Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UnderhÃ¥llsvärme: Frostskyddsfunktion eller vanlig drift (10 grader)  (läst 2952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lemmy83

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har några frågor om frostskydd resp. kontinuerlig drift och vad som är smartast ur ett förbruknings- & slitageperspektiv, men först lite bakgrund.

Bakgrund
Ny medlem, men har läst här till och från sedan jag skaffade en Mitsubishi Hero LN50 hösten 2017. Pumpen sitter i en mindre tvåplansvilla (ca 100kvm totalt) i Blekinge som används som fritidshus (främst sommartid) och den är tänkt mest för att ge frostskydd, men även kunna värma upp huset när jag åker dit någon helg emellanåt under höst, vinter & vår. Det finns även en gammal oljepanna med elpatron, inbyggd varmvattenberedare och vattenburna element i hela huset, men den använder jag mest för varmvatten när jag är där.

Pumpen sitter i hallen på nedervåningen, i anslutning till trappan upp mot ovanvåningen. Huset är visserligen rätt trångt med många mellanväggar och smårum, men jag har med tiden insett att LN50 var att ta i för mycket, och det hade varit smartare att gå på en mindre modell.
Men gjort är gjort, så nu undrar jag över hur jag ska tänka när det gäller driftsläge när jag inte är där: frostskydd som slår av och på eller kontinuerlig drift på 10 grader. Särskilt intressant blir frågan när temperaturen är kring nollan, vilket den ju är ganska ofta okt-mar i södra Sverige.

För-/nackdelar frostskydd (10 grader):
+ Lägre energiförbrukning, ca 3-5 kwh/dygn.
- Många start-stopp, enligt statistiken är pumpen i värmeläge ca 25% av tiden vid runt 0 grader utomhus.
- Pumpen går varierande på "full" effekt (1,5 - 2kw) resp. avstängd, vilket borde innebära mer slitage.

För-/nackdelar kontinuerlig drift (10 grader):
- Högre förbrukning, ca 8-10kwh/dygn (teoretiskt min = 20% * 1,8kwh * 24h = 360kw* 24h = 8,6kwh/dygn).
+ Inga (eller färre) start-stopp, statistiken säger värmeläge 100%.
+ Låg kontinuerlig effekt, pumpen tuffar på i ca 400w konstant.

Frågor
1) Är det värt den högre förbrukningen vid kontinuerlig drift för att få ett lägre slitage på kompressor m.m. jämfört med många start-stopp och hög effektvariation?
2) Finns det någon inställning jag kan göra för att få ett mjukare frostskydd, t.ex. så att pumpen värmer 50% av tiden istället för 25%, men med lägre effekt och längre intervaller mellan start & stopp? Jag har laborerat med min-max-värdena för frostskyddsfunktionen, men tycker inte att de gör någon större skillnad.
3a) När jag kör kontinuerlig drift, vad händer med "överskottsenergin" som pumpen drar jämfört med frostskyddsläge?
3b) Skulle jag t.ex. kunna ställa in värmen på 12 eller 14 grader kontinuerlig, och ändå få ungefär samma förbrukning som för 10 grader?
3c) Är pumpen helt enkelt mindre effektiv på lägsta effekt jämfört med full effekt (som jag upplever att frostskyddsläget drar när pumpen väl är igång), eller varför är antifrostfunktionen så "stötig"?

Det självklara svaret är att jag skulle köpt en mindre pump, men det är svårt att göra något åt det nu :-)

Ser tacksamt fram emot svar och en intressant diskussion! Jag vet att detta finns diskuterat här och där på forumet, men jag har inte sett någon samlad tråd om vad som egentligen är smartast sammantaget, dvs. när frostskyddsläget är bra resp. mindre bra att använda och varför den funktionen verkar köra antingen full effekt eller ingen effekt, och inte är mjukare reglerad.

Jopphejdi2

  • Gäst
Jopphejdi2
SV: Underhållsvärme: Frostskyddsfunktion eller vanlig drift (10 grader)
« Svar #1 skrivet: 12 november 2021, 08:08:54 »
Har samma fråga. Dvs sliter frostskyddets av/på mycket mer på pumpen?

Har en Mitsubishi Ninja 25 i garage och experimenterar med underhÃ¥llsvärme 10 grader alternativt frostskydd inställt pÃ¥ 5 min och 8 max. Konstaterar att med frostskyddet blir det ett fÃ¥tal start och stopp, genomsnittliga temperaturen i garage (mäter med sensorer) hamnar sÃ¥ klart under 10 grader och förbrukningen ser ut att bli klart lägre, Ã¥tminstone sÃ¥ länge utomhustemperatur pendlar mellan 2 och 10 grader.  När det blir riktigt kallt bör man nog köra med minst 10 grader för att undvika  frysrisk vid längre strömavbrott.

Men om du har frostskydd inställt på 10 min och 12 max borde skillnad inte bli så stor mot kontinuerlig drift. Jag misstänker att Mitsubishis uppskattade förbrukning som presenteras i app är lite missvisande.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!