Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: utopia i USA  (läst 3841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
utopia i USA
« skrivet: 25 oktober 2012, 08:37:55 »
Hej! Var det någon som såg dokumentären.Handlade om ekonomin i USA och hur folk försöker klara sig i den ekonomiska krisen där.Rätt intressant när dom for från delstat till delstat och hur företag lägger ner sin verksamhet i stad efter stad och hur folk försöker bli självförsörjande men myndigheter gör allt för att folk inte ska bli självförsörjande.Folk flyttar helt enkelt från storstäder och flyttar ut på landsbyggden för att försöka klara sig ekonomiskt.Rätt så otäckt när man fick se alla tältstäder som vanliga medelsvensson fick bo i eftersom dom har blivit hemlösa och lite kanske det är som en del säger i dokumentären att USA=ekonomi har kollapsat.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: utopia i USA
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2012, 08:57:34 »
Vilken kanal gick det på?

Det är alla krig som förstört ekonomin i USA, det torde även den mest korkade människa förstå, men det verkar dom inte koppla där borta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: utopia i USA
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2012, 09:05:03 »
Vilken kanal gick det på?

Det är alla krig som förstört ekonomin i USA, det torde även den mest korkade människa förstå, men det verkar dom inte koppla där borta.
Jovisst men är det inte lite som dom säger att myndigheterna inte vill att vanligt folk ska "hamna" utanför för annars tjänar dom inga pengar på vanligt folk(exempel skatter).
kunskapskanalen 22/10 kl 21
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: utopia i USA
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2012, 09:29:48 »
Visst, om 1/3-del är fattiga är det lättare för 2/3-delar att ha det bra.
Dessutom blir inte lönekraven bland den mindre bemedlade arbetarklassen så höga.
Att dom bor i tältläger där borta beror väl främst på att USA inte har just några sociala skyddsnät, så har du inte jobb så är du hänvisad till att bli försörjd av andra i familjen/släkten, ta svartjobb, bli kriminell eller bedriva självhushåll.
En kombination av ovanstående är nog rätt vanligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: utopia i USA
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2012, 10:49:00 »
Ja Själv tycker jag att dom personerna som dom pratade med hade rätt så sund inställning till ekonomin men har förståelse när myndigheter sätter krokben när dom försöker skapa sig en egen försörjning(och i mitt tycke borde staten få in mer pengar).nästan lite planekonomi från myndigheter sida och förstår att folk blir förbannade och vete tusan hur dom ska komma ur sitt ekonomiska läge.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: utopia i USA
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2012, 13:46:03 »

Att dom bor i tältläger där borta beror väl främst på att USA inte har just några sociala skyddsnät, så har du inte jobb så är du hänvisad till att bli försörjd av andra i familjen/släkten, ta svartjobb, bli kriminell eller bedriva självhushåll.

Det finns arbetslöshetsunderstöd. Antalet ansökningar om det, initial jobless claims, följs noga som indikator på vart ekonomin är på väg, se t.ex.
http://www.bloomberg.com/news/2012-10-04/initial-jobless-claims-in-u-s-rose-last-week-from-two-month-low.html

Understödet kan utgå 52 veckor i normala fall, under finanskrisen ökades det till 99 veckor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: utopia i USA
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2012, 14:50:53 »
Hej! Tog lite tid att hitta programet.Sök på ur play och utopia i USA om någon är intresserad.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: utopia i USA
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2012, 15:14:05 »
Det finns arbetslöshetsunderstöd. Antalet ansökningar om det, initial jobless claims, följs noga som indikator på vart ekonomin är på väg, se t.ex.
http://www.bloomberg.com/news/2012-10-04/initial-jobless-claims-in-u-s-rose-last-week-from-two-month-low.html

Understödet kan utgå 52 veckor i normala fall, under finanskrisen ökades det till 99 veckor.

Nu är jag inte lika insatt som dig Roland, men jag antar att de har en avsevärt brutalare bortre gräns än vi har i Sverige, går det alls att få en ny period av stämpling i USA?
Sen är det väl antagligen som i Sverige, många som aldrig ens haft ett riktigt vitt jobb som inte finns med i statistiken, de som inte får stämpla alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: utopia i USA
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2012, 09:33:06 »
Det verkar som om det krävs att man arbetar ett år eller ett år plus högst ett kvartal för att man skall kunna kvalificera sig för en ny period av understöd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: utopia i USA
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2012, 10:11:22 »
OK, det var ju bra förutsättningar.
Någon aning om ersättningsnivåerna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: utopia i USA
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2012, 10:33:50 »
Inte en aning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utopia i USA
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2012, 10:59:53 »
Sen fons det wellfair som ger stöd till dem som inte får a-kassa. Men USA är lite enhetligare än EU men inte helt samma regler i alla delstater. För att inte prata om Kyrkorna "Good Bless America" där är en välgörenhet och omtanke som saknas i många Europiska städer.
Jämför gärna Sverige med Rumänien vist finns det en och annan skillnad?
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: utopia i USA
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2012, 11:24:22 »
Jag tycker det är skenheligt att de som har skall skänka till välgörenhet och jobba frivilligt i kyrkans försorg istället för att betala skatt.
Men det är ju jag det.
Ett bra sätt att hålla kvar folk i en gudstro kanske det är, att de känner sig "räddade" av gud och gudomlig godhet när de får soppa i ett soppkök...
Och de som ger känner sig väl som gud fader själv.  ;)

"Den som har skall varda givet"
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utopia i USA
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2012, 14:17:18 »
Skenheligt tyckte nog Pietister och andra som fördrevs av en allsmäktig kyrka i Sverige för 200 år sedan, att svenska präster var. Nu är det få som vill kännas vid att USA mer eller mindre grundades av religiösa flyktingar från ett förtryckande Europa.

Men vist det är ett annat system i det landet. En demokratisk statsmakt som har våldsmonopol medan välgörenhet får alla hålla på med.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: utopia i USA
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2012, 15:07:59 »
Jag tycker det är skenheligt att de som har skall skänka till välgörenhet och jobba frivilligt i kyrkans försorg istället för att betala skatt.

USA:s historia gör, som Churchill är inne på, att man har en helt annan inställning till statlig eller annan överhöghet än vad vi har här. Har man grundinställningen att staten så lite som möjligt skall lägga sig i medborgarnas liv är det rätt naturligt att man föredrar att sköta välgörenheten själv i stället för via staten. Har lite svårt att förstå att det skulle vara skenheligt. Det är bara ett annat sätt att hantera problemen.

Det verkar ocksÃ¥ som om den offentliga sektorn i USA sköts betydligt sämre än i de flesta länder i Europa med tungrodd byrÃ¥krati och en hel del korruption. Svensk skattelagstiftning verkar vara ett under av enkelhet vid jämförelse med amerikansk.  SÃ¥dant bidrar inte till nÃ¥gon positiv inställning till staten och dess myndigheter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!