ tar en minut eller tvÃ¥...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2007, 17:00:54 »
Jag har också fått för mig att den skall avfrosta innan den stannar, oavsett om det behövs eller ej.
Men det kanske måste vara ett visst antal minusgrader innan den gör det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2007, 17:30:36 »
Jag har också fått för mig att den skall avfrosta innan den stannar, oavsett om det behövs eller ej.
Men det kanske måste vara ett visst antal minusgrader innan den gör det?

Ja jag har set den göra det, men tror inte den gör det alla ggr, Ã¥ den gjorde inte det den här gÃ¥ngen, vilket iofs inte behövdes heller. Mycket möjligt att den tyckte det var för varmt, det ligger faktiskt pÃ¥ + grader nu. FÃ¥r hÃ¥lla ett öga pÃ¥ hur den gör, men det är fan inte lätt att pricka in när den avfrostar  :) Vad är det som bestämmer avfrotningen eg, för perfekt avfrostat är det alltid  Sc:,h Kan inte va gÃ¥ngtid, inte enbart iaf, nÃ¥t mer mÃ¥ste till för att "veta" när den ska avfrosta  Sc:,h Märks att jag inte bryr mig sÃ¥ mycket i pumpen va?

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #3 skrivet: 08 november 2007, 17:54:24 »
Du får helt enkelt sätta ut en solstol och tända grillen.


 *roflmao*






Det jag vet efter samtal med Björn är att det går fort. Hur fort kan jag inte svara på nu men jag kan fråga honom någon gång.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #4 skrivet: 08 november 2007, 18:11:27 »
Du får helt enkelt sätta ut en solstol och tända grillen.


 *roflmao*






Det jag vet efter samtal med Björn är att det går fort. Hur fort kan jag inte svara på nu men jag kan fråga honom någon gång.

Skulle kunna sitta i bilen Ã¥ vänta  :) Ã… det mÃ¥ste va riktigt kallt eller skitväder, för annars sÃ¥ klarar solfÃ¥ngarna allt... Ja tiden själva avfrostningen tar, är inte lÃ¥ng, men som sagt, den pysslar med en del annat Ã¥xÃ¥... Men man vet när den är klar, iaf om det är kallt ut, för dÃ¥ blir det rejält Ã¥ngmoln när fläkten gÃ¥r igÃ¥ng  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2007, 22:13:25 »
Jag tror de flesta gÃ¥ pÃ¥ timer.  Nibes pumpar gÃ¥r att ställa i menyn hur länge den skall gÃ¥ innan avfrostning. SÃ¥ niben avslutar inte körningen med avfrostning. Det var samma sak med min mecaterm, den  frostade av 1 gÃ¥ng i timmen under en viss temp
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #6 skrivet: 08 november 2007, 22:35:10 »
Verkar som alla modeller har timer, sen blandas det med termostater m.m, men egentligen finns det väl ingen teknik som känner av när isbeläggningen kommer. Kanska man kan göra som på flyget med s.k "stallvarnare", det är en liten metalltunga som sitter på vingen med en microswith+en kraftig fjäder-när man flyger under ett visst antal knop åker metalltungan fram och stallvarnaren startar. Då borde man kunna sätta en liknande metalltunga med fjäder och microswitch framför fläkten, när så lufttrycket/lufthastigheten går ner pga isbildningen drar larmet och maskinen går över i defrostermode.

Ska man sen stila lite borde man ha ett program som gör att 1 min före defrostern stängs av, slÃ¥s fläkten pÃ¥ i full fart fast i reverserad mode-sÃ¥ att ev kvarvarande is som ligger och slamrar i lamellerna dÃ¥ trycks rätt ut bakÃ¥t, dÃ¥ fÃ¥r man nog sätta en plastskiva bakom  utedelen för väggen lär bli ganska blöt.   ::)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #7 skrivet: 08 november 2007, 23:41:52 »
Ingen dum ide.

Vad är det som startar avfrostningen?. Känner den av att gastemeperaturerna inte stämmer?.

Att trycket inte stämmer?.


PÃ¥ L/V pumpar.

9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #8 skrivet: 09 november 2007, 07:57:41 »
Sätt dit en webkamera. SÃ¥ kan vi alla sitta kring Airwellen.  ;D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #9 skrivet: 09 november 2007, 10:57:38 »
Idag hade jag tur, rÃ¥kade gÃ¥ ner i källaren precis när det började avfrosta i slutfasen  Thumbsup NÃ¥ vad tror Ni tiden blev för själva avfrostningen? Den tid det stÃ¥r i displayen att avfrosningen gÃ¥r alltsÃ¥. Jag missade lite i början precis när den slog igen, sÃ¥ jag kan bara ange tiden avfrostningen kördes, pysslet med stopp, utsläpp av högtryck Ã¥ vad nu den gör, saknar jag exakt tid pÃ¥... Men den kanske inte ska räknas in i tiden för avfrostning? NÃ¥ja.., tiden för avfrostning, D1 i displayfönstret, blev iaf nästan exakt 4 1/2 min vid ca +-0 grader, med dragning mot plusgrader... SÃ¥ det stämde med vad jag sa, att jag tyckte det gick fort  :)

mvh humlan.
« Senast ändrad: 09 november 2007, 13:37:26 av humlan57 »

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #10 skrivet: 09 november 2007, 17:42:01 »
Idag hade jag tur, rÃ¥kade gÃ¥ ner i källaren precis när det började avfrosta i slutfasen  Thumbsup NÃ¥ vad tror Ni tiden blev för själva avfrostningen? Den tid det stÃ¥r i displayen att avfrosningen gÃ¥r alltsÃ¥. Jag missade lite i början precis när den slog igen, sÃ¥ jag kan bara ange tiden avfrostningen kördes, pysslet med stopp, utsläpp av högtryck Ã¥ vad nu den gör, saknar jag exakt tid pÃ¥... Men den kanske inte ska räknas in i tiden för avfrostning? NÃ¥ja.., tiden för avfrostning, D1 i displayfönstret, blev iaf nästan exakt 4 1/2 min vid ca +-0 grader, med dragning mot plusgrader... SÃ¥ det stämde med vad jag sa, att jag tyckte det gick fort  :)

mvh humlan.



Har för mig att Björn sagt något om 10 minuter totalt. Jag har det någonstans i bakhuvudet (eller i vänstra foten).

9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #11 skrivet: 09 november 2007, 19:06:46 »
Idag hade jag tur, rÃ¥kade gÃ¥ ner i källaren precis när det började avfrosta i slutfasen  Thumbsup NÃ¥ vad tror Ni tiden blev för själva avfrostningen? Den tid det stÃ¥r i displayen att avfrosningen gÃ¥r alltsÃ¥. Jag missade lite i början precis när den slog igen, sÃ¥ jag kan bara ange tiden avfrostningen kördes, pysslet med stopp, utsläpp av högtryck Ã¥ vad nu den gör, saknar jag exakt tid pÃ¥... Men den kanske inte ska räknas in i tiden för avfrostning? NÃ¥ja.., tiden för avfrostning, D1 i displayfönstret, blev iaf nästan exakt 4 1/2 min vid ca +-0 grader, med dragning mot plusgrader... SÃ¥ det stämde med vad jag sa, att jag tyckte det gick fort  :)

mvh humlan.



Har för mig att Björn sagt något om 10 minuter totalt. Jag har det någonstans i bakhuvudet (eller i vänstra foten).



Tycker det verkar som nån minut för mycket.., men höftat mellan tummen å pekfingret så kan det säkert stämma.

mvh humlan.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Airwellens avfrostningstid, nån som vet?
« Svar #12 skrivet: 10 november 2007, 10:52:24 »
gick förbi min 2020-10 i morse precis när den började avfrosta 1.5 min tog det vid -1 ºC
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!