Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Appliance AAC1000A isar igen totalt  (läst 28786 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ncc1701d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Appliance AAC1000A isar igen totalt
« skrivet: 19 december 2009, 23:12:21 »
Har kört pumpen utan problem i ett år. I höstas när det började bli lite kyligare märkte jag att det bildades lite is i aggregatet.
Tänkte inte så mycket på det då, men nu när tempen är under 0 (-5 till -10) så har den isat igen totalt. Både på sidan, baksidan och framsidan. Den värmer o fungerar fortfarande, men jag har stängt av den för jag är rädd att den ska gå sönder.

Har den till mitt garage (betongbunker under jord) så den går rätt mycket. Behöver köra den rätt hårt nu då jag behöver uppåt 18 grader ett tag (för lackering).

Antingen fungerar inte trågvärmaren eller så är den långt ifrån tillräcklig.

Värmekabeln ligger bara i nederkant ser det ut som, men kan den då verkligen värma upp hela aggregatet?

Var köper jag annars en ny bättre kabel, och kan jag koppla in den där original sitter?


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 23:56:46 »
Hej Ncc1701d!  Kolla in den här trÃ¥den om Appliance-pumparna, det finns visst nÃ¥gon switch som skall stÃ¥ i ett visst läge för att avfrostningarna skall fungera pÃ¥ ett bra sätt sÃ¥ testa gärna detta. :) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16307.msg183085#msg183085

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #2 skrivet: 20 december 2009, 23:21:58 »
Min garage pump började med att isa igen i år vilket den inte gjorde förra året.
Slutade använda follow me och tog väck plast nätet bakom sen gick den hur bra som helst trots vi fått 5dm snö på 3 dagar där jag bor som den sugit in i lammelerna.
Jag har inte min värme kabel inkopplad för smältvattnet försvinner iaf.
Kör 3 pumpar utan värme kabel utan problem men nu har jag lutat alla lite bakåt och åt vänster för att underlätta av riningen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #3 skrivet: 21 december 2009, 18:55:21 »
Den jag monterade i år isade igen totalt fastän det inte var så kallt ute.
Däremot hög luft fuktighet. Efter omstart och reset har det inte varit någon
anmärkningsvärd is. De mesta går bort vid avfrostningarna. Kört den fast det har varit - 10
i ett par dagar nu . Konstigt nog har den fungerat. Enligt bruxen ska den inte fungera
när det är kallare än -  Det kan vara sÃ¥ att du ställt temperatren sÃ¥ lÃ¥gt att värmen i garaget inte räcker till att avfrosta.(Pumpen tar värmen ur luften när den gÃ¥r i avfrostningsläge) När vi ökade temperaturensom pumpen gav slutade kompisens pump att isa igen. TrÃ¥gvärmen är till för att kondensvattnet inte ska frysa. Inte för att avfrosta pumpen.
Ska åka ikväll och kolla på Appliance pumpen och ta en bild så Du får se isbildningen.
Just nu -8,5 i stockholm . Satte på ett avledningsrör till tråget men den frös och blev igensatt.
Ska montera en isolerad slang med värmekabel i.  Vill slippa ha is eller vatten nära huset utan
leder bort kondensvattnet.  Besparingen att ta bort trÃ¥gvärmen är ju löjeväckande. Förmodligen förlorar man mer pÃ¥ isbildning. 

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #4 skrivet: 21 december 2009, 19:42:44 »
Jag har ingen is bildning i tråget eller på lammelerna efter av frostning utan tråg värmaren iom den lutar som den gör.
Löjeväckande vill jag inte kalla det att köra utan tråg värmare för den drar trots allt 70watt kontinuerligt från några plus grader och neråt dvs 1680watt om dygnet eller 52kw i månaden per pump.
Det blir totalt 200kr i besparing på mina 3 pumpar i månaden som man kan ha roligare för.
Min 4:e pump är den ända som står i våg och har tråg värme och den isar igen halvägs upp på lamellerna från 0 grader och ner till 5 minus.
Pumpen ska fungera ner till 15 minus men det stÃ¥r -7 i manualen och om man läser noga sÃ¥ stÃ¥r det sen citat " Obs! Optimal effekt erhÃ¥lls inom dessa driftstemperaturer"  slut citat http://fasongrafik.se/appliance/Bruksanv%20AAC1100A-PTC_.pdf
Jag har kört min pump i 17 minus och tyckte den funkade förvånatsvärt bra i förhållande till priset.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #5 skrivet: 21 december 2009, 23:58:35 »
Ditt behov av trågvärme är mindre i Skåne än i Stocholm , helt andra gradtimmar och med
idealiska förhållanden för luft/luft värmepumpar . Ska mäta trågvärmen . Kanske har jag fel,
Får väl göra en beräkning med hänsyntagande till gradtimmar
Prisvärd är apppliancen iaf, Borde kanske läst bruxen lite nogrannare . Just nu -11 och
pumpar på och verkar trivas. Lite is är det , tog en bild,

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #6 skrivet: 22 december 2009, 01:05:57 »
Här där jag bor är det tuft för värme pumparna för temperaturen ligger ofta runt 0 gr med hög luft fuktighet så det gäller att avfrostningen funkar annars har man snart ett is paket.
Tror jag hittade uppgiften om att pumpen hade garanterad drift ner till minus 15 grader i en dansk bruksanvisning men inte säker för det var ett år sen.
Prisvärda är dom men frågan är hur länge håller dom.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #7 skrivet: 22 december 2009, 07:28:49 »
Min garage pump började med att isa igen i år vilket den inte gjorde förra året.
Slutade använda follow me och tog väck plast nätet bakom sen gick den hur bra som helst trots vi fått 5dm snö på 3 dagar där jag bor som den sugit in i lammelerna.
Jag har inte min värme kabel inkopplad för smältvattnet försvinner iaf.
Kör 3 pumpar utan värme kabel utan problem men nu har jag lutat alla lite bakåt och åt vänster för att underlätta av riningen.
Vad är "follow me"för något? Aldrig hört begreppet i vp sammanhang.
Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #8 skrivet: 22 december 2009, 08:18:49 »
Hej det är när inne temperaturen känns av utav fjärkontrollen istället för av inne delen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #9 skrivet: 22 december 2009, 08:43:57 »
Follow me funktions knappen ska du inte använda. . Detta verkar bara ställa tilll problem. Sen kan man strunta i vad det står för
temp i displayen. Själv kör jaginställd på 24 GRADER . Då blir det ca 20 grader inomhus .
Har gjort jämförelser med grannen . De har visserligen ungefär samma elräkning , men svinkallt
inomhus och knappt någon lampa tänd. Så nog gör pumpen nytta. Beträffande hållbarheten.
Jag kollade inuti, Får man inga fel på det elktriska kan man väl alltid byta någon fläkt eller
kompressor, Tycker det verkar vara rätt lika grejor i andra pumpar, Håller pumpen 2 år har den
betalat sig flera gånger.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #10 skrivet: 22 december 2009, 10:40:38 »
Follow me funktions knappen ska du inte använda. . Detta verkar bara ställa tilll problem. Sen kan man strunta i vad det står för
temp i displayen. Själv kör jaginställd på 24 GRADER . Då blir det ca 20 grader inomhus .
Har gjort jämförelser med grannen . De har visserligen ungefär samma elräkning , men svinkallt
inomhus och knappt någon lampa tänd. Så nog gör pumpen nytta. Beträffande hållbarheten.
Jag kollade inuti, Får man inga fel på det elktriska kan man väl alltid byta någon fläkt eller
kompressor, Tycker det verkar vara rätt lika grejor i andra pumpar, Håller pumpen 2 år har den
betalat sig flera gånger.

Låter bra! När jag hade LL pump Panasonic så satte jag dit en strömbrytare till trågvärmen. Så när jag såg att fukthalten i luften orsakade för mycket is i tråget så satte jag på strömmen. För det mesta gick det bra utan trågvärmare och 70watt i onödan är väldigt onödigt....

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #11 skrivet: 22 december 2009, 11:53:04 »
Om den drar 70 W kontinuerligt har jag totalfel. Resonerade så här att det är ganska litet
mellanrum mellan lammellerna ner till tråget . Börjar isen bygga upp för att trågvärme saknas
går verkningsgraden ner rätt fort. Att slå på trågvärmen i det läget är ju redan försent.
Även om trågvärmen drar 70 W borde man ha någon nytta av den. - Det man förlorar på
karusellen... Tyckte att trågvärmen var en kort sladd och förstod inte att den drog 70W.
Emellertid är det ju lätt att lossa på den tunna kabeln från inomhusdelen (till trågvärmen och
prova, dels hur mycket den drar. Har energimätare på uttaget. Och se effekten. Egentligen
borde man göra beräkning hur mycket relativ liten isbildning försämrar pumpens effekt.
Trågvärmen är den tunna svarta kabeln .Jag har lagt på extraisolering runt slangarna ända
fram och över slutändena pÃ¥ rören . Inte för jag vet om det hjälper nÃ¥gon effekt borde de väl ha . 
« Senast ändrad: 22 december 2009, 12:03:33 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #12 skrivet: 23 december 2009, 13:59:56 »
hej!!

jag har också väldiga problem med avfrostningen på min appliance 11000a-ptc. den avfrostar inte allt. samlas is bara på ett ställe på utedelen sen byggs det bara på utåt sett. switchen på innedelen är omställd till mitten läget "mono". jag bifogar här en bild på problemet. vad beror detta på ni som är proffs på detta. p.s ett kanon forum.

mvh Mange

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #13 skrivet: 23 december 2009, 14:03:14 »
hej igen!!

jag har kortat ner rören vi installationen. rören är 2.30 långa nu. jag har ringt och pratat med service killarna i osby och dom sa att det berodde på ett övertryck i systemet pga jag har kortat ner rören så mycke. kan det beror på för mycke gas?? jag har vacumm pumpat den vid installation. vad ska jag börja o felsöka förnånstans??

mvh Mange

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #14 skrivet: 23 december 2009, 17:52:59 »
Det där fenomenet känner jag igen.
Det värkar som pumpen "missar" att frosta av om man har väldigt lågt värme behov och när den väl frostar av så räcker det inte till så det bildas is på lamellerna.
Nu vet jag inte var den sitter, men misstänker att den sitter där det är lågt värme behov och lågt ställd temperatur.
För mycket gas köper jag inte för förångnings temperaturen blir högre inte lägre vid överfyllt system.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #15 skrivet: 23 december 2009, 20:23:26 »
hej!

den sitter på ett garage som sagt. jag har haft den inställd på 18 grader. använder den inomhus tempen när den avfrosta??
vänder den inte bara på köldmedlet när den avfrosta?? hur mycke måste man ställa in temperaturen för att det ska funka??

mvh Magnus

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #16 skrivet: 23 december 2009, 20:31:24 »
hej igen!!

kan det beror pÃ¥ nÃ¥t annat som gas läckage lr dylikt?? jag har haft den i drift i ca 2mÃ¥nader. man har ju läst mycke om denna pump pÃ¥ detta forum. det verkar inte vara sÃ¥ mÃ¥nga som har problem med avfrostningen när dom har ställt in switchen i rätt läge. men dom flesta som det funkar för kanske har satt den  i sin villa och kanske har en högre temp ställd.

jag körde den på 22grader i två dar i garaget. fick upp en temperatur på ca 18-19grader.och ändå fungerar inte avfrostningen. det är ett nybyggt garage så bra isolerat är det. kanske mina portar som släpper ut en massa värme. dom behöll jag när jag renoverade. men jag har tätat dom ordentligt.
det borde ju står att man måste köra pumpen på en vis temp inställd för att avfrostningen ska fungera.

mvh Mange

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #17 skrivet: 24 december 2009, 01:38:01 »
Hej när den avfrostar tar den värme från garaget.
Är det för kallt i garaget orkar den inte avfrosta helt utan det byggs is.
Gas brist ser det inte ut att vara för den ser ut att bygga på frost normalt ovanför is kakan
Prova luta den något lite bakåt för det underlättar för vattnet vid avfrostning att rinna av.
Du får börja med att tina ner isen med varmt vatten och sen höja värmen i garaget till iaf 20grader och se ifall det hjälper för det ser ut som du låtit den arbeta med för låg inne temperatur så den inte orkat av frosta.
Hur stort är garaget, har det isolerad golv och var finns det.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #18 skrivet: 24 december 2009, 08:58:15 »
hej!

garagaet är ca 50m2 golvet plattan är inte isolerat. jag märkte igår att pumpen "utedelen" lutade framåt istället för bakåt. så jag la under tjocka brickor fram så han lutade bakåt. kan det beror på en sån enke sak?
garaget ligger i karlskrona i blekinge.


mvh Magnus

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #19 skrivet: 24 december 2009, 14:05:37 »
Hej att den lutar framåt är definitivt inte bra för avrinings hålet ligger i bak kanten.
Karlskrona är en tuff miljö för en värmepump iom luft fuktigheten är hög där.
Det har dessutom blåst från havet dom senast dagarna och då stiger luft fuktigheten.
Har du 50m2 borded et motsvara mitt pÃ¥ 30m2 som är sämre isolerat och där har jag märkt att den inte avfrostar som den ska runt 0 grader och gärna vill bygga is om jag kör den pÃ¥ 17grader sÃ¥ jag höjer temperaturen till 20grader när det ligger runt  nollan och dÃ¥ avfrostar den som den ska.
Under 5 minus fixar den av frostningen galant även på 17 grader inne temperatur.
FÃ¥r den arbeta för lite värkar det som den missar avfrostningar inte verifierat men jag har fÃ¥tt känslan av att den vill avfrosta var x minut och gÃ¥r inte pumpen dÃ¥ blir det ingen avfrostning utan den blir  nästa gÃ¥ng pumpen gÃ¥r och minuten x infaller.
Du skulle sett min pump i går eller ska jag säga iglon.
Det hade under dagen runnit ner 0 gradigt smält vatten och rasat snö på den.
Hela pumpen var en kompakt is klump då det inte fanns en möjlighet att den skulle klara avfrosta när det rann noll gradigt vatten på lamellerna och dessutom hade rasat ner ansenliga mänder snö på den och bakom den huvuddunk
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #20 skrivet: 24 december 2009, 17:30:12 »
hej!!

nu tycker jag nog att den funkar bättre när jag ändrade vinkeln som sagt så att den lutar bakåt. men ändå missar den lite. vi har ca 1plus grader nu. kan det hjälpa med att bygga in den så man skyddar den lite mot väder o vind??

du tycker inte att det är någon meningen med att gå vidare med detta problem?? det kanske är sånt man få ta då kanske när man köper en pump för 5000kr.

jag har höjt temperaturen till 22grader nu igår och då få jag ca 19grader i garaget.den avfrosta ju bättre nu. man kanske få ta d kanske att det kan bli så ibland. jag har varit ute nu och frostat av den med varmvatten igen så nu får jag se hur d blir. lite is kanske inte gör så mycke??
jag har ringt en kylmontör men det kanske inte är någon meningen med att han kommer o titta på den.det verkar ju inte läcka lr dylikt.
mvh Mange

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #21 skrivet: 24 december 2009, 17:33:11 »
hej igen!!

jag vet inte hur min funkar nu när det är minus grader än eftersom jag har ändrat vinkeln nu så den lutar bakåt. om det har nån betydelse. som det säkert har.

mvh Mange

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #22 skrivet: 24 december 2009, 18:54:20 »
Hej jag tror aldrig du kan bli helt is fri när den jobbar runt 0 grader för luften inehåller så mycket fukt då.
När temperaturen kryper ner till 5 minus bör det inte vara några nämvärda i problem för luften är så mycket torrare.
Lite is får man nog räkna med på en pump i denna pris klassen.
Min pump bygger is dom nedersta 2-3 cm men det spelar inte någon roll för luft flödet där är iaf i princip 0.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #23 skrivet: 24 december 2009, 19:01:58 »
hej!

blir det nån samling med is på insidan på din pump den nedersta biten.. jag har nämligen ca 5cm upp på lammelerna på insidan rätt tjock is..

mvh Mange

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #24 skrivet: 24 december 2009, 22:04:29 »
Hej normalt är där bara lite smältvatten kvar mellan av frostningarna.
Det rör sig om max 0,5dl vatten.
Bortsätt frÃ¥n i gÃ¥r när kallt smältvatten och massor med snö rasade över den sÃ¥ hela  pumpen sÃ¥g mer ut som en is skulptur.
Sitter isen på lammelerna är det av frostningen som inte funkat som den ska.
Ligger det i botten är det värme kablen som inte funkar.
Tror nästan du behöver använda värme kablen iom du bor kust nära iaf till slutet av januari när vattnet blivigt kallare och luften torrare.
Tog du bort all is efter du lutat den något bakåt om inte måste du göra det för pumpen fixar inte själv ta bort så tjock is själv när den avfrostar.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #25 skrivet: 25 december 2009, 07:19:27 »
hej

jepp jag tog bort allt is efter jag hade lutat den lite bakåt. trågvärmen är inkopplad har ingen is alls i botten. jag tror att trågvärmen ska fungera. jag har kopplat in en femledare kabel + en svart tunn kabel.

mvh Magnus

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #26 skrivet: 25 december 2009, 07:22:14 »
isen bildas ca 5cm upp på lamellerna. men nu vet jag ju inte hur den funkar eftersom jag har ändrat vinkeln på den nu. kan ju vara så enkelt. kan man hjälpa den lite med att bygga ett tak till den kanske sätta upp nåt plank vid ena sidan så det inte blåser på den.

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #27 skrivet: 27 december 2009, 08:54:48 »
Tänk efter när Du gör tak eller plank. Gör man det tokigt kan man få rundgång av
luften. Det finns också måttangivelser i bruxen så man tex inte har en vägg för nära
kompressordelen.  Gjorde prov med rök för att se luftströmmarna. Man vill ju fÃ¥ ut
maximal effekt . Inte bygga kylrum. Tak och vindskydd är nog bra om det inte är för
nära . Värmepumps skydden tror jag bara försämrar effekten.

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #28 skrivet: 27 december 2009, 09:03:18 »
hej!!

hur funkar din avfrostning på din appliance pump?


mvh Magnus

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #29 skrivet: 27 december 2009, 13:58:11 »
Tycker den avfrostar rätt ok , utom vid när det är hög fuktighet ute.
I höstas blev det jätte mycket is på en fuktig dag, men efter jag hällt
varmvatten , kört lite kyldrift försvann allt helt. Sedan tryckte jag på
resetknappen. Lite is får man nog förvänta sig. Det är inte säkert att all is
går bort vid avfrostning. Inte på min iaf. Jag är helt säker på att min är tät.
Provtryckte med gas , kapade inte några ledningar och vakumsugde i flera timmar när
det var plusgrader ute.  SÃ¥ jag är stensäker pÃ¥ att monteringen är OK.
Du har väl kopplat jorden till chassie på utomhusdelen och inte till 5:an ?


Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #30 skrivet: 27 december 2009, 15:55:52 »
hej!!

jepp d är rätt kopplat. man få köra lite till med den. får vänta på minusgrader så få jag se hur den sköter dig. nu har jag ju gjort lite små ändringar så jag vet inte om den funkar bättre. det är som du säger man få nog räkna med lite is för en pump i denna prisklassen.

mvh Magnus

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #31 skrivet: 28 december 2009, 17:24:22 »
Undrar har du kollat att Du har tillräckligt med gas ?
Efter ha läst på värmepumpsforum blev man mycket
betänksam att kapa och kona om rören .
Provtryckte rören och vakumsög länge , länge .. länge
med ny olja i vakumpumpen.  Verkar som det krävs mycket
längre vakumsugning än man tror. Läcksökte igen.
« Senast ändrad: 28 december 2009, 17:30:40 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #32 skrivet: 28 december 2009, 17:42:25 »
hej!!

läckte din pump gas?? jag har inte gjort någon läcksökning på min. är det bara ett vanligt läck sök spray man ska ha??
det ska tydligen inte ha någon betydelse om man gör rören kortare. pratat med en kylmontör om detta. jag har kapat bort ca 2,70m rör när jag monterande min. och det medföljer 5m har jag för mig. så jag har ca 2,30m rör på min nu.

mvh mange

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #33 skrivet: 28 december 2009, 17:58:46 »
Nä , det får jag verligen inte hoppas ! Först smörjde jag konerna med kompressorolja.
Provtryckte med Nitrogen. Vakumsög , vakumsög , körde igång på kyläge . Körde såpvatten.
Lånade en läcksökare. Så det var väl sjutton om den läcker. Har läst att man inte ska ha
kortare slangar än 3 meter då det kunde överföras ljud och vibrationer. Kommer inte ihåg
vilket . Men det stod nÃ¥t liknande i  min kylbok.  
Det spelar roll hur man mäter , själva slangen är 5 m men beroende på hur man drar ut
slangen , kan man få ut en 50-60 cm till från inomhusdelen. Observera att den sitter under tak med extra luftintag ovanför i balkongen , kompressordelen är fritt utåt. Rundgång på luft kontrollerat med rökpatron.
Ville slippa snö ovanpÃ¥ , men samtidigt inte  göra ett kylrum . Tänkte kompensera den "enklare
pumpen " med så bra motage som möjligt. Kan väl tillägga att kompisens fungerar bättre än
grannarnas fastän de är finpumpar.  (dÃ¥ligt montage ?)
« Senast ändrad: 28 december 2009, 18:07:02 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #34 skrivet: 29 december 2009, 14:19:28 »
hej!

jag har nu 5 minus o pumpen verkar inte bygga upp nån is längre hoppas att det håller i sig...
men jag ska nog kolla upp ändå så att den inte läcker någon gas iallafall. jag tycker ju att den värmer som den ska så jag tror inte att det ska vara någon läcka
mvh Magnus

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #35 skrivet: 31 december 2009, 15:10:28 »
hej!!

nu har jag toppat ca på -10grader o jag har fortfarande inte fått nån skymt av någon is. jag har nu ställt upp temperaturen på 24grader få ca 18grader i garaget. sen har jag ändrat vinkeln på utedelen så att den lutar bakåt. kan detta beror på dessa ändringar jag gjort. funkar kanon nu supernöjd. innan isade den igen på ett ögonblick. det kan nog inte vara någon gasläcka då??
när den avfrostar ta den innetempen då som hjälp lr??
mvh Magnus

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #36 skrivet: 31 december 2009, 16:11:22 »
Vi får hoppas att det håller i sig! Har också lutning , tagit bort plastnätet på utom
husdelen. Tror man ska trixa lite med temperaturerna . Kör också +24 på inomhusdelen.
Vi får hoppas att det inte är luftfuktigheten ute som gör skillnaden.
Ir temprtut mätare ska man ändra position när man mäter. På metall och fönster tex
kan man få reflexer av värmestrålningen från sig själv. Billiga ir mätare är inte exakta !
Om man bortser från miljön är kvicksilver termometrar mycket exakta.
För att mäta temperaturen pÃ¥ en värmepump med ir  borde man mÃ¥la den i svart matt färg
för att vara säker pÃ¥ att det var rätt temperatur.  Med dyra ir mätare och med kunskap
kan man mäta med ir på tex glas också. På bilden ser man att motorn är varm och defroster
är på. Borde Du inte kunna fixa återvinning på ventilationsluften. (Det var ju en lackerings-
lokal ) ?

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #37 skrivet: 31 december 2009, 16:18:18 »

hej!
jag hade bara ett garage på 50m2. men som sagt supernöjd nu med den

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #38 skrivet: 03 januari 2010, 08:55:38 »
hej!!

nu har jag haft väldigt kallt dom senaste dagarna. mellan 5minusgrader till 10 minusgrader. man märker ju att den inte är så effektiv längre vid dessa temperaturer. jag har ställt upp den på 24grader. men han orkar bara få upp ca 12gradera i garaget. som följd på detta funkar inte avfrostning som det ska. när det bara är nån minus eller ett par så funkar den kanon med avfrostningen. han få ine upp nån vidare temperatur vid denna kyla. garaget är ju nybyggt och bra isolerat, men jag tror att mina garage portar är boven i detta. jag tror att dom släpper ut mycke av värmen som blir. portarna är ju ca 30år gamla. men dom är ju i väldigt bra skicka jag har tätat upp dom vid sidorna så dom är ju täta. kan man tilläggsisolera dom på nåt vis???
hur ska man göra??

mvh Magnus

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #39 skrivet: 03 januari 2010, 11:13:09 »
Bästa är att isolera portarna med frigolit.  Släplister i nederkant . I skarvar kan man använda fogskum. Det kan vara svÃ¥rt att exakt sÃ¥ga till bitarna dÃ¥ är det bra att dutta mellan skarvar.
Frigoliten kan sättas fast med järnvinklar. Om Du limmar dem ta reda på att limmet fungerar !
Somligt nytt lim är värdelöst. Den bästa isoleringen är att använda gamla kylrumsväggar. Denna isolering är bättre än dagens freonfria. Som innerpanel kan man använda härdad board. Balkar kan fyllas med fogskum. Om Du fyller fogskum i balkar , borra tätt ,kanske 10-15 mellan hÃ¥len. Täck ordentligt sÃ¥ du inte kladdar pÃ¥ allt.  Om tilläggs isoleringen blir
tung (med tex rglar och annat . Lägg till något gångjärn eller förstärk gångjärnen.
Ett slappt sätt är att använd tex självhäftande motorhuvsisolering med folie .(Biltema tex)
Mina garageportar är gjorda av gamla hissdörrar med gångjärna som har lager . Det går lätt
att stänga ,är formstyva och tätar perfekt. På utsidan klädda med laserad brun bastupanel.
 Allt beror pÃ¥ utseende och budget. Ma
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 14:52:16 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #40 skrivet: 03 januari 2010, 16:14:14 »
hej!!

portarna är som sagt isolerade inuti allaredan men det känns som det inte är tillräckligt pga åldern. det har ju hänt en hel del på 30år.
portarna är i övrigt i mycke bra skick. jag tänkte annars att jag skulle sätta cellplast på insidan o sen bara skruva dit dom..
det måste ju funka..

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #41 skrivet: 03 januari 2010, 16:16:09 »
Den bästa isoleringen är att använda gamla kylrumsväggar. Denna isolering är bättre än dagens freonfria.

Men ack vad den isoleringen brinner bra

Se bara vad som hände med Dafgårds 1988
Sveriges största industribrand

SÃ¥ svetsar du i garaget se till att inga loppor kommer Ã¥t isoleringen annars fÃ¥r du det hett utan värmepump  ;D
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #42 skrivet: 03 januari 2010, 16:55:12 »
Av inledningen fanns inget som tydde på att detta var en lokal där svetsning utfördes.
Svetsning kan ställa till brand ändå. Skulle tro att man utan ventilation öppnar garagedörrarna
då man svetsar.Det finns fördelar och nackdelar med allt.
Man kan klä med gips och använda stenull dÃ¥.  Jag skulle nog montera dit frigolit /cellplast som
är utmärkt isolering i förhållande till tjocklek.
 

 
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 16:58:45 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #43 skrivet: 06 januari 2010, 08:46:33 »
hej!!

nu har jag hittat felet. jag hade en gasläcka på det grova röret från innedelen. jag började ana att når var fel när ajg knappt hade någon värme. det var oljigt kring kopplingen. drog det lite extra sen var det bara att ringa en kylmontör som gjorde en läcksökning innan han bytte kylmedlet inga läckor. så nu verkar den funka mycket bättre...

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #44 skrivet: 06 januari 2010, 11:35:19 »
 Grattis !
På min nya pump (IVT) till garaget har jag lött kopplingarna .Verkar som
omkonade och kapade rör ofta läcker. Provtryckning är ett måste !
Och läcksökning. Sedan är det ju frågan om gds installationerna blir så
lönsamma i mitt fall . Då jag köpt både proffs vakumpump ,läcksökare
och digitalt manometerställ. Men roligt och intressant är det !
Här är skälet varför man ska vara försiktig om man använder en ir mätare till att se temperaturer på en värmepump . (eller blanka ytor tex fönster) Strålningen reflekteras.
Riktade värmekameran mot ett fönster. Man kan se 2 personer reflekteras från rutan.
En ir mätare fungerar likadant. Fast då är det svårare att se att det är en reflex.
« Senast ändrad: 12 januari 2010, 16:06:40 av Raketaren »

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #45 skrivet: 18 januari 2010, 12:40:02 »
Hej.
Hoppar in i denna tråd ang. isbildning.
I lördags så hörde jag att något var galet med min pump.
Den förde ett j....a oväsen i utedelen.
Stängde av och skruvade loss plåtarna för att kolla.
På "flaskan" brevid kompressorn (filtret?) och röret till denna hade det byggts upp en tjock is-skorpa.
Is-skorpan var ca 3 cm tjock runt hela flaskan och röret.
Isen låg emot plåten på framsidan där av oljudet.

Min fundering: Kan man isolera dessa delar för att undvika kondens som med tiden bildar is?

Förövrigt fungerar avfrostningen perfekt.Ingen i på bottenplåten.
//Flateby

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #46 skrivet: 25 januari 2010, 09:22:38 »
hej igen!!

byter tråd lite. hur har era pumpar än så länge. minhar funkat perfekt nu sen jag hittade gasläckan helt isfri oavsett väderlek..

mvh Mange

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #47 skrivet: 25 januari 2010, 12:37:05 »
Ta ett kort på utomhusdelen .
Stoppa i en termometer i inomhusdelen
notera utomhus temp och utblåsluften i innerdelen.
Så ska jag göra det motsvarande.
SÃ¥ fÃ¥r vi jämföra . 

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #48 skrivet: 25 januari 2010, 19:41:31 »
ska försöka hinna imorrn under dagen...kul att jämföra lite hehe....

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #49 skrivet: 01 februari 2010, 08:43:02 »
Jag har gjort lite mätning på temperaturen i utblåset på inomhusdelen .
Temperaturerna varierar lite under uppvärmningen efter avfrostningningen.

Ute         innerdel
-17         38,9
-16         38,3
-15
-14         40,8
-13         41,9
-12
-11         40
-10
-9         43,9
-8
-7         45,9
-3         47,6
-2         48,1
-1         50

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #50 skrivet: 01 februari 2010, 16:56:18 »
Med vilken fläkt hastighet har du gjort mätningarna?
Vad har du för temp på insugsluften till värmepumpen?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #51 skrivet: 01 februari 2010, 17:24:29 »
Osäker på insugsluftens temperatur.

Ska göra nya mätningar.

Hastigheten är alltid max. Svinger riktad nästan rakt ut.
Pumpen är inställd pÃ¥ +24  med den inställningen
blir innetemperaturen lagom. På övervåningen sitter elradiatorer.
När värmepumpen ger för lite går dessa igång . (Pumpen är lite
kan inte täcka värmebehovet till 100% utan när det är kallt ute
ger dessa tillsatsvärme.
Inne temperaturen varierar mellan 19,5-20,5 nedervÃ¥ning.  
Har satt dit en mätare som registrerar luftfuktighet och innetemperatur
med skrivare.
Mätningens avsikt var att få en jämförelse av andra Appliance ägare
Och på så sätt reda på om pumpen var någorlunda juste.
Kanske ska jag gå vidare och göra mätningar på temperaturen på köldmediarören
och göra beräkningar.  
« Senast ändrad: 01 februari 2010, 17:39:30 av Raketaren »

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #52 skrivet: 02 februari 2010, 07:22:59 »
Inblåsningsluften var mellan 22,5- 23, 4

Golv och tak temperatur skiljer ca 2 grader.
Det är ca 20 grader i vistelsezonen.
(På somliga ställen nära tex altandörr är det 18)

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #53 skrivet: 02 februari 2010, 17:35:03 »
Inblåsningsluften var mellan 22,5- 23, 4

Osäker på insugsluftens temperatur.

Ska göra nya mätningar.

Hastigheten är alltid max. Svinger riktad nästan rakt ut.


Ute         innerdel

-1         50


JAg tyckte att utblås tempen var ganska hög så jag ville ha lite siffror som jag kunde räkna på eftersom det går att räkna ut ungefär vad en pump ger.
Länk till Bygga Hus med räkne exempel


Så om man tar din utblås temp vid -1 som är 50°C minus insugstempen som är (max)23,4° = (diff)26,6°C

Luftflödet på maxfläkt är 500m³/h
Och det går åt ca 0,0003kWh att värma 1m³ luft 1°C

Uträkningen blir då
(VP temp ut - VP temp in)*Luftflöde*0,0003kWh = Värmeffekt i kW
eller i siffror
(50-23,4)*500*0,0003= 3,99kW  ( eller om man vill 26,6*500*0,0003= 3,99kW)

AlltsÃ¥ ca 3,99kW i värme vid -1°C  Thumbsup
Rätt bra för en pump som är specad för 3,2kW vid +7°C utetemp.

Detta har gjort mig lite konfunderd Sc:,h
Så nu undar jag hur du mätt utblås tempen?
IR mätare rakt in i utblåset? eller temp probe?
Hur långt in sitter mätaren?

Det är väl en AAC11000A_PTC vi pratar om? så det inte är AAC14000A_PTC du har.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #54 skrivet: 02 februari 2010, 18:01:36 »
Jag stoppade in proben genom gallret och tejpade proben på svingern.
Kanske ska jag göra längre mätning på luften in. Kollade bara några timmar i går kväll.
Mätte direkt efter avfrostning. tempen steg till dessa värden.
Dessa var det högsta värdena , när pumpen gått en stund.

Hur långt in sitter mätaren . Svar: ca 1 cm in.

Så nu undrar jag hur du mätt utblås tempen?
Svar: Dyr Fluke mäter med temp probe.

Ska kolla dina uträkningar senare.  Vem vet kanske kör de ett genom snitt frÃ¥n den lägsta
till högsta temperaturen.  Eller har jag haft tur med min pump. PÃ¥ forumet brukar ju oftast talas om att om man har tur med sin fulpump och dÃ¥ funkar den bra.
Kanske är det så att fläkten inte går så mycket. Den går inte hela tiden utan när tempen
är rätt slutar den blÃ¥sa. Den stÃ¥r pÃ¥ högsta läget.  Kanske är det nÃ¥n automatfunktion
som inte syns på displayen. Ska kolla ikväll. På fjärrkontrollen finns en knapp med turbo
men den verkar inte fungera på värme läget.

Hur ska man mäta ?  Läste nÃ¥nstans att man skulle mäta pÃ¥ köldmedia slangarna ocksÃ¥.

Intressant om någon annan gjort mätningar.

Min pump är en 11000A PTC  , design modellen  (den med snygga inomhusdelen)
« Senast ändrad: 02 februari 2010, 18:21:38 av Raketaren »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #55 skrivet: 02 februari 2010, 19:10:12 »
 Thumbsup

Då mäter vi på samma sätt (fast jag har inte en likadan pump min är en lite mindre zibro)
Jag börjar misstänka att fläkten drar ner hastigheten när den närmar sig börvärdet för temperaturen
Om den drar ner till 1ans fläktläge så kommer inte mer än 410m³ luft genom innedelen vilket skulle bli följande beräkning.
(50-23,4)*410*0,0003=3,27kW

Och detta stämmer bättre med den specade effekten men fortfarande en bra pump eftersom den runt +7 isÃ¥fall borde ge ca 3,5-3,8kW  :)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #56 skrivet: 02 februari 2010, 21:36:59 »
Jag har god lust att mäta med en ventimeter. Luft hastighets mätare.  Min är tyvärr inte en
skrivande utan man kan bara läsa den momenta lufthastigheten. Får väl tillbringa lördagskvällen
till att se hur många meter/sek den blåser. Misstänker starkt att det inte är 500 kubikmeter
som åker igen inomhus delen. Men glädjande att den verkar åtminstone ge vad den ska.
Det har inte varit +7 på länge (i stockholm)(innan mina mätningar ) undrar just vilken temp det är då på inomhusluften. Trodde inte det fanns mindre pumpar än 11000 ptc.

Kom att tänka på att jag extraisolerat köldmedia slangarna ända in i pumpen.
Undrar om det har någon effekt.
« Senast ändrad: 02 februari 2010, 21:42:16 av Raketaren »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!