Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Okunnig person som har generella frÃ¥gor om luft/luftvärmepump  (läst 2333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar1980

  • Gäst
Gunnar1980
Okunnig person som har generella frågor om luft/luftvärmepump
« skrivet: 07 augusti 2021, 13:00:17 »
Hej!

Jag har precis flyttat in i ett hus med FTX-system och luft/luftvärmepump och har då ett par allmänna frågor:
1. När man räknar elförbrukningen hos en luft/luftvärmpump, är det utedel som gäller? eller är det innedelen?
2. Följdfråga: Ett eluttag med en säkring på 10 A klarar en elförbrukning på max 2300 W. Vad händer om det skulle överstiga detta under t.ex. mer än en timme? Finns det risk för brand?

Nu vet jag inte hur mycket min luft/luftvärmepump drar som mest, men jag skulle verkligen uppskatta svar samt er erfarehet luft/luftvp.
Min modell av luftvp är: 12 ZP-TI (innedel), 12-ZP-TO (utedel)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Är du säker på att din LLVP är fabrikat Thermia? Känner inte igen det. Det är utedelen som drar mest elektricitet, exempelvis 1800 W när den går på max. Innedelen drar bara några 10-tal Watt för främst fläkten. Långvarig överlastning av säkring och kablar är inte bra. Är det en mindre överlast som 10% tror jag att säkringen klarar sig upp till en timme. Brand kan även uppstå om ledningarna t.ex. inte är fastskruvade ordentligt i vägguttaget så det blir varmgång där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Gunnar1980

  • Gäst
Gunnar1980
SV: Okunnig person som har generella frågor om luft/luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2021, 13:27:57 »
Hej! Är du säker på att din LLVP är fabrikat Thermia? Känner inte igen det. Det är utedelen som drar mest elektricitet, exempelvis 1800 W när den går på max. Innedelen drar bara några 10-tal Watt för främst fläkten. Långvarig överlastning av säkring och kablar är inte bra. Är det en mindre överlast som 10% tror jag att säkringen klarar sig upp till en timme. Brand kan även uppstå om ledningarna t.ex. inte är fastskruvade ordentligt i vägguttaget så det blir varmgång där.

Hej! ja, det är en thermia som jag har: https://vpkollen.se/uploaded/manualer/Thermia/Thermia-Aura.pdf
Det är så att jag har en stationär dator och luftvp:en på ett och samma eluttag. Datorn förbrukar i snitt 200-500 watt och själva luftvp:en vet jag ej. Därför ville jag veta vad maximala elförbrukningen för andra hushåll med thermia luftvp har. Så jag kan få en ungefärlig ide om hur mycket min thermia luftvp maximalt kan förbruka.

Jag kunde tyvärr inte hitta något om maximala elförbrukningen i manualhäftet

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, jag hittade modellen. Den heter Thermia Aura 12ZP-T. Tillförd effekt i värmeläge är mellan min/max 260 - 1800 W enligt produktbladet. I kylläge drar den mindre 340 - 1350 W. Då finns det 500 W i marginal på den säkringen men det kanske också finns belysning och annat?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Thermia är en samsung med annat klistermärke så det kanske finns större möjligheter att få lite mer feedback på tavlan för samsung
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Gunnar1980

  • Gäst
Gunnar1980
SV: Okunnig person som har generella frågor om luft/luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2021, 14:51:25 »
Ok, jag hittade modellen. Den heter Thermia Aura 12ZP-T. Tillförd effekt i värmeläge är mellan min/max 260 - 1800 W enligt produktbladet. I kylläge drar den mindre 340 - 1350 W. Då finns det 500 W i marginal på den säkringen men det kanske också finns belysning och annat?

Tusen tack! Kunde inte hitta nåt på nätet alls, så uppskattar verkligen svaret!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!