Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för att uppdatera vÃ¥r LVP  (läst 984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rimas73

  • Gäst
Rimas73
Dags för att uppdatera vår LVP
« skrivet: 25 november 2021, 20:46:22 »
Hej,
För ca 12 år sedan fick jag verkligen expertis hjälp av er här inne på forumet. Nu hoppas jag på att jag kan få bra tips igen?!.
Bef pump är en toshiba Ras-13skvp-ND.
Vi behöver en bra & effektstark pump trots vi bor i skåne. Med fina Cop värde. Innerdelen får inte vara för hög ca 26 cm.

Uppskattar all hjälp vi kan få.
Tack på förhand.
Fam Schultz

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dags för att uppdatera vår LVP
« Svar #1 skrivet: 25 november 2021, 21:12:35 »
Hej! Innerdelarna har vuxit en del för att värmepumparna ska bli mer effektiva. Den lägsta höjden jag känner till är Panasonic LZ pÃ¥ 25 cm om de finns kvar i lager(?) Annars har Fujitsu ett par (slim) modeller som är 27 cm höga. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Dags för att uppdatera vår LVP
« Svar #2 skrivet: 25 november 2021, 22:06:21 »
Lite data från min sammanställning från förra året. Höjd och effekt vid olika temperaturer
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags för att uppdatera vår LVP
« Svar #3 skrivet: 26 november 2021, 14:18:18 »
Kan en BOSCH CLIMATE 6100I  vara nÃ¥got kanske? Kan inte sÃ¥ mycket data om den men den är slimmad till 24,9 cm i höjd. Ska ge max 6,5 kw.

Mvh Magnus

Rimas73

  • Gäst
Rimas73
SV: Dags för att uppdatera vår LVP
« Svar #4 skrivet: 27 november 2021, 16:21:15 »
Hej! Innerdelarna har vuxit en del för att värmepumparna ska bli mer effektiva. Den lägsta höjden jag känner till är Panasonic LZ på 25 cm om de finns kvar i lager(?) Annars har Fujitsu ett par (slim) modeller som är 27 cm höga.

Tack för återkopplingen. Då förstår jag mer varför vi har lite svårare att klämma in innedelen på befintlig yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!