Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Appliance AAC1000A isar igen totalt  (läst 28869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #30 skrivet: 27 december 2009, 15:55:52 »
hej!!

jepp d är rätt kopplat. man få köra lite till med den. får vänta på minusgrader så få jag se hur den sköter dig. nu har jag ju gjort lite små ändringar så jag vet inte om den funkar bättre. det är som du säger man få nog räkna med lite is för en pump i denna prisklassen.

mvh Magnus

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #31 skrivet: 28 december 2009, 17:24:22 »
Undrar har du kollat att Du har tillräckligt med gas ?
Efter ha läst på värmepumpsforum blev man mycket
betänksam att kapa och kona om rören .
Provtryckte rören och vakumsög länge , länge .. länge
med ny olja i vakumpumpen.  Verkar som det krävs mycket
längre vakumsugning än man tror. Läcksökte igen.
« Senast ändrad: 28 december 2009, 17:30:40 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #32 skrivet: 28 december 2009, 17:42:25 »
hej!!

läckte din pump gas?? jag har inte gjort någon läcksökning på min. är det bara ett vanligt läck sök spray man ska ha??
det ska tydligen inte ha någon betydelse om man gör rören kortare. pratat med en kylmontör om detta. jag har kapat bort ca 2,70m rör när jag monterande min. och det medföljer 5m har jag för mig. så jag har ca 2,30m rör på min nu.

mvh mange

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #33 skrivet: 28 december 2009, 17:58:46 »
Nä , det får jag verligen inte hoppas ! Först smörjde jag konerna med kompressorolja.
Provtryckte med Nitrogen. Vakumsög , vakumsög , körde igång på kyläge . Körde såpvatten.
Lånade en läcksökare. Så det var väl sjutton om den läcker. Har läst att man inte ska ha
kortare slangar än 3 meter då det kunde överföras ljud och vibrationer. Kommer inte ihåg
vilket . Men det stod nÃ¥t liknande i  min kylbok.  
Det spelar roll hur man mäter , själva slangen är 5 m men beroende på hur man drar ut
slangen , kan man få ut en 50-60 cm till från inomhusdelen. Observera att den sitter under tak med extra luftintag ovanför i balkongen , kompressordelen är fritt utåt. Rundgång på luft kontrollerat med rökpatron.
Ville slippa snö ovanpÃ¥ , men samtidigt inte  göra ett kylrum . Tänkte kompensera den "enklare
pumpen " med så bra motage som möjligt. Kan väl tillägga att kompisens fungerar bättre än
grannarnas fastän de är finpumpar.  (dÃ¥ligt montage ?)
« Senast ändrad: 28 december 2009, 18:07:02 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #34 skrivet: 29 december 2009, 14:19:28 »
hej!

jag har nu 5 minus o pumpen verkar inte bygga upp nån is längre hoppas att det håller i sig...
men jag ska nog kolla upp ändå så att den inte läcker någon gas iallafall. jag tycker ju att den värmer som den ska så jag tror inte att det ska vara någon läcka
mvh Magnus

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #35 skrivet: 31 december 2009, 15:10:28 »
hej!!

nu har jag toppat ca på -10grader o jag har fortfarande inte fått nån skymt av någon is. jag har nu ställt upp temperaturen på 24grader få ca 18grader i garaget. sen har jag ändrat vinkeln på utedelen så att den lutar bakåt. kan detta beror på dessa ändringar jag gjort. funkar kanon nu supernöjd. innan isade den igen på ett ögonblick. det kan nog inte vara någon gasläcka då??
när den avfrostar ta den innetempen då som hjälp lr??
mvh Magnus

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #36 skrivet: 31 december 2009, 16:11:22 »
Vi får hoppas att det håller i sig! Har också lutning , tagit bort plastnätet på utom
husdelen. Tror man ska trixa lite med temperaturerna . Kör också +24 på inomhusdelen.
Vi får hoppas att det inte är luftfuktigheten ute som gör skillnaden.
Ir temprtut mätare ska man ändra position när man mäter. På metall och fönster tex
kan man få reflexer av värmestrålningen från sig själv. Billiga ir mätare är inte exakta !
Om man bortser från miljön är kvicksilver termometrar mycket exakta.
För att mäta temperaturen pÃ¥ en värmepump med ir  borde man mÃ¥la den i svart matt färg
för att vara säker pÃ¥ att det var rätt temperatur.  Med dyra ir mätare och med kunskap
kan man mäta med ir på tex glas också. På bilden ser man att motorn är varm och defroster
är på. Borde Du inte kunna fixa återvinning på ventilationsluften. (Det var ju en lackerings-
lokal ) ?

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #37 skrivet: 31 december 2009, 16:18:18 »

hej!
jag hade bara ett garage på 50m2. men som sagt supernöjd nu med den

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #38 skrivet: 03 januari 2010, 08:55:38 »
hej!!

nu har jag haft väldigt kallt dom senaste dagarna. mellan 5minusgrader till 10 minusgrader. man märker ju att den inte är så effektiv längre vid dessa temperaturer. jag har ställt upp den på 24grader. men han orkar bara få upp ca 12gradera i garaget. som följd på detta funkar inte avfrostning som det ska. när det bara är nån minus eller ett par så funkar den kanon med avfrostningen. han få ine upp nån vidare temperatur vid denna kyla. garaget är ju nybyggt och bra isolerat, men jag tror att mina garage portar är boven i detta. jag tror att dom släpper ut mycke av värmen som blir. portarna är ju ca 30år gamla. men dom är ju i väldigt bra skicka jag har tätat upp dom vid sidorna så dom är ju täta. kan man tilläggsisolera dom på nåt vis???
hur ska man göra??

mvh Magnus

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #39 skrivet: 03 januari 2010, 11:13:09 »
Bästa är att isolera portarna med frigolit.  Släplister i nederkant . I skarvar kan man använda fogskum. Det kan vara svÃ¥rt att exakt sÃ¥ga till bitarna dÃ¥ är det bra att dutta mellan skarvar.
Frigoliten kan sättas fast med järnvinklar. Om Du limmar dem ta reda på att limmet fungerar !
Somligt nytt lim är värdelöst. Den bästa isoleringen är att använda gamla kylrumsväggar. Denna isolering är bättre än dagens freonfria. Som innerpanel kan man använda härdad board. Balkar kan fyllas med fogskum. Om Du fyller fogskum i balkar , borra tätt ,kanske 10-15 mellan hÃ¥len. Täck ordentligt sÃ¥ du inte kladdar pÃ¥ allt.  Om tilläggs isoleringen blir
tung (med tex rglar och annat . Lägg till något gångjärn eller förstärk gångjärnen.
Ett slappt sätt är att använd tex självhäftande motorhuvsisolering med folie .(Biltema tex)
Mina garageportar är gjorda av gamla hissdörrar med gångjärna som har lager . Det går lätt
att stänga ,är formstyva och tätar perfekt. På utsidan klädda med laserad brun bastupanel.
 Allt beror pÃ¥ utseende och budget. Ma
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 14:52:16 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #40 skrivet: 03 januari 2010, 16:14:14 »
hej!!

portarna är som sagt isolerade inuti allaredan men det känns som det inte är tillräckligt pga åldern. det har ju hänt en hel del på 30år.
portarna är i övrigt i mycke bra skick. jag tänkte annars att jag skulle sätta cellplast på insidan o sen bara skruva dit dom..
det måste ju funka..

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #41 skrivet: 03 januari 2010, 16:16:09 »
Den bästa isoleringen är att använda gamla kylrumsväggar. Denna isolering är bättre än dagens freonfria.

Men ack vad den isoleringen brinner bra

Se bara vad som hände med Dafgårds 1988
Sveriges största industribrand

SÃ¥ svetsar du i garaget se till att inga loppor kommer Ã¥t isoleringen annars fÃ¥r du det hett utan värmepump  ;D
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #42 skrivet: 03 januari 2010, 16:55:12 »
Av inledningen fanns inget som tydde på att detta var en lokal där svetsning utfördes.
Svetsning kan ställa till brand ändå. Skulle tro att man utan ventilation öppnar garagedörrarna
då man svetsar.Det finns fördelar och nackdelar med allt.
Man kan klä med gips och använda stenull dÃ¥.  Jag skulle nog montera dit frigolit /cellplast som
är utmärkt isolering i förhållande till tjocklek.
 

 
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 16:58:45 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #43 skrivet: 06 januari 2010, 08:46:33 »
hej!!

nu har jag hittat felet. jag hade en gasläcka på det grova röret från innedelen. jag började ana att når var fel när ajg knappt hade någon värme. det var oljigt kring kopplingen. drog det lite extra sen var det bara att ringa en kylmontör som gjorde en läcksökning innan han bytte kylmedlet inga läckor. så nu verkar den funka mycket bättre...

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #44 skrivet: 06 januari 2010, 11:35:19 »
 Grattis !
På min nya pump (IVT) till garaget har jag lött kopplingarna .Verkar som
omkonade och kapade rör ofta läcker. Provtryckning är ett måste !
Och läcksökning. Sedan är det ju frågan om gds installationerna blir så
lönsamma i mitt fall . Då jag köpt både proffs vakumpump ,läcksökare
och digitalt manometerställ. Men roligt och intressant är det !
Här är skälet varför man ska vara försiktig om man använder en ir mätare till att se temperaturer på en värmepump . (eller blanka ytor tex fönster) Strålningen reflekteras.
Riktade värmekameran mot ett fönster. Man kan se 2 personer reflekteras från rutan.
En ir mätare fungerar likadant. Fast då är det svårare att se att det är en reflex.
« Senast ändrad: 12 januari 2010, 16:06:40 av Raketaren »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!