Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?  (läst 9093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« skrivet: 23 januari 2019, 18:57:00 »
Hej,

Har nyss fått en ecoheat 408 installerad och efter en kall januarivecka med spetsvärme motsvarande elpannan  den ersatte är jag fylld av revanschlusta. Inte en kWh i onödan är devisen. Fast med bibehållen komfort då... Installatören borde såklart ha gett mig den här kunskapen och lovade en del men har sedan installation varit betydligt mer ointresserad. Det är en annan tråd kanske.

Generella frågor:
- Ska man ta bort elspetsen och i vilka driftfall är den nödvändig för bibehållen komfort? Hur tar man bort elspetsen?
- Spärra shunten, vad innebär den inställningen?
- Vad betyder Shunt 50% ja/nej under värmesystem 2. Ej beskriven i manualen.

Specifikt om mitt system:
- sedan jag ”spärrade shunten” (inställningen om shuntfördröjning) når primärkretsen aldrig börläget, inte ens vid beskedliga temperaturer som 42C. Shunten stannar i mitten och får inga signaler om att varken öka eller stänga. Visst är detta två olika shuntar? Börläget är nog lite för högt för rent konkret ligger inomhustemp runt 20.

Systemet:
Ecoheat 408, två kretsar (primärkrets och golvvärme på bottenplan)
150m2 uppvärmt+garage som hålls frostfritt.
Primärkrets 55C i kurvlutning.
Har enbart kört VP sen jag satte shuntfördröjning till ”spärrad” innan dess blåste den ca 100kWh spets per dag.
190m borrhål med bra temperaturer.








Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2019, 09:13:25 »
Hej!
Kurva 55 är relativt högt om du inte bor i skåne?
Kurvan ska trimmas in med termostaterna fullt öppna, du ska inte reglera innetemp på radiatorerna utan med kurvan.
Man kan spärra elpatron genom att sätta elpanna max till 0 kW.
Shunten ska du däremot inte spärra.
Shunt värmesystem 2 låter som shunten till golvvärmen (om den är kopplad till din värmepump?), denna styrs då av värmekurva på system 2.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2019, 14:34:33 »
Jodå 55 är nog lite högt, jag laborerar med sänkt kurvjustering istället. Hade för varmt där det är radiatorer förra veckan när det var lite kallare. (Stockholm). Just nu 22° på övre plan.

Har radiatorer på övervåningen och golvvärme på entréplan, detta är värmesystem 2. Vp-styrd esbeshunt och cp på konstantdrift. Men vad betyder inställningen?

Kör nu med elpatronen satt till 0 för att lära mig var gränserna går. Vid - 6°C fyller den nedre tank med temperaturer väl över begärd framledning (börläge) men givaren på framledningen rapporterar temperaturer väsentligt under och aldrig över börläget. Vp går inte konstant och ger inga felmeddelanden, något jag tolkar som att den faktiskt ska klara att gå endast på vp dessa temperaturer. Notera att rumstempen är ok, det är möjligheten att styra den som blir knas när börläget aldrig nås. I skrivande stund står shunten till primärkretsen på max.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2019, 15:38:35 »
Nu ser jag att spärrad shunt innebär att den aldrig öppnar mot övre delen av tanken, kanske är en smart inställning?
Men inställningen av shunt nr 2 har inte med detta att göra då den inte är bivalent, eller? ???
Det kanske finns nån typ av motsvarande spärr på den ändå?  Sc:,h
Har du problem att få upp värmen i golvet?

Sen är det dumt att ha en högre kurva än vad som behövs, viktigt att trimma ner denna så den motsvarar husets verkliga värmebehov.
Att huset är OK varmt trots att börvärdet inte nås tyder på för hög kurva.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2019, 17:19:53 »
Har fler problem med styrningen av golvvärmen, därför inga frågor om den än. (installatören har byggt fel).

Självklart fattar jag att man inte ska ha för hög kurva, då blir det ju för varmt... Men just nu vet jag inte vad som reglerar rumstemperaturen. Den följer inte bör-kurvan iaf. Just nu är båda tankarna 50°c, shunt en öppen men framledningen 38. Börläget är 49°C.  Pumpen är igång och ger 53°C.

Förstår att detta närmar sig max kapacitet men elpatronen drog 100kwh per dygn när den var igång. Då gick pumpen knappt.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2019, 23:23:36 »
Slog på elpatronen igen (ökade effekten från 0 till 9kwh) och den var påslagen tills båda tankarnas börvärden var uppfyllda. Nu gick också framledningen upp till begärd temp.

Förstår fortfarande inte varför den inte styr ut samma temp när elpatronen är urkopplad. VPn fixade ju att fylla tanken till fl-börvärde+7°C, 12°C mer än faktisk (och rätt ok) framledning.

Jag har börjat sänka kurvlutningen nu men jag kan inte släppa ovanstående riktigt.  Installatörens förklaring kändes som svammel, en stor besvikelse då jag uppfattat honom som engagerad i tekniken.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2019, 07:55:36 »
Min åsikt är att CTC:s grejer är lite skumma och denna tråden bekräftar detta.
Värmepumpen är på nått sätt byggd för att köra elpatron i onödan om man inte trixar till det på olika sätt.  Sc:,h
Men om du vill fortsätta testa olika grejer så rekommenderar jag att börja med cirkpumparna (både laddpump och värmebärarpump) och se hur olika inställningar där förändrar läget.
Jag tror att låg fart (och bra skiktning) förbättrar läget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2019, 14:35:19 »
Nu spetsar den inre alls på samma vildsinta sätt och jag vet inte varför. Däremot ligger framledningen fortfarande under börvärdet och det börjar bli kallt.

Kanske har det med skiktning att göra men det är svårt att veta var temp mätare sitter respektive utloppet till shunten.

Shunten förresten: på en bivalent shunt ligger ett av lägena på 50%. Gissar att det är nedre tanken och att inställningen spärrar eller liknande. Finns ju dock två andra sätt att ställa in ungefär det, spärra shuntfördröjningen eller köra med exakt framledning.

CTC är tydligen skumma, som saabar ungefär :-)

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2019, 09:29:54 »
Pustade ut för tidigt,

Pumpen stannade precis, börvärden för övre och nedre samt framledning är uppfyllda men ändå går elpatronen.


-6°C ute och mellan 18-20°C inne.



Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2019, 11:30:20 »
När shuntfördröjningen räknat ner till noll återställs den aldrig och elpatronen tar över. Vilka parametrar är relevanta för att shuntfördröjningen ska återställas?

Sen förstår jag inte hur framledningstempen egentligen skapas. Shunten står på max men framledningen ligger ändå 10-20°C under tankarna innehåll och under börvärdet.

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2019, 21:00:29 »
När shuntfördröjningen räknat ner till noll återställs den aldrig och elpatronen tar över. Vilka parametrar är relevanta för att shuntfördröjningen ska återställas?

Sen förstår jag inte hur framledningstempen egentligen skapas. Shunten står på max men framledningen ligger ändå 10-20°C under tankarna innehåll och under börvärdet.

Läs detta http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60894.msg638913#msg638913
Då kanske du förstår bättre vad den gör.. :)

Sen så är det bra om man ser till att vp'n är ordentligt avluftad. (Via luftnippel och säkerhetsventil uppe på vp'n)
Styrningen fungerar mycket bättre då. :)

CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2019, 21:38:32 »
Ser ut som tråden jag drömt om! Stort tack.

Kan jag som lekman bedöma om Rörmokaren luftat vpn? Radiatorkretsen avluftades men det är inte det du menar gissar jag.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2019, 22:56:10 »
Testar inställningar likt dina, dock har jag kört med liknande i ca 1v med 900kWh spets som följd och en vpå som gick 6h av 24h.

Jag misstänker att nått faktiskt är fel. Har bara sett shunten nollställas en gång och det var när jag körde exakt framledning med vv-körning.

I skrivande stund står pumpen still och elpatron värmer övre tank till 70°c

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2019, 00:10:26 »
Försöker trigga återställning av shuntfördröjningen genom att sänka begärd rumstemp med 5°. Shunten stänger, framledningstempen sjunker. Men inte fan återställs shuntfördröjningen. Vad krävs för att den ska börja från början igen?

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2019, 12:11:01 »
Försöker trigga återställning av shuntfördröjningen genom att sänka begärd rumstemp med 5°. Shunten stänger, framledningstempen sjunker. Men inte fan återställs shuntfördröjningen. Vad krävs för att den ska börja från början igen?
Normalt vid felsökning börjar man med att återställa allt till fabriksinställningarna och utgår därifrån på ett systematisk sätt.
Men i ditt fall skulle jag nog rekommendera att kontakta installatören och eller CTC.
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!