Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ trött pÃ¥ denna kylan  (läst 1795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas.e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Så trött på denna kylan
« skrivet: 14 februari 2010, 13:02:18 »
Jag måste få lite svar av er kunniga där ute, Vi har en Fighter 2010 med SMO10, Jag kan inte mycket om denna utrustning men nu larmar den för kall luft hela tiden ( det är 2 minus ute ) det borde den ju klara, har kollat runt lite och jag måste be er att inte skriva svar för en expert, det e jag inte, jag hittar inte om ni skriver: gå in på meny X.XX / # -## jag har inte den kunskapen ännu. Finns det någon som kan svara mig vad jag ska göra med en stor portion enkel pedagogik och tålamod skulle jag bli glad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Så trött på denna kylan
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2010, 15:00:39 »
Först ändrar du i menu 8.1.1 till (S), sen går du in i meny 9.1.9 och minskar till -10 ºC, (tror jag är lägsta temperaturen för 2010).

Här är manualen för SMO10, skriv ut och använd som kvällslektyr.

http://www.nibeonline.com/pdf/511879-6.pdf
« Senast ändrad: 14 februari 2010, 15:03:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niklas.e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Så trött på denna kylan
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2010, 16:14:25 »
Tack för svaret, Jag hittar till meny 8.1.1 men sen då ?????
Det jag kan välja är service eller svenska. Om jag väljer service vad ska hända sen ??
Meny 9 . x.x. dyker ju aldrig upp
Vad ska jag göra ? Kan någon förklara så att jag förstår. Jag är allt annat än expert som alla andra här inne.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Så trött på denna kylan
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2010, 16:49:44 »
Service menyn kan jag inte men har det gått bra tidigare i vinter?? Tänker nu på givarproblem på 2010:n som många drabbats av. Kanske en givare ger fel värde och pumpen larmar.?

Utloggad Niklas.e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Så trött på denna kylan
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2010, 17:07:41 »
Ja någon form av larm är det väl, det blinkar ( kall uteluft 03 ) men vad kan det bero på, den har ju funkat förut ner till ca 7 minus och nu funkar den inte vi 1 minus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Så trött på denna kylan
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2010, 18:28:06 »
Tack för svaret, Jag hittar till meny 8.1.1 men sen då ?????
Det jag kan välja är service eller svenska. Om jag väljer service vad ska hända sen ??
Meny 9 . x.x. dyker ju aldrig upp
Vad ska jag göra ? Kan någon förklara så att jag förstår. Jag är allt annat än expert som alla andra här inne.


Väljer du Service i 8.1.1 så ska du ha tillgång till meny 9 i en halvtimme. I de äldre SMO10 så ser jag att det är 9.1.10 som är stopptemperatur. Stopptemperaturen är den utetemp som begränsar hur kallt det får vara ute innan VP:n stannar.

Men är det givarfel så ser du det i meny 4.0, avviker detta värde mot aktuell utetemp så behöver du ny utegivare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!