Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Solo r20  (läst 1798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swenick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Daikin Solo r20
« skrivet: 09 september 2020, 09:57:15 »
Har fått en offert på en Daikin Solo r20. Den ska sitta i en bostad på ca 35 kvm i Sthlms området. Solo r20 verkar inte vara någon populär pump då jag knappt hittar något skrivet om pumpen. Någon som har erfarenheter om denna pump?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Solo r20
« Svar #1 skrivet: 09 september 2020, 10:26:21 »
Den verkar säljas som prisvärt mindre luftkonditioneringsaggregat i första hand. Sedan står det:

Förberedd för värmepumpsdrift
Utomhusdelen RX20K kan kompletteras med värmekabel så den även kan användas som värmepump vid lägre utomhustemperaturer ned till – 15°C grader.

Vilken värmeeffekt den klarar att ge har jag ingen aning om. Har du haft någon installatör på besök? Om bostaden t.ex. är en äldre sommarstuga med enkel sågspånsisolering kan uppvärmningsbehovet vara stort även om det inte är så många kvadratmeter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Solo r20
« Svar #2 skrivet: 09 september 2020, 11:32:07 »
Har fått en offert på en Daikin Solo r20. Den ska sitta i en bostad på ca 35 kvm i Sthlms området. Solo r20 verkar inte vara någon populär pump då jag knappt hittar något skrivet om pumpen. Någon som har erfarenheter om denna pump?

35m2 är liten yta, men vän av ordning som jag är skulle jag be om ett pris på en Solo 25 eller 35 istället. Bör inte sklija många kronor, speciellt till 25 storleken.

D

Utloggad Swenick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Solo r20
« Svar #3 skrivet: 13 september 2020, 10:48:20 »
35m2 är liten yta, men vän av ordning som jag är skulle jag be om ett pris på en Solo 25 eller 35 istället. Bör inte sklija många kronor, speciellt till 25 storleken.

D

Tack Daikin, fick höra från min återförsäljare att Solo r25 ligger på ca 1500-2000kr mer. Tänker nog satsa på en r25 istället för r20.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 226
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!