Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min värmepump klarar inte av att hÃ¥lla uppe värmen i huset  (läst 3195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej!
Har bekymmer med värmen. Här kommer först fakta om huset och pumpen.
Huset är byggt 1930, 1½ plan, boyta 130 kvm, installerade jordvärme 2001, IVT greenline C5.
Här följer värdena från pumpen. Värmepump går utan tillskott. Värdena avlästa idag 26 december 2010
GT1 Från 67,1 Nuv 45,1
GT 2 -8,6
GT5 (innegivare) 18,9
GT 6 93,2
GT 8 55,2
GT9 47,8
GT 10 -0,2
GT 11 -0,8

När jag står och läser av pumpen under en period händer följande. GT 1 fortsätter att sjunka till 43,5, då visar displayen att tillskott går in, vid 42,6 tänds symbolen i pumpen att tillskott börjar arbeta. GT 1 sjunker till 42,3 och stannar där ca 10 min. GT 1 ökar sedan sakta till 44,2 och sedan stannar tillskottet enligt display och symbol. GT 1 ökar sedan till 45,0 och stannar där. Efter ett tag börjar GT 1 att sjunka och jag förmodar att hela processen börjar om. Temperaturen inomhus enligt innegivaren är 18,9 under denna tid.

När vi hade som kallast i förra veckan, utetemp var ca -22 grader, var det svinkallt inomhus. GT 1 var Från temp 76,9 och nuv 44,3. Temperaturen höll sig där hela tiden och vi hade ca 16 -17 grader inomhus.

Är oerhört tacksam för alla tips jag kan få. Är det kapaciteten i pumpen som inte räcker eller om det är något jag kan göra för att få upp värmen i huset?

Hälsningar
Anton

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Att tillskottet slår ifrån beror troligen på att GT9 är så hög. Vid 48 grader skall pumpen stanna men dessförinnan stängs tillskottet av för att förhindra att pumpen stannar.

Problemet, som jag ser det, är att temperaturen på radiatorvattnet är så hög. Vad är det för typ av radiatorer i huset? Har ni haft problem tidigare vintrar?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Vi har vattenburen värme, några radiatorer är äldre andra nya. Om det nu är det du menar :)

Vi har egentligen haft det här problemet varje gång det blir lägre än -5 ute. Värst naturligtvis när det som nu är neråt -20.

Anton

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Samma problem som jag hade tidigt. Läs mer på min hemsida på länken nedna.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej Lubbis. Kollade på din hemsida, såg att du hade ändrat när tillskottet skulle bryta, hittar inte den menyn. Det heter förmodligen något annat hos mig. Enligt manualen finns inte 8.4.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Vi har vattenburen värme, några radiatorer är äldre andra nya. Om det nu är det du menar :)


Blandat gammalt och nytt kan ge problem pga snedfördelning av radiatorvattenflödet. Finns det termostatventiler som reglerar på några av radiatorerna?

Ovanpå pumpen till vänster finns det förmodligen ett rör som går mellan returledningen som går in i pumpen baktill och framledningsröret som kommer ut ur pumpen framtill. Är det röret lika varmt som returledningen eller som framledningen? Det kan vara bakflöde i bypassröret eftersom GT9 är så pass mycket högre än GT1. Temperaturerna skall vara lika men givarna visa oftast olika.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej Roland. Vi har termostater på alla element, alla är öppna fullt ut.

När jag känner på röret verkar det som om det har samma temp som returledningen och framledningen.

Anton

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Men det skiljde 10 grader mellan returen (GT1) och framledningen ut från pumpen (GT9) så röret kan inte ha samma temperatur som både retur och framledning.

Pumpen måste gå, står den still blir det samma temperatur. Borde kanske ha påpekat det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Något verkar ju fuffens med Köldbäraren, det diffar 0,6 grader på in och ut.
Riktvärde där är 2-4grader i skillnad, behöve rinte vara ett fel utan kan vara resultatet av ett annat fel.
Enklast är väl att bara ta ut en kunnig omgående, ni förlorar ju på pengar hela tiden på att den inte går bra!
Är det inte bara så att du vridit upp kurvlutningen löjligt högt?
Kanske läge att köra en fabriksåterställning?
« Senast ändrad: 26 december 2010, 15:54:43 av Mr Energi »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Något verkar ju fuffens med Köldbäraren, det diffar 0,6 grader på in och ut.

IVT:s givare är så dåliga att de värdena är inget värda om man inte har kontrollerat felet i differensen genom att köra köldbärarpumpen med kompressorn avstängd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!