Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.  (läst 8421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baltic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« skrivet: 07 april 2014, 23:08:57 »
Hej

Jag ska hjälpa mina föräldrar med att välja en bervärmepump, istället för deras nuvarande gaspanna.
Jag har själv en Nibe 1225 men är inte hundra procent nöjd med kvaliten.

Vi har tittat på en CTC bergvärmepump och kommit fram till att det finns vissa fördelar och vissa nackdelar jämfört med Nibe:n.

Fördelar.
Expansionsventilen är elektriskt styrd.
Cirkulationspump för värmebärare är varvtalsstyrd och blir därmed alltid optimalt inställd.
3 års garanti plus 7 års försäkringstäckning.
COP verkar vara väldigt högt. (Över 5 vid 5/35 inklusive cirkulationspumpar).
Användargränssnittet är en snygg färgskärm med pekfunktion.
Färgskärmen kan visa (grafiskt) temperaturer de senaste 24 timmarna.
Värmeproduktion är oberoende av värmebärarflödet till radiatorkretsen/golvvärmesystemet (golvvärmetermostater kan finnas kvar utan problem).
Värmepumpen har plats för integrerad platt litet expansionskärl.
Tappvarmvattnet produceras efterhand, så legionellaproblem kan i princip inte uppstå.
Värmepumpen innehåller cirka 100 liter radiatorvatten, så behovet av volymtank/knäpptank blir mindre.
Kompressormodulen är väldigt lätt att byta, om behov skulle uppstå.


Nackdelar.
Uttag av väldigt mycket varmvatten under kort tid är omöjligt (dock uppkommer behovet förmodligen sällan).
Shuntreglering av utgående värmebärare innebär att värmetillverkningstemperaturen måste vara lite högre (oklart hur mycket) än utgående värmebärare.
Värmepumpen är högre än andra och kan inte installeras om takhöjden är begränsad.

Är det något annat vi bör tänka på att jämföra?

MVH

Torbjörn

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #1 skrivet: 07 april 2014, 23:34:29 »
Var runt lite på Nordbygg i förra veckan och kikade på samtliga de stora värmepumpsmärkena i Sverige. Man borde kanske sammanfatta det hela i en tråd. Vi får väl se om jag orkar.

Kan inte säga annat än att nibe har ett övertag. Välbyggda maskiner, imponerande sortiment. Skulle jag inte välja nibe så skulle jag nog gått på en viessman eller möjligen en thermia.

1225 är väl en ganska gammal maskin som ser ganska handbyggd ut? Den nya sorten med alulucka och färgskärm är väldigt förtroendeingivande rakt igenom.

Sen till CTCn. COP är verkligen inget vidare pÃ¥ den maskinen, oavsett vad CTC pÃ¥stÃ¥r i sin reklam. Kika i trÃ¥den där vi tittar pÃ¥ verklig drift. Även i energimyndigheternas stora test gick det inget vidare. Men de är ju självklart "bäst i klassen - värmepumpar med pekskärm", sÃ¥länge ingen annan tillverkare monterar in en pekskärm  ::) .I mitt tycke är CTCn en dÃ¥lig kompromiss pÃ¥ mÃ¥nga sätt. Tittar du dessutom pÃ¥ en lite större modell sÃ¥ är risken för mÃ¥nga starter väldigt stor.

Framtidens melodi är nog varvtalsstyrda maskiner. De har en stor fördel med att kunna reglera avgiven effekt. Kika in i nibe 1255 tråden.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #2 skrivet: 08 april 2014, 18:47:41 »
Jag kan tillägga några för- och nackdelar med CTC.

Fördelar:
  • CTC har ingen växelventil för att växla mellan varmvattenproduktion och radiatorvärme, och därmed slipper man en detalj som gärna krÃ¥nglar pÃ¥ en del värmepumpar av andra märken.
  • Tekniken med en övre och en undre halva av tanken samt s k bivalent shunt är mycket trevlig om man vill lÃ¥ta den samarbeta med nÃ¥gon annan billig värmekälla.
  • Shuntventilen medger snabb reglering av framledningstemperaturen, vilket är bra om man har ett hus som reagerar snabbt pÃ¥ t ex solvärme och blÃ¥st.


Nackdelar:
  • Lite tveksam montagekvalitet, smÃ¥fel pÃ¥ helt nya CTC (t ex förväxlade/felkopplade tempgivare) är inte ovanliga. Saker som egentligen borde vara lätta att fixa men som kan bli mycket besvärliga om man rÃ¥kar ut för ett riktigt stolpskott till servicetekniker och pga garantin inte vill meka själv.
  • Ã…terförsäljare, installatörer och servicetekniker verkar ofta vara dÃ¥ligt pÃ¥lästa om värmepumparna och har mycket ytliga kunskaper om dem, lätt hänt att det görs allvarliga fel t ex om en installation avviker frÃ¥n standard pÃ¥ nÃ¥got sätt eller om det behövs mer grundlig felsökning i nÃ¥got fall.
  • Styrelektroniken känns inte helt förtroendeingivande men är kanske inte bättre i nÃ¥gon annan värmepump heller. Rappliga kontaktdon, oskyddade kretskort pÃ¥ utsatta ställen, mÃ¥nga elektrolytkondensatorer som kan befaras ha begränsad livslängd, reläer för tillsatsvärme mm som Ã¥tminstone ser ut att vara i klenaste laget.
  • Ã…tminstone i en del äldre modeller tveksamt om separationen mellan starkström och SELV (klenspänning) verkligen uppfyller gällande standarder.


Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #3 skrivet: 08 april 2014, 20:21:06 »
Men nog har väl även Ctc växelventil i sina berg vp numera. Tror inte shunten gör att framledningen kan höjas snabbare än på andra vp i praktiken eftersom man har så lite mängd lagrad energi så är det effekten hos vp som avgör hur fort framledningen höjs och är normalt inget problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #4 skrivet: 08 april 2014, 21:57:46 »
Jo, mycket riktigt har även CTC infört en växelventil i konstruktionen. Blev dock inget vidare. Lite som att försöka skriva av bänkkamraten på ett prov och missa hälften - lösningen blir inte helt hundra.

Gillade deras tidigare koncept mer, den var mer ärlig. Robust konstruktion med lite avkall på effektivitet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #5 skrivet: 09 april 2014, 19:25:37 »
Dom skulle valt en lösning med dubbla växelventiler eller dubbla kärl och fått en bra funktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #6 skrivet: 09 april 2014, 19:48:38 »
ctc bergvärme  är inte bara ecoheat.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #7 skrivet: 09 april 2014, 22:30:49 »
Det är den enda som ligger någorlunda i pris som konkurrenterna tror jag i alla fall men rätta mig gärna om jag har fel Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

ES77

  • Gäst
ES77
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2014, 21:07:57 »
CTC Ecoheat har Inge sämre cop än Nibe 1245, man måste lära sig att läsa ut rätt. Nibe brukar skylta med sin höga cop, det är mätt utan brine och värmebärar pump. På ctcn är det cop med cirkulationspumpar.
Sedan har Ctcn scrollcompressor och R407C som köldmedium. Medans Nibens 1245-8 har kolvkompressor och R410A, Nibens har sämre cop än ctcn vid kalla hål -3. Scrollkompressor är mera hållbar och ger en högre effekt vid 0/45. Ctc kan samköras med vedpanna, solvärme, mm utan problem.
Jag rekomenderar CTC skarpt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2014, 21:20:34 »
Jag rekomenderar att du läser på Nibe har inte R410A men har kolvkompressor och båda anger cop enligt EN14511. Du kan ju se hur bra Ctc går i Ecoheat tråden på forumet finns en del loggar där eller läsa energimyndighetens test http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=144&productTypeVersionID=364&productCompareList=1634,1637&PageID=13233
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2014, 21:21:10 »
Bullshit.

Alla F1245 har 407C, och min F1245-12 har även scrollkompressor.

Vilken seriös installatör räknar med -3 grader brine? Det ger ju skitcop oberoende om man har kolv eller scrollkompressor, och det har vid flera tillfällen visats att CTC har betydligt sämre COP, även om den har andra fördelar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Bergvärme. Fördelar och nackdelar.
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2014, 21:33:19 »
Cop sjunker inte så mycket vid tex -5 grader in på en 1245 8 kw cop sjunker mera om den får jobba med hög framledning tex 55 grader. Och visst finns det 1245 med scroll kompressor det har ju 12kw samt troligtvis även större 1145.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!