Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra en ATLAS 42500015 med fjärr eller pÃ¥ annat sätt  (läst 5338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaurocha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har just köpt hus och fick med en kartong med en helt ny värmepump. Det var en ATLAS från Rusta, en 42500015 eller kanske 432345. Båda numren står på kartongen.
Jag såg till att montera den och den värmer fint.
Men.... jag upptäckte att man måste ha fjärrkontroll för att styra värmen. Eller snarare för att kunna göra något över huvud taget. Och jag har ingen.
Jag har inte någon manual häller. Och det finns ingen info om den modellen i Rustas system heller. Har frågat både supporten och i butik.

Så min fråga är, finns det fjärrkontroller att köpa? Ny eller begagnad.
Och kan man få tag i en manual någonstans?

Det enda ända jag kan gör är att sätta i kontakten och då startar den med 24 grader som temp. Och för att stänga av får jag rycka kontakten.
Tar den skada av att man bryter strömmen? Det känns ju inte som det bästa sättet att stänga av den på.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Styra en ATLAS 42500015 med fjärr eller på annat sätt
« Svar #1 skrivet: 13 november 2021, 20:05:12 »
Finns universal fjärrkontroller som kanske fungerar: https://www.polarpumpen.se/support/tidigare-modeller/universal-fjarrkontroll
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jaurocha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra en ATLAS 42500015 med fjärr eller på annat sätt
« Svar #2 skrivet: 13 november 2021, 21:21:26 »
Just på den länken var fjärrkontrollen inte i lager.

Atlas var väl white-label?
Är det någon som vet vilket märke som det egentligen är? Det skulle gör det enklare att hitta något om man visste det.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Atlas var produkter i olika segment som tillverkades i fd sovjet , ryssland
möjligt att du kan söka mha bilder på siter som slutar med RU eller PL

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Vill du styra värmepumpen med en app på din smartphone kan du även köpa till dessa:

1. "Universalfjärrkontroll, IR, WiFi, Broadlink RM4C mini", Kampanjpris: 199 kr
https://www.styrahem.se/p/642/universalfjarrkontroll-ir-wifi-broadlink-rm4c-mini

2. "Extra tillbehör: sensorer för temperatur och luftfuktighet Broadlink HTS2", Kampanjpris: 89 kr
https://www.styrahem.se/p/565/broadlink-temperatur-och-luftfuktighet-hts2

Utloggad Jaurocha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra en ATLAS 42500015 med fjärr eller på annat sätt
« Svar #6 skrivet: 14 november 2021, 19:49:21 »
Tack för alla svar.
Har nu beställt en fjärr, det vart den från 24.se

Och som de säger, trägen vinner. Efter att tömt ytterligare rum i huset jag köpt så har jag hittat manualen.

Nu är det bara att sätta sig vid postlådan och vänta....

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tråkigt att det inte framgår vilka modeller den fungerar emot

har lite svårt att tänka mig att den går mot "alla" inte minst då fjärrstyrningen airpatrol behöver två olika för att täcka de vanligaste dvs långt ifrån "alla"

Utloggad Jaurocha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra en ATLAS 42500015 med fjärr eller på annat sätt
« Svar #8 skrivet: 18 november 2021, 15:01:03 »
Universialen funkade.

Efter att gått igenom den obligatoriska maskinelt-felöversatta manualen och picklat i en kvart så fick jag det att fungera.

Jag kör på koden för Midea, kanske kan hjälpa någon i framtiden.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Styra en ATLAS 42500015 med fjärr eller på annat sätt
« Svar #9 skrivet: 18 november 2021, 15:11:34 »
Fint att det fungerar! Midea har gjort många olika modeller under flera olika tillverkarnamn så det var ett bra val.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!