Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu  (läst 4457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« skrivet: 19 november 2016, 09:09:55 »
Hej
Vi har börjat titta på LLVP till vår stuga med boyta på ca 70kvm.
Våra förutsättningar med begränsat utrymme (ca31-32cm) från tak till nederkant karm på antingen dörr eller fönster verkar begränsa utbudet.
Vi har hittills hittat ett par modeller med låg höjd på innerdelen som ev. skulle kunna fungera.
Fujitsu 09/12 LM Slim
Samsung Smart Comfort 9/12

(Rekommendation på andra alternativ med låg höjd på innerdel mottages tacksamt)

Har letat runt lite på nätet för att hitta recensioner med för och nackdelar på respektive maskin men inte hittat så värst mycket ännu.
Finns det några här på forumet som har någon av dessa och skulle vilja dela med sig av erfarenhet gällande prestanda, upplevt ljud, funktion etc.....
« Senast ändrad: 21 november 2016, 08:00:23 av Daniel. »
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av LLVP
« Svar #1 skrivet: 19 november 2016, 17:24:55 »
Har du tänkt på golvmodell?
Det finns flera olika. Vi har en Toshiba med axialfläkt som är ganska tyst jfr med radialfläktar som väggmodeller har.

Golvvarianterna kan ofta hängas en bit upp på vägg, typ 10 - 15 cm, eller stå på golvet.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Val av LLVP
« Svar #2 skrivet: 19 november 2016, 17:48:55 »
Jo vi har sneglat lite på någon modell men priset ser ut att ligga lite högre på en golvmodell samtidigt som det är svårt att hitta lämplig plats mot yttervägg.....
« Senast ändrad: 19 november 2016, 23:40:40 av Daniel. »
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #3 skrivet: 22 november 2016, 10:43:29 »
Vart ligger stugan någonstans ?

/D

Utloggad kaffeolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #4 skrivet: 22 november 2016, 11:39:19 »
Jag har en fujitsu slim 12 som valdes just för att den har en liten innerdel. Jag är nöjd och pumpen är tyst. Däremot låter utedelen en del när det går ner till ett par minusgrader. Pumpen har ett läge med outdoor-low-noise som sänker ljudet med 10 decibel. Vet ej hur detta läge påverkar förbrukningen.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #5 skrivet: 22 november 2016, 12:35:55 »
Vart ligger stugan någonstans ?

/D

Stugan finns på Öland så dom där riktigt riktigt kalla perioderna är förmodligen ganska lätträknade. Dock kanske ev. luftfuktighet har betydelse i samband med avfrostning av utdedel och hur effektivt maskinen sköter det?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #6 skrivet: 22 november 2016, 12:38:48 »
Jag har en fujitsu slim 12 som valdes just för att den har en liten innerdel. Jag är nöjd och pumpen är tyst. Däremot låter utedelen en del när det går ner till ett par minusgrader. Pumpen har ett läge med outdoor-low-noise som sänker ljudet med 10 decibel. Vet ej hur detta läge påverkar förbrukningen.
Ok, menar du att utedelen t.o.m kan bli störande inomhus? Hänger utedelen på vägg eller står den på markstativ?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #7 skrivet: 22 november 2016, 23:07:56 »
Det finns många Fujitsu på Öland som fungerar förträffligt.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #8 skrivet: 22 november 2016, 23:30:43 »
Det finns många Fujitsu på Öland som fungerar förträffligt.
Är det därmed sagt att du hÃ¥ller Fujitsu framför  Samsung? Jag själv har nog börjat luta Ã¥t Samsung. Var förbi en butik idag som hade Samsung uppsatt och designen tyckte jag var tilltalande. Om den sedan är sÃ¥ revolutionerande med ökad kastlängd etc. kanske man ska ta med en nypa salt....den nÃ¥got välvda överdelen kanske kan vara en fördel för montage nära tak som det kommer bli hos oss?...
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #9 skrivet: 23 november 2016, 08:05:25 »
Jag menar att det finns ett större underlag med fler monterade Fujitsu i landet än Samsung.
Är servicen och supporten som med LG (en annan korean) så är allt annat att föredra.
Flera LG står stilla nu och LG hänvisar till ett företag som säljer Panasonic...

Jag tycker att du skall be om referenser, kunder, av företaget som säljer.
Och då kunder i Kalmar län och inte hur många produkter som är sålda i Korea. Eller hur bra deras tv och mobiler är.



Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #10 skrivet: 23 november 2016, 11:28:04 »
Skulle utan tvekan starkt överväga att välja en samsung i dagsläget om jag skulle skaffa ny pump.
http://www.canvac.se/varmepumpar/luftvarmepumpar-samsung
http://mediabank.canvac.se/files/703_samsung%20folder%20luftv%C3%A4rmepumpar.pdf

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #11 skrivet: 23 november 2016, 11:53:21 »
Jag menar att det finns ett större underlag med fler monterade Fujitsu i landet än Samsung.
Är servicen och supporten som med LG (en annan korean) så är allt annat att föredra.
Flera LG står stilla nu och LG hänvisar till ett företag som säljer Panasonic...

Jag tycker att du skall be om referenser, kunder, av företaget som säljer.
Och då kunder i Kalmar län och inte hur många produkter som är sålda i Korea. Eller hur bra deras tv och mobiler är.
Du har helt rätt i det du säger! Därav mitt försök att inhämta mer info här pÃ¥ forumet dÃ¥ det annars är ganska tunt med info frÃ¥n användare  av den här modellen eller Samsung rent allmänt.

Är det nÃ¥gon fara med att välja nÃ¥gon av 12:orna istället för en 9:orna även att de minsta  borde räcka?
Blir det någon fördel med att välja den större och därmed kanske överdimensionera för att få innerdelen att gå med lägre varvtal och därmed få det tystare?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #12 skrivet: 23 november 2016, 12:44:04 »
Modellerna med högre värmeeffekt har också något högre luftflöde genom innerdelen vilket ger lite mer ljud när de går med hög effekt. Vid min-effekt skiljer det knappt någonting alls.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #13 skrivet: 23 november 2016, 13:04:23 »
Nej det är ingen risk att välja 12:orna istället för 9:orna även om 9:orna borde räcka för din del. Själv skulle jag utan tvekan välja en 12:a eftersom de har ännu bättre kapacitet, 7,0 kw istället för 6,3 kw. Precis som Josth säger här så är det ingen skillnad i minsta värmeavgivning mellan 9 & 12, däremot har du tillgång till en högre effekt om du skulle behöva vid kall väderlek alt en snabbare uppvärmning om du t.ex höjer upp innetempen från en lägre nivå. Dessutom lite högre fläktkapacitet på innerdelsfläkten vilket ger en effektivare uppvärmning, 9:an ger på max 666 m3/tim & 12:an ger på max 684 m3/tim därav den lite högre ljudnivån.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LLVP Samsung vs Fujitsu
« Svar #14 skrivet: 23 november 2016, 13:19:32 »
Du har helt rätt i det du säger! Därav mitt försök att inhämta mer info här pÃ¥ forumet dÃ¥ det annars är ganska tunt med info frÃ¥n användare  av den här modellen eller Samsung rent allmänt.
Jag håller med dig, konstigt att inte fler har intresserat sig för samsungs pumpar, är ju några riktiga kalaspumpar egentligen och spec de senare modellerna med de nya innerdelarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!