Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: roblof
« skrivet: 17 augusti 2008, 12:13:33 »

Efter 75 kg grovbetong och ca 23kg finbetong så blev detta resultatet, det borde fungera :) Jag ordnade med ett fall från huset på 1 cm.
Skrivet av: raptus
« skrivet: 16 augusti 2008, 09:53:01 »

Er det vanlig med streng kulde der du bor Roblof så er jeg redd du kan få teleproblemer , på den måten at telen "løfter " fundamentet ditt . Så dersom du vil være sikker på å unngå det bør du legge trykk/vann-fast isolasjon (styrofoam/isopor e.l) . Det finnes tabell som viser normal teledybde for området der du bor . Ta rede på det og isoler deretter . Medfører bare litt mer arbeid med spaden og isolasjon for ca. 300 kroner så er du sikker.
 *vinkar*Raptus.
Skrivet av: kilo
« skrivet: 15 augusti 2008, 23:21:02 »

Hur långt från fasaden satte du dina pumpar?

Hur långt upp bör man få pumpen? Tänker på snö djup.
Min pump sitter vinkelrätt mot fasaden under altanen så jag har inte behövt bry mig om avståndet, men en 20-30 cm bör du i alla fall ha men för säkerhets skull hänvisar jag till andra experter på foumet om hur långt avståndet bör vara.

Istappar från kondensvatten som fryser är nog ett större problem än snödjup då pumpar ofta sitter delvis under tak pga takutsprång och därmed skyddas en del från snön.  Någon annan får nog svara på vad som är lämplig höjd också eftersom jag själv aldrig haft problem med varken istappar eller snödjup trots att min pump sitter nära marken så min montering kan nog inte anses vara representativ.
Skrivet av: roblof
« skrivet: 15 augusti 2008, 22:48:19 »

Mitt första intryck är att det du gjort är alldeles tillräckligt.

Tack! Då har jag kanske inte vart helt ute och hojjat ;)

Hur långt från fasaden satte du dina pumpar?

Hur långt upp bör man få pumpen? Tänker på snö djup.
Skrivet av: kilo
« skrivet: 15 augusti 2008, 22:33:59 »

Mitt första intryck är att det du gjort är alldeles tillräckligt.

Själv slängde jag två cementplattor på backen, borrade hål i dem och satte markstativet i dem. Det har fungerat utan problem i 3 år. I mitt förra hus gjorde jag likadant och det fungerade i åtminstone 6 år tills jag flyttade.
Skrivet av: roblof
« skrivet: 15 augusti 2008, 22:18:56 »

Hej!
Som ni ser på bilden så står markstativet direkt på lecablocken. Som ligger jämsmed marken (19cm höga). Min tanke är att gjuta ihop lecablocken som dom ligger nu. Sedan gjuta en sula ovan på lecablocken. Det slog mig dock precis.... Lecablocken kan det bli frost sprängningar i dom?

Räcker detta djupet eller måste jag längre ner?  Jag vill ju inte att Pumpen välter när det blir tjäle i marken :-\

Hur långt från fasaden skall jag montera pumpen?

Är det något annat jag skall tänka på Sc:,h

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!