Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bruk av STAD/STAP ventiler  (läst 27729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spirit49

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Bruk av STAD/STAP ventiler
« skrivet: 16 september 2010, 17:13:23 »
Jeg er i ferd med å bygge klart ett varmesystem med Nibe Split som varmekilde.
Fra tidligere har jeg styrt all varme til radiatorene over en Wirsbo WGF samlestokk med Genius termostater, en tur/retur (2 rør system) til hver enkelt radiator.
I forbindelse med installasjonen av Nibe Split har jeg bestemt meg for å kun bruke 5 av 11 termostater for å få nok fløde for VP. For å være sikker på at det er nok volum, setter jeg også inn en 200l Akk tank.

Kjøl installatøren mente i tillegg at jeg burde montere inn TA's STAP og STAD ventiler på Tur og retur stokken/fordelerene.

Har noen erfaringer med disse? Er den såkalte trykk balansen så viktig for å få til en effektiv og sparsom innstallasjon?

Investeringen er ca 2500.- Kanskje verdt det?
Nibe Split siden Oktober 2010. Radiatorer lavtemp. Hus 200m2. Fredrikstad Norge.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #1 skrivet: 16 september 2010, 21:25:54 »
Normalt sitter det väl ventiler på varje enskild slinga på samlestocken, om det gör det kan jag inte se att du behöver miontera stadventiler, för då har du ju redan möjlighet att justera flödet helt individuellt på alla slingor.
Sitter det inga justeringsventiler på samlestocken kan det vara vettigt att sätta in ventiler.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad spirit49

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #2 skrivet: 16 september 2010, 21:41:36 »
Men er det ikke slik at selv om man regulerer hver enkelt kurs (gjerne med egne termostater) får man konstant ett trykk forskjell i anlegget. Med STAD/STAP blir trykket i anlegget alltid konstant da denne regulerer opp/ned etter hvor mange kurser som er åpne/stengt.
Men hvor viktig er det at anlegget er i balanse?

For radiatorene betyr jo dette at selv om alle bortsett fra 1 kurs er åpen vil STAD regulere flow slik at gjennomstrømningen blir lik som om alle 10 var åpne. DVS at man får korrekt delta t uansett. Det forstår jeg er viktig.

Men hvor viktig for økonomi og effekt er det at VP jobber mot ett konstant trykk?
Nibe Split siden Oktober 2010. Radiatorer lavtemp. Hus 200m2. Fredrikstad Norge.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #3 skrivet: 16 september 2010, 23:07:17 »
Jag kan ha missuppfattat vad en stadventil gör, men i mina ögon så justerar den inte flödet, utan bara trycket, termostaterna och trimventilerna justerar flödet, och om ett antal termostater stänger så minskar flödet totalt i systemet, det bästa för värmepumpsdrift är ett konstant flöde som är injusterat för att ge en för värmepumpen optimal deltaT på VBf/VBr.
Ju fler termostater man tillåter reglera temperaturen i enskilda rum desto större förändringar kommer man att få på deltaT.

Det jag kallar ett system i balans är ett system som justeras in för optimalt deltaT, med bra temp i alla rum, och med så få termostater som möjligt som tillåts strypa bort flöde.

Om någon har en korrekt förklaring för hur en stad skulle kunna trolla bort temperaturvariationer i systemet trots stängda termostater får gärna förklara det för mig.
Om värmepumpen inte har någonstans att stoppa in den energi den producerar kommer man att få snabba temperaturvariationer, fler start/stopp, lägre COP och troligvis en kortare livslängd beroende på antalet start och stopp och den mekaniska och termiska belastning detta medför på de mekaniska komponenterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad spirit49

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #4 skrivet: 16 september 2010, 23:48:07 »
Det er jo mer korrekt at det er trykket den regulerer, ikke flødet.

Jeg var også av den oppfattningen som du har, at en riktig justert anlegg, med så få termostater som mulig, gir en optimal deltaT, som VP kan jobbe konstant mot, speiselt når man har romtermostat tilkoblet Nibe Split.

Men hva er det egentlig kjøl montøren kjater så jæv... om for å få innstalert STAD/STAP??
Jeg kan ikke se at disse ventilene kan gjøre så mye godt i ett lite anlegg?
Er det kun for at han skal kunne bruke energimåler for innjustering av anlegget?
Nibe Split siden Oktober 2010. Radiatorer lavtemp. Hus 200m2. Fredrikstad Norge.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #5 skrivet: 16 september 2010, 23:51:58 »
STAD reglerar flödet.   Om t.ex  din Nibe split vill ha 0.4 l per sekund över kondensorn sÃ¥ mäter jag upp det via denna ventil. *vinkar*

Utloggad spirit49

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #6 skrivet: 17 september 2010, 00:00:39 »
Så det vil være smart å installere en STAD så man kan måle opp flødet totalt.

MEN er det noe behov for trykkregulering i ett lite anlegg ved hjelp av STAP, eller kan man droppe denne?
Nibe Split siden Oktober 2010. Radiatorer lavtemp. Hus 200m2. Fredrikstad Norge.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #7 skrivet: 17 september 2010, 00:18:46 »
Min uppfattning är att du inte behöver någon stad eller stap om du har justeringsmöjligheter på alla radiatorer/golvvärmeslingor separat.
Det du behöver göra då är att trimma in flödena så att du får rätt deltaT över vbf/vbr och rätt temperatur i alla rum, och om deltaT misstämmer uppåt eller nedåt efter att du fått systemet i temperaturmässig balans så får du justera grundflödet med antingen cirkulationspumpen, eller justera upp/ned trimventilerna på fördelaren för att få rätt deltaT, eller justera både cirkpumpen och trimventilerna.

Det absolut viktigaste för att få ett system i balans är att du använder så få termostater som möjligt då flera termostater som reglerar tempen i olika rum hela tiden kommer att störa systemflödet oavsett om har stad/stapventlier eller ej.

När du har systemet i balans i sin helhet är det dock OK att tillåta några temostater strypa bort överskottsvärme i vissa rum som ibland belastas med solinstrålning eller mycket värme p.g.a. matlagning eller många gäster, det påverkar inte så mycket att du riskerar att få en skadligt dålig drift på värmepumpen, och du riskerar inte heller att flödet totalt upphör (p.g.a. att alla temostater stänger) och att värmepumpen löser ut på högtrycksvakten.

Jag antar att du trots allt köper minst stadventilen, och det må väl vara OK, du blir väl inte utblottad p.g.a. det, men jag anser definitivt att du kan få en anläggning som fungera lika bra utan dem.

Stadventilen riskerar defakto att göra så att du tvingas köra din cirkump på högre effekt än du annars skulle gjort, vilket kan ge dig en högre driftskostnad och en sämre årsmedel-COP.

Rent generellt skall du försöka köra cirkpumpen på lägsta möjliga effekt, men ändå få det av tillverkaren stipulerade deltaT som värmepumpen är optimerad för, detta samtidigt som du får en stabil och jämn temperatur i alla rum.
Att justera in ett radiatorsystem med trimventiler på alla radiatorer/golvvärmslingor är ingen rymdteknologi om du har tillgång till en IR-termometer och kan läsa av deltaT över värmepumpen.
« Senast ändrad: 17 september 2010, 00:24:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad spirit49

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #8 skrivet: 17 september 2010, 00:27:11 »
Tror litt av problemet her er som Oraklet sier. Man trenger ett måle punkt. Problemet med Wirsbo sin WGF fordeler er at det ikke er noen flødemeter på hver kurs. Dette kan jo selvfølgelig settes inn seperat på hver kurs, men disse koster 300sek pr stk.
Med en STAD har man ett målepunkt og kan dermed justere totalflødet i hele systemet.

Det går sikkert uten, men gjør kanskje innstillings jobben enklere. Men samtidig er man jo avhengig av ett digitalt måleinstrument som kun teknikkeren har.
Hver gang jeg justerer på circk pumpe for å justere deltaT, så blir jo den innstillingen som teknikker satt på STAD feil. ELLER?
Nibe Split siden Oktober 2010. Radiatorer lavtemp. Hus 200m2. Fredrikstad Norge.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #9 skrivet: 17 september 2010, 00:33:30 »
Det stämmer.   Tanken är att du mäter in en gÃ¥ng och sedan sÃ¥ är det klart.  Och har du flödet sÃ¥ kan du ju räkna ut effekten som gÃ¥r där och med en elmätare sÃ¥ fÃ¥r du cop och ja, mÃ¥nga fördelar.  Nackdel, den kostar lite mer, men det finns andra  stad  är ju de dyraste. *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #10 skrivet: 17 september 2010, 00:36:28 »
Så fort du justerar något alls i systemet blir flödet fel om du sätter in en stad som installatören justerar in för rätt flöde INNAN alla enskilda radiatorer/golvvärmekretsar är intrimmade på ett optimalt sätt.
Det kan ta veckor eller månader med mindre justeringar på radiatorer/golvvärmslingor innan du har fått till det riktigt bra, och då kommer flödet att ha ändrats och en ny justering via stadventilen kommer att krävas.
Sätter du in en stad så skall du kunna mäta flödet själv, eller se till att installatören kan göra några återbesök under första månaderna för att kompensera för de justeringar du gör i enskilda rum.

Jag vill dock tillägga att jag inte är inläst på vad som gäller för Nibe Split, det är väl en invertervärmepump som kommer att få en varierande deltaT beroende på kompressorvarvtalet och utetemperaturen, jag antar att deltaT/flöde skall ställas in till en viss nivå under en specifik förutsättning, typ utetemp + 7 grader och kompressorvarvtal på max (eller annat specificerat varvtal.
Kanske är det dessutom så att det är "omöjligt" att köra värmepumpen med exakt rätt förutsättningar under hela intrimmningsprocessen och att flödet därför blir bestämmande framför DeltaT, vilket i sin tur kan göra stadventilen mer nödvändig/meningsfull i just detta fall.

Oraklet har som vanligt inte läst mina inlägg, eller så bortser han helt från nödvändigheten att trimma in de enskilda radiatorerna/golvvärmeslingorna innan man justerar in stadventilen och systemflödet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #11 skrivet: 17 september 2010, 00:40:01 »
Vad snackar du om.  Jag bara säger vad en Stad gör. Inget mer. ???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #12 skrivet: 17 september 2010, 00:43:39 »
Du skriver ju att man bara skall behöva strypa in flödet en gång via stadventilen - sen är det klart.
Du tar inte hänsyn till att radiatorerna kan behöva en ordentlig injustering när man övergår från elpanna/oljepanna/vedeldning till värmepumpsdrift med så få termostater som möjligt i drift.

Citera
Tanken är att du mäter in en gång och sedan så är det klart.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad spirit49

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #13 skrivet: 17 september 2010, 00:45:03 »
SÃ…,SÃ….

Dere har begge mange gode innspill på dette emnet. Jeg må ha dette inn med teskje.

Det blir jo fint og flott med en STAD ventil, men det blir jo ikke så lett og etterjustere denne når man foretar ytterligere justeringer på de forskjellige kursene.
Er det noen andre muligheter til å lese av totalflødet i et anlegg uten å måtte ha en TA computer?
Slik at man selv kan etterjustere STAD ventilen!
Nibe Split siden Oktober 2010. Radiatorer lavtemp. Hus 200m2. Fredrikstad Norge.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bruk av STAD/STAP ventiler
« Svar #14 skrivet: 17 september 2010, 00:58:13 »
Det finns ju säkert mekaniska flödesmätare att ansluta, men de kostar nog lika mycket.
En fingraderad manometer och en miniräknare skulle också kunna fungera om du har diagram över difftrycken vid olika flöden.
kanske t.o.m en digital däcktrycksmätare som du modifierar lite för att kunna mäta på stadventilens två mätuttag och räkna ut deltaP
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!