Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera vedeldning och VP med flera förbrukare, optimera arbetstemperatur för  (läst 4570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Har i dagsläget en kakelugnspanna med elpatron som värmer bostadshuset.
Avser komplettera med VP och bygga ut värmesystemet med fler förbrukare.

Har tänkt så det knakar hur man kan kombinera VP och eldning och samtidigt optimera arbetstemperatur för VP.

Har kommit fram till följande lösning med en 3-vägs växelventil per "extra" förbrukare (utöver radiatorerna) + varsin 4-vägsventil för värmekällorna.

Skulle det funka ?
Finns det enklare/bättre sätt ?
(edit: har ändrat ritningen till en egen cirkulationspump för radiatorslinga utan bypasss, så följande frågor utgår) Behöver jag separat cirkulationspump på radiatorslingan ? Nu går flödet till alla förbrukare genom radiatorslingans bypass, är det för "trångt" ?



Värmekällor
VP=Värmepump, tänker luft/vatten monoblock som går att styra on/off med extern signal. Logiken för styrningen: VP på om värmebehov VV eller SPA eller G eller radiatorer (Trad) samtidigt som Tkp<50 grader.
KP=Kakelugnspanna (https://www.kakelugnspannan.com/) Vattenmantlad kakelugn, 370liter, står centralt i huset och agerar också radiator

Förbrukare
VV=varmattenberedare, värms till 50+ grader
SPA=spabad (egentligen ett spa + ett swimspa, men spelar inte så stor roll för frågan), värms till 28-40 grader
G=garage som bara hålls frostfritt, golvvärme i betongplatta, värms till 5-10 grader
rad=radiatorslinga i bostadshuset, alla utrustade med termostat (behövs för KP värmer ganska bra själv när man eldar)

Termostater
Trad=termostat som mäter temperaturen till radiatorslingan
Tkp=termostat som mäter temperaturen ut från KP

Ventiler (alla motoriserade)
Vvp=ventil som kopplar ifrån VP från slingan när man eldar, i utgångsläge är 1+2 samt 3+4 sammankopplade, om Tkp sluter (>50grader) så sammankopplas istället 1+4 samt 2+3
Vkp=ventil som kopplar ifrÃ¥n KP+rad frÃ¥n slingan när man varken eldar eller har värmebehov pÃ¥ radiatorerna. i utgÃ¥ngsläge är  1+4 samt 2+3 sammankopplade, om Tkp (>50 grader) ELLER (Trad sluter (<X grader, där X till att börja med ställs manuellt, och kan justeras nÃ¥n gÃ¥ng per Ã¥r) men inget värmebehov finns frÃ¥n VV eller SPA eller G) sÃ¥ sammankopplas istället 1+2 samt 3+4.
Vvv=ventil som kopplar in varmvattenberedaren på slingan, styrs av termostat i VV
Vspa=ventil som kopplar in SPA på slingan, styrs av SPA (ledningen till elpatron i spa omkopplas till ventilmotorn)
Vg=ventil som kopplar in golvvärmen i garage till slingan, styrs av termostat i garage (antingen rumstermostat eller termostat på golvvärmeslingan)

Övrigt
FS = frostskydd för VP. En bit av röret i VP-slingan läggs tillsammans med en bit av röret i huvudslingan (dra ihop, isolera runt alltihop) och bildar en liten värmeväxlare. (edit: den här är tillagd efter kommentarer om saknat frostskydd)
Trianglarna ska föreställa cirkulationspumpar

Min Kravlista
* VP jobbar med så låg temperatur som möjligt
* VP kan försörja alla förbrukare
* KP kan försörja alla förbrukare
* VP stängs av när man eldar
* VP skyddas mot för hög returntemp
* VP kan alltid köra sin cirkulationspump
* alltid cirkulation genom KP+radiatorer, för att nyttja KP som utjämnare för radiatorerna + kunna känna av om man eldar enkelt.
* När VP går och radiatorerna inte har värmebehov så ska "VP-vattnet" inte cirkulera genom KP, då KP fungerar som radiator, vilket skulle göra det varmt inne på sommaren.
* Simpelt styrsystem (helst utan datorer)

Angående dimensionering av VP så tänker jag att den ska i alla lägen täcka värmebehov för VV+SPA+Garage (och dessa prioriteras ju i min lösning), blir det så kallt att det inte blir tillräckligt kvar för radiatorerna så kommer innetempen sjunka och man får elda.

« Senast ändrad: 22 mars 2022, 18:13:32 av hanneseklund »

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Justerade styrningen av ventil Vkp (i VP-drift så ska radiatorer+KP kopplas på in på slingan endast om värmebehov saknas på VV+SPA+G)

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
la till
* När VP går och radiatorerna inte har värmebehov så ska "VP-vattnet" inte cirkulera genom KP, då KP fungerar som radiator, vilket skulle göra det varmt inne på sommaren.
på kravlistan

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Vilket fabrikat och berg eller luft/vatten?

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Vilket fabrikat och berg eller luft/vatten?

luft/vatten ligger närmast till hands (med tanke på att jag avser fortsätta elda en hel del när det är kallt+har värmebehov för spa även när det är relativt varmt).
Valfri vp som går att styra med en enkel on/off-signal borde funka. CTC ecoair 400 med basicstyrning kanske.
Men min fråga är väl mer "kan man koppla såhär?" än "vilken vp bör jag köpa" (även om den frågan inte är helt ointressant)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Men min fråga är väl mer "kan man koppla såhär?" än "vilken vp bör jag köpa"

Okej, då förstår jag.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Frostskydd vintertid ser inte ut att fungera vintertid om kör luft/vatten.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Frostskydd vintertid ser inte ut att fungera vintertid om kör luft/vatten.

Hur tänker du då ? Jag tänker att VP alltid kan köra sin cirkulationspump (så att vatten cirkulerar, kretsen till VP blir aldrig avstängd/blockerad)
jag utgår ifrån att VP:ns interna styrning ser till att köra cirkulationen lite nu och då när det är kallt, även om den inte får signal om värmebehov.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Jag behöver titta lite med grundligt vid ett annat tillfälle, men helheten är inte så traditionell.

Om 1 och 4 sluter på VvP så går vatten i en cirkel i värmepumpen. Du behöver tillföra lite energi för att hålla den frostfri ändå om de är rejäl kyla. Då kommer du kanske elda kontinuerligt i kakelugnen i flera dygn eftersom avkastningen är bäst att elda mest när det är speciellt kallt, pumpa runt räcker inte.

Vad får du för framledningstemperatur till golvvärmen när du eldar onödigt mycket utan nämnvärt värmebehov? (Misstänkt miss).

Vill/kan du inte ha en ackumulatortank?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Tack för engagemanget !

Om 1 och 4 sluter på VvP så går vatten i en cirkel i värmepumpen. Du behöver tillföra lite energi för att hålla den frostfri ändå om de är rejäl kyla. Då kommer du kanske elda kontinuerligt i kakelugnen i flera dygn eftersom avkastningen är bäst att elda mest när det är speciellt kallt, pumpa runt räcker inte.

hm, tänkte nog att VP skulle värma som en del av det inbyggda frostskyddet även utan signal om värmebehov.
Men det kanske man inte kan utgå ifrån.
Får kolla noga hur det funkar på pumpen jag köper, om det är ett problem så går det ju att lösa med ytterligare en termostat på vattnet från VP (i den lilla slinga som bildas när VP kopplas bort alltså), så att man kan indikera värmebehov till VP om det blir mindre än 5grader eller nåt.

Citera
Vad får du för framledningstemperatur till golvvärmen när du eldar onödigt mycket utan nämnvärt värmebehov? (Misstänkt miss).

Golvvärmen i garaget har en egen cirkulationspump med shunt som begränsar framledningstemp till nåt lågt

Citera
Vill/kan du inte ha en ackumulatortank?

Det är ju den traditionella lösningen, jag började denna övning för att jag inte ser hur man kan få VP att jobba med optimal (så låg som möjligt) temperatur med tank.
Är det -5 ute så blir det ju ganska stor skillnad i COP om VP jobbar mot 10grader i garaget eller 55grader till varmvattnet.
Jag ser inte hur jag kan ladda tanken med VP utan att den producerar "onödigt varmt vatten" i ganska stor omfattning.

Möjligen kan man bygga nån lösning med ett gäng växelventiler som laddar tanken på olika nivåer och ha givare på olika höjder i tanken, men det känns som att det skulle kräva en custom made tank noga dimensionerad för de olika värmebehoven + kanske mer komplext reglersystem, och då känns min lösning enklare.

Eller finns det bra sätt att ladda tank med VP ?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite väl komplicerat med alla dessa ventiler och 4-vägare vid VP och KP. ( I mitt tycke lite överkurs ) finns mycket enklare att gör med funktionen. Vp kommer at frysa för dig, då den avstannar. klart med CP för VP så cirkulerar flödet men kommer att kallna ner bra och kyla häftigt. En tank på kanske 750L som ev laddas upp upp KP när det inte behövs så mycken värme är nog det bästa och plockas ur vid behov.
Att ha en KP utan att magasinera är att elda lite för kråkorna och pyrelda.

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Lite väl komplicerat med alla dessa ventiler och 4-vägare vid VP och KP. ( I mitt tycke lite överkurs )

Jo, det är ju förstås nackdelen att det blir komplicerat (skulle gärna hitta en mindre komplicerad lösning), men jag tycker traditionella tank-metoden blir så suboptimalt med VP.

Citera
Vp kommer at frysa för dig
löses med ytterligare en termostat enl. ovan.

Citera
En tank på kanske 750L som ev laddas upp upp KP när det inte behövs så mycken värme är nog det bästa och plockas ur vid behov.
Tank är bra vid vedeldning. Men jag vill elda mindre eller mycket mindre, jag kan tänka mig att behöva elda om det är riktigt kallt (=-10 grader i Stockholmsområdet), men vill klara mig utan större delen av året.
(det är inte så att jag skaffar KP nu, den har jag haft i 16 år)
Hur bör jag ladda tanken med VP ? Vilken temp ?

Citera
Att ha en KP utan att magasinera är att elda lite för kråkorna och pyrelda.
mja, min lilla KP har ändå 370 liter så pyrelda behöver man inte direkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska VP kunna hålla huset om du inte eldar ? då kommer den at få hicka vissa tider på året när den inte blir av med värmen. Din KP hur kraftig är den ? Även den kan få problem om den inte blir av med värmen. Kan C-pumpen i VP dra hela lasset med flödet. Hur tänker du att GV ska styras. Många gropar att åka i om det blir för mycket runt det hela. Extra termostat för frysrisk, ytterligare en ev felkälla. Var ska värmen tas ifrån om VP står still .

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Ska VP kunna hålla huset om du inte eldar ?
Ner till nÃ¥gra minusgrader iallafall, kanske  -5 till -10

Citera
då kommer den at få hicka vissa tider på året när den inte blir av med värmen.
hm, vet inte om jag förstår, jag tänker att jag ska styra VP med en värmebehov på/ värmebehov av, typ lura den att den har en termostat, typ ctc ecoair basicstyrning.
Finns det inget värmebehov så lugnar den väl ner sig.

Citera
Din KP hur kraftig är den ? Även den kan få problem om den inte blir av med värmen.
19kw tror jag. Jag har kört den i 16 år endast mot radiatorslingorna och de 370liter den har i sig.
Vi eldar ju bara när det är hyffsat kallt, och man kan alltid elda "en gång" utan risk för överhettning.
Visst kan man överhetta den om man eldar för mycket, men det har jag lärt mig + att nu ska jag koppla in fler förbrukare på den

Citera
Hur tänker du att GV ska styras.
golvvärmen i garage alltså ?
"rumstermostat" i garaget, eller kanske termostat på returen från golvvärmeslingorna (bryr mig inte så mycket om exakt temperatur i garage, bara det är frysfritt.


Jag har tänkt ut en enkel lösning på frysproblemet utan termostat, ska komplettera ritningen med det senare (cliffhanger!)

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Kan C-pumpen i VP dra hela lasset med flödet.

Bra fråga, observera att det sitter en CP till i KP-slingan som drar åt samma håll när både KP- och CP-slingorna är inkopplade.
Sen är det ju så att växelventilerna gör att bara en "extra" förbrukare är inkopplad i taget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!