Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kompressor eller köpa helt ny pump  (läst 12190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2017, 08:57:35 »
Omöjligt att svara på om man ska leja för jobbet ta in priser från olika firmor priserna skiljer så mycket mellan dom men sen så kan jag ge en rekommendation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #16 skrivet: 08 februari 2017, 20:22:29 »
Kan nån förklara varför pannan går upp på 57 grader fast den är inställd på 46.
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #17 skrivet: 11 februari 2017, 12:00:46 »
Tycker mig se att det står 54 som börvärde, inte 46, och några grader extra får man efter att elpatronen stängt av.

Jag förmodar att det är samma Honeywell TLEX expansionsventil i Ecoheat som i Ecoair i jämförbara årgångar, och dessa tycker jag mig ha märkt ha en förmåga att reglera dåligt med hög hetgas som följd.

Om kompressorbyte eller utbyte av värmepumpen står på dagordningen så finns det inte mycket att förlora på att själv skruva ut ett varv eller två expansionsventilen. Det finns goda möjlighet att det är vad som behövs för bra drift.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2017, 15:56:54 »
Hej igen. Hade missat senaste inlägget. Var hittar jag expansionventilen?

Har ju nu varit mest kring nollan senaste veckan så då har hetgaser legat lite lägre (115-125 grader så inget larm har utlöst på ett tag.
Har varit hit en firma o kikat och kört pumpen. Alla värden verkar ok förrutom den höga tempen. Deras teori var att gas blandningen kanske inte var rätt. Och enligt dem var det dÃ¥ lika bra o byta kompressor och expansionsventilen. Fick ocksÃ¥ ett pris komplett pÃ¥ en ny Nibe Fighter  7kwh för 75000.

Har en jobbarkompis vars Nibe kompressor skar ihop i veckan som är 14 år. En annans som skar ihop ifjol 12 år. Är det normal livslängd på grejorna 10-15 år?
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #19 skrivet: 22 februari 2017, 19:36:36 »
Hur länge en kompressor håller är nog väldigt olika beroende hur dom gått och många bytts nog i onödan som i ditt fall där det var lika bra att byta kompressor trots att dom inte vet om den är felaktig eller inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #20 skrivet: 22 februari 2017, 19:44:36 »
Hej igen. Hade missat senaste inlägget. Var hittar jag expansionventilen?

Har ju nu varit mest kring nollan senaste veckan så då har hetgaser legat lite lägre (115-125 grader så inget larm har utlöst på ett tag.
Har varit hit en firma o kikat och kört pumpen. Alla värden verkar ok förrutom den höga tempen. Deras teori var att gas blandningen kanske inte var rätt. Och enligt dem var det dÃ¥ lika bra o byta kompressor och expansionsventilen. Fick ocksÃ¥ ett pris komplett pÃ¥ en ny Nibe Fighter  7kwh för 75000.

Har en jobbarkompis vars Nibe kompressor skar ihop i veckan som är 14 år. En annans som skar ihop ifjol 12 år. Är det normal livslängd på grejorna 10-15 år?
Om felaktig gasblandning inte har orsakat skada på befintlig kompressor så förstår jag inte hur de kan säga att det är lika bra att byta ut den. Ett gasbyte kostar några tusenlappar, kompressorbyte 15-20.000:- extra.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #21 skrivet: 23 februari 2017, 04:42:35 »
Min Nibe går som den ska nu 15 år efter installation, nästan så man hoppas på haveri.
Största riskfaktorerna för att en kompressor rasar är dessa:

1. Onödigt hög kurva i kombination med att radiator eller golvvärmetermostater reglerar rumstemperaturen.
Detta går att värmepumpen tvingas arbeta med höga temperaturer och får onödigt många start och stopp - detta minskar livslängden.

2. Värmepumpar som sitter i system dimensionerade för höga framledningstemperaturer, även detta tvingar fram drift med ogynnsamma förhållanden för en värmepump.

3. VVC, alltså varmvattencirkulation i system där man t.ex. har en kulvert som gör att man annars får vänta länge på tappvarmvatten vid tappställena. Även detta gör att värmepumpen tvingas gå mycket och ofta mot höga tryck och temperaturer.

4. Kanske mest påtagligt: Besök av reparatör, inte sällan så är patentlösningen byte av kylmodul/kompressor oavsett vad felet är. Jag har en känsla av att detta blir mindre vanligt ju mer erfarenhet reparatörerna får, men det har alldeles säkert bytts ut många kompressorer i detta land där problemen egentligen varit givar-relaterade, eller berott på defekta kontaktorer, mjukstartsrelän eller sensorer. (saker de tvingats åtgärda "i hemlighet" efter kompressorbytet).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #22 skrivet: 23 februari 2017, 19:59:05 »
Ok. Är det någon som känner till någon duktig kyltekniker som lever på att laga pumpar o inte sälja nya..... o gärna kring sollefteåtrakten
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #23 skrivet: 23 februari 2017, 21:26:23 »
Här nere i Väst har vi haft ett fast pris på Ecoheat 7,5 på 21000:- för kompressorbyte och då inkluderar det felsökningen innan...får du ett pris på 30 så blir du lurad..

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #24 skrivet: 24 februari 2017, 14:36:07 »
Tack för prisinfon
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor eller köpa helt ny pump
« Svar #25 skrivet: 14 mars 2017, 20:38:17 »
Kan vara bra att kolla vad det kostar att byta hela kylmodulen också... inte alltid det är så mycket dyrare än att byta kompressor. Kylmodulen kan ju dessutom vem som helst som vet vad han gör byta (med reservation för någon elsladd).
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!