Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1210 - Renovera eller slänga ut?  (läst 1285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jörgen Axelsson

  • Gäst
Jörgen Axelsson
Nibe 1210 - Renovera eller slänga ut?
« skrivet: 17 februari 2020, 22:02:56 »
I februari 2003 installerade vi en Nibe Fighter 1210. Under åren har den fungerat tämligen bra men senaste 2 åren har jag noterat en allt mindre skillnad på köldmediets temperatur, in och utgående, samtidigt som drifttiden ökade dramatiskt för ett par veckor sedan. Just nu går den på el vilket är en dålig affär.

FrÃ¥gar är om det det är fösvarbart ekonomiskt att reparera eller om jag ska byta till en nyare modell, givet att jag tänker bo kvar i huset ett tag.  Ca 200 m2, 220 meter brunn, har haft ca 100-200 "TS" eltimmar om Ã¥ret fram till nu.

Tacksam för råd. Jörgen

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1210 - Renovera eller slänga ut?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2020, 04:05:40 »
Hur mycket har du repat den sen 2003?
Hur mycket har ni sparat?
Jag vet vad jag hade gjort. men du kommer garanterat få en massa andra bra svar också.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210 - Renovera eller slänga ut?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2020, 07:20:21 »
Det beror ju på hur händig du är själv.
Det du kan göra är att köpa en ny kyldel på nätet (jag skulle även köpa en mjukstart och ersätta kontaktor 69) och byta ut befintlig.
Men detta kräver att man är lite händig med grejerna.

Hade du tänkt att anlita en installatör så byt ut grejerna mot en ny med garanti och trygghetsförsäkring i 6 år.
Merkostnaden för hela bytet är inte större än att det nog lönar sig i längden.
Hur stor effekt är det på den nuvarande (står på en klisterlapp ovanpå)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1210 - Renovera eller slänga ut?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2020, 08:20:25 »
Påminner om min gamla 1210-7 kW, det slutade med att den skar, men hade gett sämre effekt i nästan 2 år innan.
Jag bytte till en 1255-12, men de är inte gratis.
Har det fungerat bra med din nuvarande kan du kolla på 1245-serien istället, de är rätt mycket billigare, och jag tror inte att invertern sparar nämnvärt mer energi.
Annars är Daikins invertervärmepumpar också prisvärda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210 - Renovera eller slänga ut?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2020, 09:02:43 »
Jag vet vad jag hade gjort. men du kommer garanterat få en massa andra bra svar också.
Och vad hade du gjort?  Gissar pÃ¥ en ny 1245, men nyfiken?

Själv har jag en 1210 som jag haft i snart 13 år nu (men den hade ett hårdare liv innan den kom till mig vilket byte av kylmodul och vvb alldeles före ägarbytet vittnar om).

Funderar pÃ¥ vad jag skall göra när den rasar.  Ny kylmodul (antaget att det är den som rasar), ny 1245 eller Daikins nyaste inverter...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1210 - Renovera eller slänga ut?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2020, 20:42:40 »
Jag hade bytt kylmodul och kontaktorer, och låtit den tralla på, kanske försökt justera instöllningar, så bra det går, för att pump ska må bra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!