Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump  (läst 7710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #30 skrivet: 18 mars 2021, 09:51:18 »
Jag har haft min FH35 sen feb 2018. Skulle inte köpa Mitsubishi igen om inte förbättringar gjorts. Kanske nya ninjan är bättre.

Men det som krånglat är oljud(pys och brum) från innerdelen. Ofta avfrostningar (var 30-60min) utan is på utedel.

Fläktmotor byte 2019. Och nu olje och medialäcka. Trevägsventil skall kanske bytas nästa vecka.

Och jag kommer aldrig att köpa fårn nätfirma igen. Har lärt mig den läxan.
Bara från lokal firma som verkar ha bra kundservice. Skiter i om det kostar lite mer men strulet som med 20grader och kylslaget vill jag inte ha igen.

För mig är livslängden och materialkvaliteten det viktigaste så man slipper krångel och extra kostnader.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tror inte din maskin är riktigt representativ då du haft lite väl mycket strul, täta avfrostningar kan bero på att du haft köldmediebrist under en längre period men först nu uppdagats.
Lite luddigt fel på din maskin så frågan är om det är tillverkningsfel eller installationsfel!

FH serien har funnits sjukt länge och fläktmotorbyten som vi haft på FH eller för övrigt på någon ”nyare” modell kan jag nog räkna på en hand till skillnad från förr då dom gick som popcorn  ::)

Gas/vätske ljud från innerdel/rör är svårt att helt komma ifrån då det växlar beroende på vad värmepumpen gör.
FH hade en del knäppningar från vänster sida ett tag men var ganska enkelt att åtgärda när man förstod varför.

Livslängd på olika tillverkare och modeller är det knepigaste då det kommer nya innandömen hela tiden och en förutsättning för lång livslängd är att den är installerad på bra/rätt sätt  tummenupp

Får hoppas att den nya installationsfirman får ordning på din maskin
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #32 skrivet: 18 mars 2021, 11:46:28 »
@Grönbete
Det finns alltid måndags ex och läser man om "märket" Mitsubishi hittar jag inte fler som har problem än någon annan märke. Så att säga alla Mitsubishi maskiner är dåliga är kanske inte helt rätt. Kollar du under andra märken så är det flera problem också med diverse modeller...

Jag tänker köpa från samma bolag "typ" men vad är egentligen skillnaden att ha med kylslaget eller annan? kylslaget ser jag som lokalfirma eftersom de har sitt kontor i Höör. Ok det är 50km till Malmö men ändå. Med 4.5 i betyg måste jag säga det är ganska bra för den branschen
https://www.reco.se/kylslaget-ab-vallentuna?q=kylslaget%20

Det har inte gått rätt till för din del så jag förstår att betyg och annat hjälper inte men, om jag ska välja så måste jag veta hur majoriteten av folket har upplevt bolaget. Många andra jag kollat finns inte ens på kartan.
Enmansbolag vet man inte om de existerar om 5 år. De har också press på sig att tjäna pengar och då är det främst nyförsäljning som är fokus.
Men visst hittar du något som är bättre får du gärna berätta ;)

ps. hoppas jag inte får käka upp mina ord senare, får uppdatera hur allt blev efter installation :D
« Senast ändrad: 18 mars 2021, 11:48:00 av vampyren »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Skulle personligen inte rata mindre företag/enmansföretag om dom fanns på orten och hade bra rykte.
Då dom är beroende av bra rykte så lär dom försöka göra ett bättre jobb och hålla bättre support/service då det ligger i deras intresse att få merförsäljning på grund av just ett bra jobb, stora drakar är inte riktigt samma sak i dom flesta fall.
Köper dom via Svenska tillverkare/distributörer så finns garantin kvar och övergår till dom om det lilla företaget skulle upphöra.

Frågan är om betygen från dessa betyg speglar verkligheten, köper man deras tjänst kanske man även kan få bort en del dåliga betyg.
man kan be släkt och vänner skriva bra omdömen, konkurrenter kan skriva påhittade saker.
Brukar själv snegla på betyg vid ett köp men då oftast inte om hur företaget skött sig utan om kunderna ser ut att ha några åsikter om produkten som verkar trovärdiga och då bra eller dåliga saker.
självklart så drar man öronen åt sig om det bara är usla omdömen angående själva företaget.

Köpte själv hellre från den lilla radiohandlaren i mina trakter än att handla från tex Elgiganten även fast dom var lite dyrare, milsvidd skillnad på service och support att fråga dom om något än att vända sig till Elgiganten  ::)
Tyvärr så upphörde butiken nyligen då många av deras kunder var i riskzonen och inte handlade något med den jäkla coronan.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #34 skrivet: 18 mars 2021, 12:19:07 »
Ju håller med, det finns alltid undantag. Jätte svårt att hitta och veta om något är seriöst och duktig om man inte får rekommendationer.
Jag köper också hellre från mindre bolag som Hi-Fi klubben istället för större (mediamark, elgiganten etc) även om jag inte alltid får bästa priset. Gillar deras kunskap, hjälp och service så pris är inte viktigast för mig heller.
Bara jag inte får en måndagsex så hoppas jag det ska fungera i många år utan strul :D

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #35 skrivet: 18 mars 2021, 13:29:55 »
Ja det är nog så, har man otur så har man. Kvittar vilken maskin det är. För många faktorer som påverkar, allt från leverantörsändringar och humöret på den som bygger maskinen på linan :)

Saker som avgör är kanske om maskinen fungerar på det viset som man önskar, exempel Daikin caldo som verkar öka och minska fläkthastighet själv.

Det gör inte Fh35. Sätter man ett fläktläge så vill man att den skall hålla den.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
verkar vara flera som skriver att ersättaren till FH är FT NINJA men det är LN serien som är den egentliga efterträdaren till FH.
FT NINJA serien har en lägre och lite "mindre" innerdel så den väljer man om dom andra är för stora för utrymmet där den ska monteras eller för utseendet.

Ja otur kan man alltid ha oavsett vad man handlar för idiotsäker grej !
Du har väl haft din beskärda del av "otur" och då kanske i och med hur ditt ärende har fungerat via din återförsäljare och installatören
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 440
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!