Författare Ämne: Vattenvolym/kw  (läst 7806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrikn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenvolym/kw (varierande volym/linjärt beroende)
« Svar #30 skrivet: 23 mars 2006, 12:50:26 »
Hejsan,
jag vill föra tillbaka denna intressanta tråd till ursprungsfrågan med att ställa två andra frågor.

Är behovet av volymförstorare linjärt mot VP storlek? Som jag ser det, nu talar vi om intuitiva känslor utan beräkningar, så har ju de flesta hus med radiatorsystem ett relativt litet vattensystem i elementen, dvs det ökar inte markant med storleken på huset.

Totalvolym=arbetstank+rör+radiatorer+ev. mantel

Hur stor del utgör en arbetstank på säg 200 liter i ett helt system? Stort och litet.

Dvs kan man räkna med 20-40 liter/kW även för större pannor?

Jag undrar också hur mycket behovet av volym varierar med årstiderna? Som jag tänker behövs det en större volym på vår/höst för att hålla ner antalet starter. Jag vill dessutom köra en liten golvvärme i två badrum och en tvättstuga året runt (vilket svarar mot max 4-5 kW).

Hur blir det med två tankar som kan kopplas i serie eller parallellt när det blir varmare ute, liknande det system som värmepatronerna använder i en panna, 3, 6 eller 3+6 kW.

Man skulle mao kunna som exempel ha en 500 och en 300 liters tank vilket kan ge 300, 500 och 800 liters arbetstank beroende på hur de kopplas för att kunna anpassas mot yttertemperatur och om radiatrorslingan är inkopplad eller ej.

I mitt specifika fall gäller 240 m2 timmerhus i Norrland, 25 m2 golvvärme på bjälklag, lågvärmeradiatorer samt ev. en fläktradiator, Thermia 16.

Jag grunnar just nu på antingen 500 eller 750 liter eftersom jag vill kunna köra golvvärmen året runt utan att få en massa start och stopp på VPn. Då skulle radiatorerna kunna vara 'stängda' sommartid.

Mvh Patrik

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenvolym/kw
« Svar #31 skrivet: 23 mars 2006, 13:14:32 »
om du har en massa oisoledare rör i tvättstugan där värmepumpen står, så blir ju inte vardagsrummet varmvara för det! Där behövs samma effekt & tepratur på radiatorerna.

Nej, men det blir varmare i tvättstugan och då får jag möjligen strypa radiatorn där?

Desutom får du ut mer effekt ur radiatorn, då den sätter fert på luftcirkuletionen på ett helt annat sätt än vad rörena gör

Det stämmer säkert, men om man inte får ut effekten ur rören så blir det ju heller ingen förlust? Det är ju inte såååå mycket luftväxling runt golvvärmeslang heller, men det funkar ju bra ändå.

Notera att jag skriver "?" efter mina påståenden, jag är ju bara amatör i dessa sammanhang. Kanske någon dignitär kan reda ut detta?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenvolym/kw
« Svar #32 skrivet: 03 maj 2006, 12:41:39 »
Vår värmepump kör väldigt korta cykler nu när det är milt ute. Jag funderar på att sätta in en gammal varmvattenberedare för att öka volymen.
Problemet är att det är lite trångt runt värmepumpen. Vad händer om man sätter en tank någon annan stans? Garaget, tvättstugan eller gästtoan är alternativen. Jag förstår att idealet är att he den på framledningen direkt efter VP men det är lite jobbigt i vårt fall.
Tacksam för tips...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser