Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dÃ¥ligt  (läst 9078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Hej alla! Jag är ny här på forumet och det är trevligt att vara här.

I somras köpte jag ett hus på 82 kvadrat som är 1.5-plansvilla och byggår 1945. Det är 240 cm takhöjd och 4 rum och kök.

Huset har ingen annan värmekälla än en luft/luftvärmepump som installerades för några enstaka år sedan, kanske 3 år sedan. Modellen är en IVT Nordic Inverter 12PR-N.

Har fungerat utan problem fram tills nu när det blivit kallare ute och jag vill bara dubbelkolla om pumpen verkligen fungerar som den ska eller om något möjligtvis kan vara fel på pumpen, eller om det helt enkelt är huset som inte är bra isolerat och läcker ut värme.

Så hittills har jag kört med endast luftvärmepumpen som uppvärmningskälla för jag har varit nyfiken att se hur den klarar sig att själv värma upp. Har haft en elektronisk värmefilt att ha över mig för att inte frysa lika mycket hehe.

Kan börja med att säga att jag brukar göra rent luftfiltren ungefär en gång i veckan eller ibland varannan vecka. Och för ca en månad sedan så rengjorde jag lamellerna på både utedelen och i innedelen med Julas luftvärmepump-rengöring.

BÃ¥de igÃ¥r och idag har det varit -10 grader C ute. PÃ¥ luftvärmepumpen har jag Värmeläget inställt (inte AUTO), samt alltid högsta fläkthastighet aktiverat och har börvärdet satt till det  högsta möjliga, 32 grader. När jag vaknade i morse sÃ¥ var det 13.7 grader C inne i huset. Innedelen sitter i hallen ovanför ytterdörren och jag mätte i rummet brevid, ca 6 meter ifrÃ¥n luftvärmepumpen. Jag har inga dörrar nÃ¥gonstans sÃ¥ luften kan röra sig fritt.

Jag mätte med stektermometer precis direkt där innedelen blåser ut luft och då visade den att utblåstemperaturen från innedelen är 45 grader C (känns dock inte så varmt om man håller handen framför innedelen, känns inte direkt som en hårblås i värme). Är detta ett bra värde?
Den verkar frosta av ungefär en gång i timmen och när jag kollat på utedelen när den frostar av så droppar det vatten från utedelen så verkar som avfrostningen fungerar som den ska, och är inte mycket till is under den trots -10 grader ute.

Jag har hållit inne AUX-knappen på innedelen för självdiagnostik och verkar inte som den hittar något fel. Är det helt enkelt så att mitt hus är så pass dåligt isolerat?
Vill kunna utesluta att inget är fel på luftvärmepumpen, som t.ex. för lite köldmedel mängd eller liknande för jag trodde den skulle klara av att värma huset bättre innan man behöver komplettera med direktverkande el. Tack på förhand!
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #1 skrivet: 30 november 2021, 13:40:55 »
Hej! Är huset i orginalskick beträffande isolering, fönster och dörrar? Varför har det inte funnits något annat värmesystem tidigare? Är det ett fd fritidshus? Låter spontant som en Nordic Inverter precis borde klara värmen vid -10 °C ute men inte särskilt mycket lägre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #2 skrivet: 30 november 2021, 13:52:21 »
Hej! Är huset i orginalskick beträffande isolering, fönster och dörrar? Varför har det inte funnits något annat värmesystem tidigare? Är det ett fd fritidshus? Låter spontant som en Nordic Inverter precis borde klara värmen vid -10 °C ute men inte särskilt mycket lägre.

Nej, det är inte ett fd fritidshus, det är en villa. Men ja jag tror det ej är tilläggsisolerat, har gamla 2-glasfönster osv.

Det finns en oljepanna i källaren som inte används, och en elpatron som ej används. Finns radiatorer runt om i huset som är tömda på vatten av tidigare ägaren för typ 2 år sedan..
Så de hade direktverkade el och tyckte det blev för dyrt så den tidigare ägaren av huset installerade luftvärmepumpen.

Om luftvärmepumpen hade klarat ens bara 18 grader i -10 grader hade jag varit nöjd. Men som sagt inomhustempen var nere på 13.7 grader.
Även när det var -4 grader ute i några dagar så lyckades den inte hålla 18 grader inomhus med bara luftvärmepumpen. Tycker det verkar lite konstigt hm.

Uppdatering: När jag håller handen framför innedelen där det blåser så tycker jag det känns som den ger mindre värme än en 2 kW värmefläkt från Jula, men kanske blåser lite kraftigare från innedelen jämfört med värmefläkten jag vet inte, kanske inte går att jämföra så.

Uppdatering 2: Kan det kanske vara fel på tempgivaren i innedelen? För minns att även när det var +10 grader ute så om jag hade fjärren inställd på 26 grader så blev det typ 22 grader inne.
« Senast ändrad: 30 november 2021, 13:57:25 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #3 skrivet: 30 november 2021, 14:01:31 »
Att få luften att cirkulera är väl det svåraste med luftvärmepump?
Mär vilken temperatur du har bredvid pumpen, det kanske är så ätt den slår av för att börvärdet blir uppnått.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/Ã¥r
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 329kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #4 skrivet: 30 november 2021, 14:05:28 »
Ok. En luftluftvärmepump är egentligen bara ett kompletterande värmesystem (men kan spara mycket energi). Dels nÃ¥r det normalt inte hela huset och vissa innerdörrar vill man kunna stänga och dels avtar värmeeffekten när temperaturen ute sjunker. Ett hus frÃ¥n -45 är inte särskilt välisolerat med dagens mÃ¥tt och har inget särskilt gjorts kan man gissa pÃ¥ ett värmebehov t.ex. 70 W/m² vid -20 °C men det kan ocksÃ¥ behövas 100 W/m². Med 70 W/m² för 82 m² blir det 5740 W. Det motsvarar ca 4300 W vid -10 °C. Jag gissar att en Nordic Inverter ger runt  4 kW vid -10 °C. Det behövs nÃ¥gra el-radiatorer eller en vattenburen panna med dito radiatorer. Undrar om de gamla radiatorerna är användbara fortfarande? Om man kan lägga en slant pÃ¥ utredning skulle jag lÃ¥ta termografera huset och höra vad en expert säger om isoleringen och vad som behöver Ã¥tgärdas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #5 skrivet: 30 november 2021, 14:11:56 »
Att få luften att cirkulera är väl det svåraste med luftvärmepump?
Mär vilken temperatur du har bredvid pumpen, det kanske är så ätt den slår av för att börvärdet blir uppnått.

Jag kollade temperaturen 1 meter ifrån pumpen i hallen, och precis ovanför innerdelen. Båda ställena visade 20 grader C.
Börvärdet på fjärren är inställd på 32 grader, fläkten på max-läget 3/3 och värmeläget aktiverat (solen).

Ok. En luftluftvärmepump är egentligen bara ett kompletterande värmesystem (men kan spara mycket energi). Dels nÃ¥r det normalt inte hela huset och vissa innerdörrar vill man kunna stänga och dels avtar värmeeffekten när temperaturen ute sjunker. Ett hus frÃ¥n -45 är inte särskilt välisolerat med dagens mÃ¥tt och har inget särskilt gjorts kan man gissa pÃ¥ ett värmebehov t.ex. 70 W/m² vid -20 °C men det kan ocksÃ¥ behövas 100 W/m². Med 70 W/m² för 82 m² blir det 5740 W. Det motsvarar ca 4300 W vid -10 °C. Jag gissar att en Nordic Inverter ger runt  4 kW vid -10 °C. Det behövs nÃ¥gra el-radiatorer eller en vattenburen panna med dito radiatorer. Undrar om de gamla radiatorerna är användbara fortfarande? Om man kan lägga en slant pÃ¥ utredning skulle jag lÃ¥ta termografera huset och höra vad en expert säger om isoleringen och vad som behöver Ã¥tgärdas.

Jag är absolut medveten om att jag bör se luftvärmepumpen som kompletterande värmekälla och inte primär värmekälla. Och är absolut redo att komplettera med direktverkade elradiatorer eller värmefläktar i den mån det behövs utöver vad luftvärmepumpen kan leverera.

Och har också funderat på om man ska prova åter ta det vattenburna systemet i bruk osv. Men tycker ändå något verkar lite skumt med min pump. Som sagt om jag känner hur varmt det känns framför innerdelen kan jag inte säga att jag tycker det känns som det är 4 kW i värme den levererar, och det är ju oavsett om huset är dåligt isolerat eller ej.

Men oavsett så borde jag kolla upp isolering och om det går att täta bättre runt fönster och ytterdörr osv, det är planen att komma till de sakerna också. Vill bara kunna utesluta att det inte är något fel på luftvärmepumpen också. Hur kan man veta om det är brist på köldmedel i den? Hade den inte avfrostat som den skulle i så fall. Den verkar frosta av ungefär en gång i timmen. Tack för ditt svar!
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #6 skrivet: 30 november 2021, 14:17:54 »
Om det saknas köldmedia brukar förångaren bli randig (horisontella ränder) när den frostar på. Kan även bli så vid dellast men vid fullt ös ska den frosta på jämnt över förrångaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #7 skrivet: 30 november 2021, 14:24:52 »
Om det saknas köldmedia brukar förångaren bli randig (horisontella ränder) när den frostar på. Kan även bli så vid dellast men vid fullt ös ska den frosta på jämnt över förrångaren.

Här kommer några foton på utedelen och video när den frostar av
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #8 skrivet: 30 november 2021, 14:34:13 »
Tycker frosten på förångaren ser jämn och bra ut som det ska. Vill man skydda fasaden och grundmuren mot stänkande kondensvatten kan man t.ex. ställa en skiva oljehärdad masonit som skydd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #9 skrivet: 30 november 2021, 19:54:03 »
Pumpen är för klen i ditt hus så enkelt är det
vanligt att det missdimensioneras i den typen av hus
sätt in en till så blir det säkert bra dessutom antagligen billigare driftskostnader oxå

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #10 skrivet: 01 december 2021, 08:51:09 »
Pumpen är för klen i ditt hus så enkelt är det
vanligt att det missdimensioneras i den typen av hus
sätt in en till så blir det säkert bra dessutom antagligen billigare driftskostnader oxå

Tack för svaret! Ja, det är nog helt enkelt så det är.

En fråga: Vad tror du om pumpen Midea Forest Split 71? Den verkar vara väldigt prisvärd för att enligt specs klara av att leverera hela 5,1 kW i värme vid -20 grader ???
Visst den kanske inte har så lågt lägsta värmeeffekt så när det är typ +10 grader ute så kanske jag bara ska köra med min IVT så det inte blir så mycket av och på som sliter på den.
Men verkar vara svårt att hitta någon annan med samma värmeeffekt för priset. Men är Midea ett skitmärke eller kan det vara bra grejer det med trots att det inte är en Mitsubishi?
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #11 skrivet: 01 december 2021, 20:29:41 »
Tack för svaret! Ja, det är nog helt enkelt så det är.

En fråga: Vad tror du om pumpen Midea Forest Split 71? Den verkar vara väldigt prisvärd för att enligt specs klara av att leverera hela 5,1 kW i värme vid -20 grader ???
Visst den kanske inte har så lågt lägsta värmeeffekt så när det är typ +10 grader ute så kanske jag bara ska köra med min IVT så det inte blir så mycket av och på som sliter på den.
Men verkar vara svårt att hitta någon annan med samma värmeeffekt för priset. Men är Midea ett skitmärke eller kan det vara bra grejer det med trots att det inte är en Mitsubishi?
Midea är stora i Kina på luftkonditioneringar, ställs lite andra krav för värmepumpar i Norden. man kan inte jämföra en high end mitsubishi med en midea samma vecka. midea har ett segment men man blir lyckligare med värmepump som är designad från grunden för nordiska förhållanden såsom mitsubishi

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #12 skrivet: 02 december 2021, 02:40:07 »
Midea är stora i Kina på luftkonditioneringar, ställs lite andra krav för värmepumpar i Norden. man kan inte jämföra en high end mitsubishi med en midea samma vecka. midea har ett segment men man blir lyckligare med värmepump som är designad från grunden för nordiska förhållanden såsom mitsubishi

Tack för svaret! Du har nog rätt, borde nog satsa på kvalité.

Men det är svårt att hitta pumpar som har samma värmekapacitet på pappret som den där Midea Forest 71 vid -20 grader om man kollar pumpar under 20 tusen.

Funderar nu på en MITSUBISHI KAZAN 35 EXTREME, men är så svårt att hitta någon information om hur mycket värmekapacitet den klarar av att ge vid olika temperaturer. Fattar varför det ska vara så svårt att hitta sådan information? Känns ju ganska viktigt ändå.
Men är det kvalité? Mitsubishi industries är ett annat märke än de andra Mitsubishi visst? Men kan den ändå vara bra kvalité?

Även om det blir en andra värmepump så skulle jag vilja ha en ganska kraftfull en som skulle kunna klara sig själv helt okej om min IVT-pump skulle lägga av. T.ex. hittade jag någon Daikin för 14 tusen eller något men den gav bara 2.5 kW i värme vid -10 tror jag det stod och det är ju mycket mindre än Midea Forest 71:ans 5.1 kW vid -20, hm.

Andra intressanta alternativ jag hittat är MITSUBISHI ELECTRIC SUMO RW25 samt PANASONIC HZ25XKE FLAGSHIP INVERTER+ R32 (2022 MODELL)
De två lockar då de är så pass nya modeller och energieffektiva. Men de är kanske för svaga mot vad jag skulle behöva i mitt hus, hmm. Jag har fått känslan av att Mitsubishi är ett bättre märke än Panasonic men det kanske inte stämmer?
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #13 skrivet: 02 december 2021, 10:07:46 »
dina tankar är så riktiga man kan ha
har du tittat på denna?

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #14 skrivet: 02 december 2021, 16:48:47 »
dina tankar är så riktiga man kan ha
har du tittat på denna?

Den verkar bra, tack för tipset. Lite dyrt men får fundera på det, och även fundera på vad för placering för den andra innedelen hade varit bäst.

Idag gjorde jag en ungefärlig skiss på hur mitt hus planlösning. Se bifogad bild. Den röda rutan är där innedelen på min nuvarande IVT-pump sitter och de gröna rutorna är fönster.

Förresten gjorde jag ett intressant test idag:

Jag körde luftvärmepumpen plus totalt komplement på 2200 watt direktel-värme, en 1000 watt värmefläkt i köket samt en 1200 watt oljefyllt element i vardagsrummet.

Jag hade en termometer i "kontoret", som efter några timmar visade 18.6 grader.

Sedan stängde jag av luftvärmepumpen helt, och istället ställde en 2000 watt värmefläkt i hallen framför ytterdörren (och resten oförändrat) och körde med den *istället* för luftvärmepumpen bara för att testa. Resultat var att efter ca 2h så var det 18.8 grader i "kontoret" istället för 18.6 grader som det var med luftvärmepumpen. Utomhus har det varit ca -7 grader C hela dagen.

SÃ¥ kan man dÃ¥ konstatera att min IVT luftvärmepump inte verkar värma mer än med 2 kW i värmekapacitet när det är -7 grader ute?  Sc:,h DÃ¥ det blev lite varmare när jag körde med en 2 kW värmefläkt istället för luftvärmepumpen hm
« Senast ändrad: 02 december 2021, 16:53:14 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!