Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm Aquamax combi problem  (läst 545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rengfjord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Autoterm Aquamax combi problem
« skrivet: 27 november 2022, 14:28:07 »
Hej
Har en fråga om pannan är inställd på vi säger 15 grader och det är 21 grader på inne givaren(har både inne och ute givare), ska den då köra igång o tillverka mer värme ? För elementen är varma fast det är rätt temp tillägga att jag har en kamin och eldar jag i den så går fortfarande panna igång o göt elementen varma fast man eldat i någon timme.
Sen har jag märkt på sommaren när man ställer ner så kan den helt plöstligt börja köra igång och elementen blir varma. Är oftast efter man har använt varmvatten.
Har läst lite kan det vara så att en växel ventil och shunt vara dålig eller kan det vara något annat ? blir tokig tycker inte den ska börjar gör värme när det redan är tillräckligt varmt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Autoterm Aquamax combi problem
« Svar #1 skrivet: 27 november 2022, 14:59:27 »
Du kan kolla om växelventilen kärvar. Lyft av ställmotorn och känn efter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rengfjord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm Aquamax combi problem
« Svar #2 skrivet: 27 november 2022, 15:16:05 »
 Har planerat att göra det, tänkte även köra den via service meny pÃ¥ pumpen, Ã¥terkommer. har läst lite mer här inne sÃ¥ ska testa lite, men tänkte först frÃ¥ga alla experter :)  Tack för tips!

Utloggad Rengfjord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm Aquamax combi problem
« Svar #3 skrivet: 27 november 2022, 22:04:47 »
Har nu plockat av motorerna och båda ventilerna går att röra lätt, men en av dem känns det som där är ett "hack" typ så man får ta lite lite mer än den andra ventil för att röra den. Sen körde jag motorerna manuellt från VP men ingen av dem gick till motsat läge vad dem stog i och sen när jag skulle köra tillbaka dem alltså sätta dem i från läge så hände inget. Men motorerna rör på sig iallafall. känns dock som dem är dåliga....

Men finns det utbytes ventiler att köpa alltså ej original utan någon lik värdig av annat märke ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 683
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!