Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: gÃ¥r det att bygga ett hus utan ström  (läst 8807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
går det att bygga ett hus utan ström
« skrivet: 06 november 2011, 10:49:25 »
hi har en fundering ....
skulle det rent praktiskt gå att bygga ett permanent boende helt utan ström...å bibehålla standarden på boendet...

sitter å leker med en tanke om att bygga solceller å 12 system förbelysning...samt köra spisen med gas...
det som då skulle kräva ström e ju kyl,frys,å andra div apparater...kyl frys måste i värsta fall gå köra med gas eller en omvandlare från 12 till 220 volt...

lekte med tanken om att köra ett diseldrivet verk som reserv kraft om det tryter med ström å det går ju även montera upp en liten vindsnurra på tomten då inte solcellerna ger nån ström
har en bekant som kör sommarstugan med enbart solceller å hon påstår att det funkar riktigt bra ,om man kör led belysning i alla lampor

tror nån att det skulle gå få till att funka ?
givet kommer elverket att måsta gå tex då man tvättar kläder å damsuger,men hur många tim per dag blir det man måste köra det ?
« Senast ändrad: 06 november 2011, 10:53:05 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #1 skrivet: 06 november 2011, 10:57:10 »
Klart det funkar smacka upp solpaneler på minst hela hustaket komplettera med en vindsnurra och en rejäl batteribank elda med ved och kör spisen på gas men antagligen blir det dyrare än att ansluta el men det går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #2 skrivet: 06 november 2011, 11:13:11 »
Det går alldeles utmärkt, men det blir rätt dyrt. Du får lägga några hundra tusen för att få en anläggning som fungerar någorlunda. Ditt dieselaggregat ska ha service var 300 drifttimme, el från det kostar dubbelt så mycket som "vanlig" el. Och du får räkna med driftstörningar lite då och då.
Jag känner lite folk som inte har tillgång till elnätet och dom är beredd att betala rätt stora pengar för att bli anslutna. Dom skulle nog tycka att du är inne på helt fel linje.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #3 skrivet: 06 november 2011, 11:54:54 »
Bättre att koppla in elen, och säkra med 16A, vi drog in el till vårt hus förra året när vi byggde, betalade 16300:-, gratis tycker jag, och fasta avgiften ligger på 1200:-/år, bättre att leva snålt och led lampor och bra uppvärmning, sen funkar det alltid! Ingen service, underhåll eller batteribyte mm.

Men kan ändå köra solfångare/solceller och vindsnurra, men varför? Nytt hus med modern värmepump förbrukar knappt nån energi vår/sommar/höst.

Men visst går det, men som föregående säger, dyrt och bökigt, och inmålad i ett hörn den dagen jag kommer på att jag vill ha in 400/230v
« Senast ändrad: 06 november 2011, 11:56:44 av Trubbnos »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #4 skrivet: 06 november 2011, 12:10:24 »
Man ska självklart ha 220 volt inne även med solpaneler men man lär få snåla med strömmen om det ska räcka till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #5 skrivet: 06 november 2011, 14:28:19 »
kasta ut frun först, hon kommer få spader på dig.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #6 skrivet: 06 november 2011, 14:50:39 »
Klart det går!
Känner flera som bor långa perioder i fritidshus utan el. Är man fanatiker fungerar det säkert också permanent.
Du bör för det första ha ett passivhus som kräver minimal uppvärmning. Och du måste klara dig utan moderna bekvämligheter. Men va fan, människan har ju klarat sig i tusentals år utan damsugare, tvättmaskin och tv. Sopborste, handtvätt och intimt umgänge är väl bra alternativ...
Allvarligt talat tror jag det är fullt möjligt. Men det ska naturligtvis vara utan sämre "hjälpmedel" som dieselagregat och liknande. Annars blir det ju meningslöst.
Fråga dig vilken som är den elektriska makapär du absolut inte kan klara dig utan. Är det ett mindre kylskåp finns det hopp. Är det 60" plasma och en 2000W hårtork blir det svårare...

Intressant fråga till alla trådläsare: Vilken är den elektriska mojäng du inte skulle klara dig utan om du var tvungen att ransonera energianvändningen hårt???

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #7 skrivet: 06 november 2011, 15:11:22 »
Eltandborsten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #8 skrivet: 06 november 2011, 15:26:11 »
behöver du låna till bygget, så gissar jag att banken säger nej.Liiite svåra att sälja et hus utan ström. Eller ska du dra kablarna o köra 12 volt? då blir det grövre kabel i allafall. Skeptisk om man ska vara mer än en person i hushållet.

Din fru får för sig att baka. Måste då lära henne elda vedspis. Oj det var visst sommar... satan vad varm inne det blev.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #9 skrivet: 06 november 2011, 15:34:42 »
behöver du låna till bygget, så gissar jag att banken säger nej.Liiite svåra att sälja et hus utan ström. Eller ska du dra kablarna o köra 12 volt? då blir det grövre kabel i allafall. Skeptisk om man ska vara mer än en person i hushållet.

Din fru får för sig att baka. Måste då lära henne elda vedspis. Oj det var visst sommar... satan vad varm inne det blev.

hej
det e ju därför jag ska ha gasolspis + ungn....innnom restaurang branchen är det väldigt vanligt just med gasspisar för att dom går billigare än motsvarande elspisar...0,2 sek från noll till 100% värme ...

sen tror jag att man i dag inte behöver skrota tvn ..min 46 platt tv drar 60w ...så jag tror den skulle gå bra att nyttja...
fast visst praktiskt e det nog ej...

men det skulle va skoj Ã¥ testa ...säg att reservkraften hoppar in helt per automatik dÃ¥ batteribanken  ej hÃ¥ller nog med kraft
utrymmet där man kör generatorn går ju att kyla ut med tex en luft luft pump så man tar reda på all spillvärme från generatorn å den lilla diselsnurran.

har man då tex en generator som ger ut 2,5-3000 w bör man fixa att driva både disk å tvätt maskin en stund om inte det man laddat i banken in räcker....

å matar man tvätt + disk maskinen med förvärmt vatten tex 40-45 grader bör ström förbrukningen även där gå hålla nere rätt radikalt,värmer man det vattnet med solvärme alt ved är det ju ett lätt sätt att spara ström på....pumparna å motorerna i disk å tvätt maskinen kan omöjligt dra flera 1000w ...
« Senast ändrad: 06 november 2011, 16:09:44 av Dr Chun-Lan »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #10 skrivet: 06 november 2011, 15:43:01 »
Orsaken till gasspis är nog inte ekonomin på "energin" utan det faktum att det är mycket enklare att få den effekt man vill ha momentant, men nu finns ju induktionsspisar som har ungefär samma fina egenskaper som gasspisar. Så gissningsvis kommer gasen att på sikt försvinna. Jag satt för några veckor sedan och räknade på gasspis kontra elspis och jag var inte ens i närheten av att räkna hem gas. Det kanske är möjligt att köpa gas billigare, men för mig utan kontakter i "gassektorn" blir det svårt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #11 skrivet: 06 november 2011, 16:14:40 »
gör en kalkyl på 300kw/ h per månad o räkna så vi kan uppskatta vad kostnaden blir. Vi har ca 6200kw/h på ett år och då ingår varmvatten i den kostnaden. Värmer huset med ved. Elräkning på ett år ca 10000:-
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #12 skrivet: 06 november 2011, 16:22:27 »
Rubriken är: Går det att bygga ett hus utan ström?

Tja att bygga huset går väl men det blir ju lite besvärligt, tungt och dyrt utan el...a:gl

Jag undrar vad vitsen är med att använda lika mycket energi i form av gas, diesel och lite sol som i ett nätanslutet hus. Men pÃ¥ ett dyrare och sämre sätt??? Är det bara för att komma undan nätavgifterna? Bättre dÃ¥ att bygga ett riktigt, riktigt snÃ¥lt hus och sen acceptera den lilla trevliga räkningen frÃ¥n elbolaget...   Tycker jag i alla fal... Sc:,h

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #13 skrivet: 06 november 2011, 16:51:02 »
Uppvärmningen är den lätta biten att fixa en vedpanna värmer vilket dåligt isolerat hus som helst det är resten som blir jobbigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #14 skrivet: 06 november 2011, 16:59:12 »
Förstår ändå inte vitsen, läste om nån familj som byggde villa i "stan" utan nätanslutning, dyrt, bökigt, kompromisser, och varför? Som jag sa förut, 16300:- betalade vi anslutningsavift, och 12-1300:-/år i fast avgift, och låg förbrukning, utan kompromisser, och totalt miljövänligt, sol och vatten.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #15 skrivet: 06 november 2011, 17:15:09 »
Håller med det finns ingen anledning även om anslutningsavgiften hamnar på 100000kr så kostar det antagligen mera att vara utan el om man ska ha liknande komfort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #16 skrivet: 06 november 2011, 17:22:21 »
Men chunlan, hade varit kul och få konstruera och fundera och utveckla och bygga ett sådant hus, men det skall ej vara av ekonomiska själ.

http://www.klokahem.com/artikel/vi-bor-grid

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #17 skrivet: 06 november 2011, 18:48:45 »
håller med att det blir dyrare och mer jobb än ett som är anslutet till nätet om man ska ha komfort. Är man beredd att offra det så då går det. Går köra en dieselmotor på frityrolja, om man renar den.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #18 skrivet: 06 november 2011, 19:08:39 »
Hålller med om att det är en ekonomiskt dålig idé, men ett dieselaggregat där man utvinner värmen borde inte kosta så många kronor per kwh, frågan är ju dock hur man utvinner värme-energin från dieseln på ett bra sätt.
1liter diesel är strax under 10kwh, vid fullt utnyttjande motsvarar det ca 1,30kr/kwh, vilket ju motsvarar elpriset, i verkligheten är effektiviteten inte vad man önskar...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #19 skrivet: 06 november 2011, 19:15:05 »
Då måste det vara ett ganska överdimensionerat elverk om det skall vara vattenkylt, elverk på ca 5kw är luftkylda, såvida du inte vill ha det i groventren, och dessa få timmar det går så hinner det en avge så mycket värme heller.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #20 skrivet: 06 november 2011, 19:47:10 »
Om man nu av nån anledning inte vill ansluta sig till elnätet så måste man snåla med elen och då bör man klara sig på solpaneler samt ev vind att köra dieselgenerator skulle inte kännas bra inte för mig i alla fall har ett elverk (bensindrivet) i stugan men kör det nästan aldrig vill ha tyst när jag är där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #21 skrivet: 06 november 2011, 20:13:55 »
hej
joo jag vet att det förmodligen är dumt rent ekonnomiskt å praktiskt ,men frågan va om det skulle funka

lite av varför jag undrar e för svärfar har en sommarstuga utan el....kostnaden att dra fram å in el är betydligt högre än 10 000 kr ...misstänker att 200 000 är en rimmlig summa då dom måste sätta in en relä station + gräva ca 1km ..
han kör elverk till tv å lite små grejer,det funkar väldigt bra å går lite soppa i verket 15 liter räcker en hel sommar..
missförstå mig inte då jag drar in ett elverk i systemet målet vore ändå att få det tilll att funka hyfsat bara med sol å vind ,,,men som reserv kraft finns det nog inget som slår elverket
kunde man sen ta rätt på värmen ur en vattenkyld disel motor + kyla av avgaserna maximalt så bör det inte va jätte oekonomiskt....driver sen diselmotorn tex en värme pump....får man ju 4 x av energin gratis...dvs ger generatorn ut 1000w blir det hipps vipps 4-5 kw då man växlar upp det i värme pumpen....
kostnaden då per kw är inte speciellt hög
klarar man sen ochså av att köra diseln på frityr olja eller nått annat förnyelsebart bränsle så är det en ännu bättre affär både för plånboken å miljön....

läste för nått år sen om jordbrukare i tyskland som gjorde detta med traktorerna på vintern då dom inte nyttjar dom...
en fördel är ju att man inte behöver ha elverket vrÃ¥lande i hallen 
det gÃ¥r ju att bygga in det i ett eget hus,under jord eller varför inte i garaget Ã¥ ljudisolera bÃ¥de maskinen Ã¥ rummet den stÃ¥r i ...det är ju inte en 400 hp disel v8 vi pratar om  misstänker att 6-8 hp räcker lÃ¥ngt

 

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #22 skrivet: 06 november 2011, 20:26:05 »
annars så finns det 1000 tals vw motorer som är vattenkylda liggandes lite överallt, som går att koppla mot en laddomat på vattendelen. Jag äger två av dessa. 1,5d 1,6d 1,6td 1,9d, 1,9td 1,9tdi.

går på matolja lika bra som diesel
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #23 skrivet: 06 november 2011, 20:46:56 »
Mitt hus är gammalt, och det byggdes utan ström. Så visst går det.

Men jag är bekväm så jag använder gärna elmaskiner när jag renoverar. Det känns mer effektivt så... ;)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #24 skrivet: 06 november 2011, 22:34:12 »
hej
joo jag vet att det förmodligen är dumt rent ekonnomiskt å praktiskt ,men frågan va om det skulle funka

lite av varför jag undrar e för svärfar har en sommarstuga utan el....kostnaden att dra fram å in el är betydligt högre än 10 000 kr ...misstänker att 200 000 är en rimmlig summa då dom måste sätta in en relä station + gräva ca 1km ..
han kör elverk till tv å lite små grejer,det funkar väldigt bra å går lite soppa i verket 15 liter räcker en hel sommar..
missförstå mig inte då jag drar in ett elverk i systemet målet vore ändå att få det tilll att funka hyfsat bara med sol å vind ,,,men som reserv kraft finns det nog inget som slår elverket
kunde man sen ta rätt på värmen ur en vattenkyld disel motor + kyla av avgaserna maximalt så bör det inte va jätte oekonomiskt....driver sen diselmotorn tex en värme pump....får man ju 4 x av energin gratis...dvs ger generatorn ut 1000w blir det hipps vipps 4-5 kw då man växlar upp det i värme pumpen....
kostnaden då per kw är inte speciellt hög
klarar man sen ochså av att köra diseln på frityr olja eller nått annat förnyelsebart bränsle så är det en ännu bättre affär både för plånboken å miljön....

läste för nått år sen om jordbrukare i tyskland som gjorde detta med traktorerna på vintern då dom inte nyttjar dom...
en fördel är ju att man inte behöver ha elverket vrÃ¥lande i hallen 
det gÃ¥r ju att bygga in det i ett eget hus,under jord eller varför inte i garaget Ã¥ ljudisolera bÃ¥de maskinen Ã¥ rummet den stÃ¥r i ...det är ju inte en 400 hp disel v8 vi pratar om  misstänker att 6-8 hp räcker lÃ¥ngt

Jag skulle satsa på att köra helt utan el, sommarstuga med utedass och vedeldad spis är ju riktigt coolt.
Sen blir det att käka konserver och odla grönsaker i landet.
Ut och fiska och sen grilla fångsten mm.
Fotogenlampor och stearinljus på kvällen.
Klart stugan ska vara utan el.  8)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #25 skrivet: 07 november 2011, 08:18:41 »
Jag har varken vatten, avlopp eller telfon i stugan, men jag skulle inte klara mig utan el!
När vi köpte stugan var den säkrad med 10A och förra ägaren hade ett säsongsabonnemang pÃ¥ elen. Dock hade elbolaget ändat reglerna strax innan och tillät som lägst 16A och helÃ¥rsabonnemang  huvuddunk
Med alla avgifter ligger kostnaden på ca 10-15:-/kWh (ca 2000:-/år för 150-200kWh).

Så ser man rent ekonomiskt till kostnaden så skulle det löna sig med ett litet elverk istället, men det är svårt att slå bekvämligheten med att kunna tända lampan direkt när man kommer dit, eller att kunna ha kyl/frys igång under veckorna när man inte är i där...

Som sagts tidigare - Skall man klara sig utan fast elanslutning så måste man ha en bra anläggning som kan producera el på olika sätt och lagra överskott så att man alltid har tillgång till el oavsett väder eller vind. Alternativet är en kraftig sänkning av levnadsstandarden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #26 skrivet: 07 november 2011, 14:16:46 »
Sommarstuga är en grej, vi pratade väl om villa för åretruntboende?

Vi har sommarstuga på en ö, solceller med några 12v batterier, och komplett elsystem 12v, ledlampor och husvagnspumpar, samt vindkraftverk, funkar otroligt bra mellan Maj till Augusti, september.

Finns allt man behöver, tv och gasolspis/ugn, och full teckning på 3G nätet.
Och braskamin, bara skönt och mysigt, men inte som levnadsstandard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #27 skrivet: 07 november 2011, 14:30:21 »
Min poäng var att jag inte ens vill vara utan fast el i sommarstugan...  *vinkar*

Men, som länken i ett tidigare inlägg visar så kan man vara 'off-grid', men det kostar några hundratusen extra i form av batterier, solpaneler, etc. Om det kostar några tiotusen att ansluta sig till elnätet så kan man betala till elbolagen ganska många år innan off-gridanläggningen har lönat sig...
Än så länge är det bara ett alternativ för entusiaster eller om man bor så avigt till att det inte går att ansluta sig till fasta nätet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #28 skrivet: 07 november 2011, 19:48:26 »
Köra offgrid är enkelt men skall man använda tunga förbrukare, spis, diskmaskin, tvättmaskin, mikro m.m så blir det svårare.

Då måste man göra som Trubbnos gjort, stora batterier som kan kappa topparna i lasten.

Det går ju bra att ladda batterierna en hel vecka för att köra en enda tvätt på helgen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: går det att bygga ett hus utan ström
« Svar #29 skrivet: 07 november 2011, 20:40:35 »
Hos oss gÃ¥r ca 1 tvättmaskin samt 1 diskmaskin varje dag antar att det krävs rejäla solpaneler dÃ¥  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!