Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bara positiva tongÃ¥ngar om Asiens ekonomiska tillväxt...  (läst 17770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Idag (6 sept 2007) gjorde jag mig av med allt fondsparande i "Västvärlden" dÃ¥ utsikterna för en högre avkastning i bl.a Asien, är sÃ¥ mycket bättre. Perfekt dag för mig att byta, dÃ¥ de senaste mÃ¥nadernas förluster är borta, Ã¥ "Västfonderna" nu ligger pÃ¥ samma nivÃ¥ som före raset i augusti. Tror stenhÃ¥rt pÃ¥ en bra utveckling i Kina dom närmaste 6-18 mÃ¥naderna, Ã¥ självklart kommer dom dÃ¥ att dra med sig andra länder, genom deras efterfrÃ¥gan pÃ¥ varor Ã¥ tjänster. Ett utökat Asien innehav verkar alltsÃ¥ vara helt rätt nu  Thumbsup HÃ¥ll gärna ett öga pÃ¥ vad som händer i delar av Afrika Ã¥xÃ¥, vissa länder kan komma att gÃ¥ bra genom efterfrÃ¥gan av (rÃ¥)varor frÃ¥n Asien...

mvh humlan.
« Senast ändrad: 06 september 2007, 12:47:02 av humlan57 »

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #1 skrivet: 06 september 2007, 16:33:06 »
Du är sent ute. ;) Fimpar du Ryssland med eller räknar du inte med dem i väst. ;D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #2 skrivet: 06 september 2007, 17:46:55 »
Du är sent ute. ;) Fimpar du Ryssland med eller räknar du inte med dem i väst. ;D

Sent ute?? Menar Du att jag säljer av Väst, eller köper i Asien? Jag har haft en hel del i Asien i flera Ã¥r, sÃ¥ det jag gör nu, är bara att helt sälja ut allt jag har kvar i Västeuropa. Nää, Ryssland behÃ¥ller jag sÃ¥klart, Ã¥ även en del annat frÃ¥n Östeuropa. Skulle vilja ha en fond med jordbruksprodukter Ã¥ förnybar energi, vilka hänger ihop, men hittar ingen som passar mig...  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #3 skrivet: 06 september 2007, 18:00:41 »
Själv lämnade jag Europa och Ryssland i förra veckan. ;) Så där är du sen ::)
Ligger kvar endast i en gammal "skitfond" som gått kräftgång hur länge som helst men börjat röra sig senaste halvåret.
MLIIF New Energy A USD. Annars så ligger allt numera i Kina, Afrika, Latin_Amerika och Indien. Thumbsup
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #4 skrivet: 06 september 2007, 19:52:50 »
Hoppar till kina jag oxÃ¥  Thumbsup

Bytte till
Carlson Fund Equity - Asian Small Cap
Baring Hong Kong China Fund
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #5 skrivet: 06 september 2007, 21:12:31 »
Själv lämnade jag Europa och Ryssland i förra veckan. ;) Så där är du sen ::)
Ligger kvar endast i en gammal "skitfond" som gått kräftgång hur länge som helst men börjat röra sig senaste halvåret.
MLIIF New Energy A USD. Annars så ligger allt numera i Kina, Afrika, Latin_Amerika och Indien. Thumbsup

Ryssland släpper jag inte  :) ;) Inte första gÃ¥ngen den börsen ligger still av ingen begriplig anledning alls, sÃ¥ jag tror den kommer att gÃ¥ bra längre fram. Ã… dÃ¥ av samma anledningar som mÃ¥nga andra länder som har gott om rÃ¥varor, d.v.s genom ökad efterfrÃ¥gan frÃ¥n Asien... Glöm inte att Ryssland inom en snar framtid kommer att leverera mycket mer med olja Ã¥ gas till Kina, utbyggnad pÃ¥gÃ¥r för fullt. Ã… att Ryssland kommer att stÃ¥ för Indiens utbyggnad av kärnkraften, sÃ¥ även där kommer Ryssland att ta marknadsandelar Ã¥ stärka sin handel. Varför jag dröjt med att sälja av sista "slatten" i väst, beror pÃ¥ att jag ville slippa en större förlust, samtidigt som det var relativt stilla i Asien. Men det gÃ¥r ju inte att vänta hur länge som helst, sÃ¥ jag fick offra ett par tusenlappar, vilka jag ändÃ¥ tror jag fÃ¥r tillbaka rätt fort. Till Kina/Asien kommer säkert mÃ¥nga att flytta sina investeringar/pengar framöver, det gÃ¥r ju inte att ha dom liggande i nÃ¥n räntefond nÃ¥n längre tid, det ger inga större vinster pÃ¥ sikt. Ã… inte tillför det länders ekonomier nÃ¥t heller, bara trygghet för den som behöver pengarna i en nära framtid...

Jag har lyssnat rätt mycket på Bloomberg under småtimmarna den senaste tiden, å det är otroligt hur pass mycket man svängt, på bara nån månad. Nu är det knappast nån som inte längre tror, att Asien inte klarar en kraftigare nergång i USA, nåt jag har hävdat länge. T.o.m ekonomer i Europa tror att EU klarar sig bra, just för att man kommer att exportera mer till Asien. Vänta bara ett litet tag, så kommer även de största Kina-hatarna i USA att bli tystade, då många företag i USA faktiskt har Kina å tacka för sina vinster. Tyvärr finns det en del i USA som vill sätta upp handelshinder mot Kina, dom tror på fullt alvar att det skulle förbättra för USA, när det i stället blir precis tvärtom. De varor som efterfrågas i USA, produceras just i Kina, så då kommer dom varorna att få ta vägen genom nåt annat land, där dom slutmonteras istället. Vilket självklart betyder högre priser för konsumenten, med ökad inflation som ett brev på Posten... Kineserna förlorar inte ett dugg på det, dom kan t.o.m tjäna på ett sånt förfarande. Då det inte längre finns nån "Made in China" etikett på produkten, så kan USA inte lägre hacka på kineserna, om nåt är fel...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #6 skrivet: 07 september 2007, 15:40:11 »
Puh! Det var i rätt ögonblick jag blev av med dom fonderna  ;D Nu lär det säkert gÃ¥ nerÃ¥t fram till räntesänkningen den 19 september i USA, Ã¥tminstone här i väst. En del pengar hamnar säkert i guld Ã¥ silver, Ã¥ en del i Asien. I Ryssland flyttar man säkert om sina pengar till mindre export-inriktade företag, tur att dom redan gjort det till stor del i de fonder jag har . Men nu blir det knappast uppÃ¥t igen, förrän investerarna bestämt vart dom ska placera om sina pengar nÃ¥nstans, vilket Vi alla vet blir till Asien  :) ;)

mvh humlan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #7 skrivet: 07 september 2007, 18:10:03 »
Som vanligt vet ingen utan alla gissar. Själv gissar jag att Afrika kommer stå för en större uppgång än vad Kina mäktar med. Sc:,h Mitt tips är att Afrika kommer att utveckla sig dubbelt så bra som Kina närmaste året. studs
Ligger dock fortfarande kvar med Kina som jag hoppas inte nÃ¥tt toppen.  :D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #8 skrivet: 07 september 2007, 18:21:05 »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #9 skrivet: 07 september 2007, 20:21:15 »
Man kanske skulle starta en jatropha fond  ::) Energi och jordbruk i samma korg
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=1271380
http://www.jatrophaworld.org/
http://www.bp.com/genericarticle.do?categoryId=2012968&contentId=7034453

Kina satsar stort på detta enligt länkarna.



Det har jag efterfrÃ¥gat länge, även här pÃ¥ forumet, utan Ã¥ hitta nÃ¥n. Men dÃ¥ vill jag ha en del andra rÃ¥varor med i den. Självklart kommer en sÃ¥n fond att gÃ¥ bra, nästan omöjligt att inte fÃ¥ en sÃ¥n fond att ge hög avkastning. BÃ¥de energi Ã¥ jordbruksprodukter blir/är bristvaror, Ã¥ efterfrÃ¥gan bara ökar + att bÃ¥da delar säljer till samma kunder.., kan det bli bättre?  Thumbsup

mvh humlan

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #10 skrivet: 07 september 2007, 20:37:10 »
Som vanligt vet ingen utan alla gissar. Själv gissar jag att Afrika kommer stå för en större uppgång än vad Kina mäktar med. Sc:,h Mitt tips är att Afrika kommer att utveckla sig dubbelt så bra som Kina närmaste året. studs
Ligger dock fortfarande kvar med Kina som jag hoppas inte nÃ¥tt toppen.  :D

Säkert kommer Afrika att gÃ¥ riktigt bra, det tror jag Ã¥xÃ¥, sÃ¥ jag kommer att skaffa en fond längre fram. Men just nu kan jag för lite om den delen av världen... Vill dessutom se att det inte som vanligt brakar Ã¥t helvete, som det gjort i varenda land i Afrika, sÃ¥ fort folk börjat fÃ¥ det riktigt bra där  >:( >:( Eländet som kolonialmakterna ställt till, genom att dra gränser för länder, kors Ã¥ tvärs genom gamla stammars territorier, tycks aldrig ta slut. Att det under perioden 1960-1989 genomfördes över 70 kupper och 13 mord pÃ¥ presidenter, visar hur instabilt det varit där.

mvh humlan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #11 skrivet: 07 september 2007, 22:48:03 »
Tyvärr är det ju fortfarande ett mord som saknas...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #12 skrivet: 08 september 2007, 00:12:25 »
Satsa pengar i cement branchen ;) Kina stÃ¥r för ca 51% av världens konsumtion av cement och betong. Satan vad de bygger där borta. Vissa ställen (tex shangai) börjar likna väst pÃ¥ riktigt.  Skyskraport som attan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #13 skrivet: 08 september 2007, 08:17:34 »
Satsa pengar i cement branchen ;) Kina stÃ¥r för ca 51% av världens konsumtion av cement och betong. Satan vad de bygger där borta. Vissa ställen (tex shangai) börjar likna väst pÃ¥ riktigt.  Skyskraport som attan.

Ingen du idé alls!  Thumbsup Allt som har nÃ¥t med infrastruktur att göra, är garanterat en bra investering. Vilket leder tillbaka till en fond med energi, jordbruksprodukter Ã¥ rÃ¥varor som innehÃ¥ll, nÃ¥t jag efterfrÃ¥gat förut. Energi behövs för att bygga, Ã¥ till att driva mycket av det som byggts, jordbruksprodukter används bÃ¥de till energi/drivmedel, livsmedel Ã¥ djurfoder, Ã¥ div rÃ¥varor till byggmaterial. Allt hänger ihop, vilket är en av principerna jag använder när jag placerar mina pengar...

mvh humlan.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #14 skrivet: 08 september 2007, 15:30:45 »
Intressanta inlägg du har om fonder Humlan :)
Har tidigare i livet varit en slarver och alltid bränt av hela lönen på nöjen tidigare. Men när jag blev tillsammans men min nuvarande fru så började jag sätta in 500 kr i månaden på fonder. det har i år blivit ett 6 siffrigt belopp!
Har sparat det mesta i allemansfonder tidigare på robur, men såg nu att jag kunde välja en hel del andra förvaltare via fondtorget på swedbank. Bra initiativ ( Thumbsup) tycker jag eftersom dom flesta av roburs fonder kan ha lite blygsamma utdelningar jämfört med andra bolag.
Har plockat om fonderna en del sista veckorna och har valt mestadels asien (utom Japan) nån gruvfond och funderar faktist på afrika också. Har även lite i robur ryssland men det har jag börjat att sälja av, tror det kan gå ner en del där.
Som sagt fortsätt med dina fond inlägg för värmepumpen bara går och går :)...

NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #15 skrivet: 08 september 2007, 19:37:03 »
Intressanta inlägg du har om fonder Humlan :)
Har tidigare i livet varit en slarver och alltid bränt av hela lönen på nöjen tidigare. Men när jag blev tillsammans men min nuvarande fru så började jag sätta in 500 kr i månaden på fonder. det har i år blivit ett 6 siffrigt belopp!
Har sparat det mesta i allemansfonder tidigare på robur, men såg nu att jag kunde välja en hel del andra förvaltare via fondtorget på swedbank. Bra initiativ ( Thumbsup) tycker jag eftersom dom flesta av roburs fonder kan ha lite blygsamma utdelningar jämfört med andra bolag.
Har plockat om fonderna en del sista veckorna och har valt mestadels asien (utom Japan) nån gruvfond och funderar faktist på afrika också. Har även lite i robur ryssland men det har jag börjat att sälja av, tror det kan gå ner en del där.
Som sagt fortsätt med dina fond inlägg för värmepumpen bara går och går :)...



Tack för ditt inlägg, roligt att som omväxling läsa frÃ¥n nÃ¥n som faktiskt ser positivt pÃ¥ fondsparandet just nu. Ã… Du har valt helt rätt sätt för en slarver att spara i fonder pÃ¥, tycker jag  ;) :) Med mÃ¥nadssparande behöver man inte hÃ¥lla speciellt mycket koll, själva sparformen parerar i sig själv viss mÃ¥n för nergÃ¥ngar. NÃ¥t som man annars fÃ¥r göra själv, genom att som t.ex jag, köpa när snabba nergÃ¥ngar förstör utvecklingen av en fond.

Jag kommer att posta när jag hör/ser nÃ¥t jag tycker är intressant, men antar att att alla större investerare redan positionerat sig fram till den 18 sept, dÃ¥ en trolig räntesänkning sker i USA. Är man villig Ã¥ chansa lite, kan det vara en god idé att ha fingret pÃ¥ köpknappen under tiden fram till dess. Inte alls otroligt att Vi fÃ¥r se en sjunkande börser fram till det datumet, sÃ¥ det kan bli lite extra fondandelar pÃ¥ köpet, under dom här dagarna. Men helt säkert är det inte, dÃ¥ det var ett jäkla liv under fredagskvällen att man över-reagerat pÃ¥ jobbsiffrorna Ã¥ att det nu fanns massvis med lÃ¥gt värderade aktier att köpa. Faktiskt inte ofta man hör samma saker frÃ¥n sÃ¥ vitt skilda hÃ¥ll, sÃ¥ bli inte förvÃ¥nade om börserna Ã¥ker upp igen pÃ¥ mÃ¥ndag  ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #16 skrivet: 11 september 2007, 16:06:40 »
Guuuud va tröga finansexperterna är Ã¥ fatta  ::) ;) Allt fler experter säger nu det jag sagt ett bra tag nu D.v.s, investera i Asien, i stora globala företag Ã¥ rÃ¥varor, för tillväxten i världen är fortsatt hög, Ã¥ problemen är i huvudsak ett problem för USA. Ã… i USA gÃ¥r det inte dÃ¥ligt för mÃ¥nga av dom stora företagen, dom gör helt enkelt bra förtjänster pÃ¥ Asien..., tillgÃ¥ng Ã¥ efterfrÃ¥gan Ni vet.. SÃ¥ jag tycker det blir allt tydligare, var pengarna ska placeras dom närmaste Ã¥ren. Ã…tminstone väljer jag att ha dom i Kina/Indien/Ryssland, först Ã¥ främst. Det kommer att vara en trojka som är/blir tätt ekonomiskt kopplade till varandra under mÃ¥nga Ã¥r. Därefter, rÃ¥varor/jordbruksprodukter/förnybar-energi, Ã¥xÃ¥ oskiljaktiga delar numera. Till slut, stora globala företag, framför allt med inriktning pÃ¥ infrastruktur Ã¥ byggande av infrastruktur. En del andra länder i Asien, förutom Indien Ã¥ Kina, kommer självklart Ã¥xÃ¥ att vara givna att investera i... Sen finns förstÃ¥s Balkan/Turkiet Ã¥ Afrika, men vete fan om jag vÃ¥gar mig pÃ¥ dom delarna..., politiskt är ju dom lika pÃ¥litliga som, en skallarorm med en osäkrad handgranat  :)

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #17 skrivet: 11 september 2007, 18:00:50 »
Håller med! Kina rullar på
http://svt.se/svttext/web/pages/234.html  Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #18 skrivet: 11 september 2007, 18:44:14 »
på lång sikt så visst finns det enorm potential i länder som ännu inte nåt vår standard.

Men var beredd pÃ¥ en guppig resa, inte ok för kortsiktiga affärer...  Bra taktik att köpa vid dippar.. tex den sista som bar rakt ned i källaren.. upp 30% sen pÃ¥ nÃ¥gra dar för Kina kopplat.

Men idag var man väl riktigt skraj för inflationen i Kina. Många varor har tokrusat i pris på slutet.

I Sverige har man haft enorma möjligheter nu sista tiden, inte ovanligt med ändringar över dagen på 1 1,5% ibland flera såna resor/dag.
Men då måste man vara klistrad vid skärmen. Nåt jobbigare får man leta efter!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #19 skrivet: 11 september 2007, 19:33:38 »
Ja guppigt lär det bli, men kanske inte lika mycket i fonderna som pÃ¥ börsenerna där borta. Ã… efterhand det blir lite mer internationellt kapital som fÃ¥r tillgÃ¥ng till Kinas bolag, sÃ¥ minskar säkert de värsta svängningarna. Jmf Ryssland t.e.x, rena stiltjen där, mot när jag började placera pengar där  ;D

Inflationen är ett problem, men kan knappast hållas på samma låga nivå, som i ett västland ännu. Kanske kan det bli en viss hjälp från USA, då deras ekonomi saktar ner, å många länder blir mer angelägna att sälja till Kina å Indien t.ex. Inflationen verkar vara svårast att hålla nera på matvaror, å råvaror till mat, vete, socker,ris, matolja m.m. Å räntehöjningar lär väl knappast ha nån inverkan på priserna av dom sakerna, så dom kan ju inte höja räntan för mycket utan, att skapa problem för dom miljarder som ännu är relativt eller väldigt fattiga...

Ja "daytrading" har ja testat i teorin, men insåg snabbt att det är ett 24 timmars jobb, om det ska gå att göra några större pengar. Åtminstone om det ska flyta in regelbundet med slantar, å inte bara lite då å då. Ska daytrading fungera bra, så behöver man vara minst 3 personer, som kan övervaka varsin del av klotet. 1 person för EU/Afrika/Östeuropa, 1 för Nord å Sydamerka, å en person för Asien, men det kan bli svårt att göra att bra jobb iaf..

Nää, jag håller mig till vanligt fondsparande, det kräver ändå massor med bevakning i tid, om man gör på det sätt jag gör. Så för den inte vill offra en massa tid, är ett regelbundet sparande klart bäst. Kräver inte mer än lite tid för att uppdatera sig ibland, å byta till annan fond ifall det skulle behövas...

mvh humlan.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #20 skrivet: 11 september 2007, 22:05:08 »
Citera
Nää, jag håller mig till vanligt fondsparande, det kräver ändå massor med bevakning i tid, om man gör på det sätt jag gör. Så för den inte vill offra en massa tid, är ett regelbundet sparande klart bäst. Kräver inte mer än lite tid för att uppdatera sig ibland, å byta till annan fond ifall det skulle behövas...

Håller med, fonder är för oss som sätter undan några hundringar/tusingar i månaden och bara byter fonder ibland.

Jag bytte bort fonder som har gått bra (Allemansfond) mot några som jag tror ska gå bättre (indien/kina) och såg att jag hade en kapital vinst på nästan 20k. Det är väl någott som kommer på deklarationen nästa år? Extra skatt på 30% av 20000 är inget kul.
Finns det några knep att komma runt det? Har funderat på en kapitalförsäkring men har hört att man bara får föra in pengar och inga fonder i den. Dessutom har det varit ett jäkla liv ang kf då en massa personer blivit "blåsta" på pengar av banker.

Har en del aktier i ericsson som jag köpte för över 100 kr styck, kan man sälja dom med förlust och "kvitta" vinsten på fonderna?
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #21 skrivet: 11 september 2007, 22:15:45 »
Du ska absolut kvitta bort vinsten!
Har man bara förluster är avdragsrätten 20% men har man vinster så beskattas dom med 30%.

Så det är inte optimalt att ta vinster ett år och förluster ett annat!

Inge kul med 100:- i GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde)  :'( :'( :'(
Om det kan trösta dig hade jag 4000 st med 144 kronors GAV.
Så kan det bli när man har "is i magen"

I en KF har man ingen reavinst ej heller avdragsrätt för förlust. Istället beskattas kapitalet man har 31/12 med ca 1%. Detta oaktat om man har vinst eller förlust!
Även utdelningarna är skattefria. Man kan även ha fonder i en KF, så det är toppen om dom utvecklas starkt!!!
Man slipper även deklarera köp och försäljningar i en KF.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #22 skrivet: 11 september 2007, 22:25:48 »
Citera
Du ska absolut kvitta bort vinsten!
Har man bara förluster är avdragsrätten 20% men har man vinster så beskattas dom med 30%.

Så det är inte optimalt att ta vinster ett år och förluster ett annat!

Inge kul med 100:- i GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde)  Cry Cry Cry
Om det kan trösta dig hade jag 4000 st med 144 kronors GAV.
Så kan det bli när man har "is i magen"

I en KF har man ingen reavinst ej heller avdragsrätt för förlust. Istället beskattas kapitalet man har 31/12 med ca 1%. Detta oaktat om man har vinst eller förlust!
Även utdelningarna är skattefria. Man kan även ha fonder i en KF, så det är toppen om dom utvecklas starkt!!!
Man slipper även deklarera köp och försäljningar i en KF.


Nu köpte jag bara ericsson för 15000 i min livs första aktieaffär. tror jag gav 125 spänn styck för dom. När jag säljer dom senare i veckan för 25 kr st så blir det min livs sista aktieaffär. så kan det gå ibland ^-^


NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #23 skrivet: 11 september 2007, 23:18:14 »
Du ska absolut kvitta bort vinsten!
Har man bara förluster är avdragsrätten 20% men har man vinster så beskattas dom med 30%.

Så det är inte optimalt att ta vinster ett år och förluster ett annat!

Inge kul med 100:- i GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde)  :'( :'( :'(
Om det kan trösta dig hade jag 4000 st med 144 kronors GAV.
Så kan det bli när man har "is i magen"

I en KF har man ingen reavinst ej heller avdragsrätt för förlust. Istället beskattas kapitalet man har 31/12 med ca 1%. Detta oaktat om man har vinst eller förlust!
Även utdelningarna är skattefria. Man kan även ha fonder i en KF, så det är toppen om dom utvecklas starkt!!!
Man slipper även deklarera köp och försäljningar i en KF.

Bara en tidsfråga innan dom hittar på nåt med KF åxå, dom riktigt stinker skatteplanering, så dom lär i sin nuvarande form, snart vara ett minne blott, antar jag....

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #24 skrivet: 12 september 2007, 09:27:08 »
Är det inte så att man kanl skriva över en kf på maka/sambo och sedan köpa tillbaka den.
Sedan kvitta den typ
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #25 skrivet: 12 september 2007, 10:16:05 »
Risken finns för en riktigt dålig höst i Kina, högsta inflationen på 11 år, kraftigt stigande livsmedelspriser,18% i augusti, minskad svintillgång pga sjukdomar. Slår skörden fel så kan det skena ytterligare. Med lite överreaktion av marknaden så kan det gå illa på kort sikt, igår sjönk börserna kraftigt exempelvis. På längre sikt tror jag absolut att humlan har rätt men jag avvaktar några månader innan jag köper något mer på denna marknad.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #26 skrivet: 12 september 2007, 11:20:34 »
Är det inte så att man kanl skriva över en kf på maka/sambo och sedan köpa tillbaka den.
Sedan kvitta den typ

Kan inte nÃ¥t om det där, men alla sÃ¥na där konstruktioner brukar med tiden bli riktigt dÃ¥liga. Just för att dom pÃ¥ ena eller andra sättet används/missbrukas till skatteplanering. Har man dÃ¥ otur, sÃ¥ Ã¥ker man pÃ¥ en riktig skattesmäll, sÃ¥ jag för min del betaler den skatt som blir pÃ¥ vanliga fonder, med vetskapen att det inte kommer surt efter...  :)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #27 skrivet: 12 september 2007, 11:31:25 »
Risken finns för en riktigt dålig höst i Kina, högsta inflationen på 11 år, kraftigt stigande livsmedelspriser,18% i augusti, minskad svintillgång pga sjukdomar. Slår skörden fel så kan det skena ytterligare. Med lite överreaktion av marknaden så kan det gå illa på kort sikt, igår sjönk börserna kraftigt exempelvis. På längre sikt tror jag absolut att humlan har rätt men jag avvaktar några månader innan jag köper något mer på denna marknad.



Speciellt illa kommer det inte att gÃ¥, men vissr kommer det att svänga en hel del. Det finns sÃ¥ enormt mycket oinvesterat kapital i Kina, Ã¥ som vill till Kina, som bara väntar pÃ¥ att kunna placeras, sÃ¥ inflationen spelar bara in kortsiktigt (läs: nya räntehöjningar) Faktum är att Kina, (Asien) t.o.m snabbare än jag förutspÃ¥tt, kommer att vara centrum för världsekonomin inom bara ett fÃ¥tal Ã¥r, sÃ¥ alla vill finnas pÃ¥ plats. Just nu bygger t.ex Intel ny fabrik för 2.5 miljarder $, inte nÃ¥n liten skrubb direkt  :) Enda orosmolnet, som jag ser det, är tvärstopp i USA:s ekonomi. DÃ¥ kan det bli ett par sura Ã¥r i Asien, innan man anpassat sig till den nya världordningen.. Men jag tvivlar pÃ¥ att det händer, dÃ¥ USA allt mer hÃ¥lls uppe av just Asien:s ekonomier.

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #28 skrivet: 12 september 2007, 17:18:56 »
En KF med förluster kan säljas... helt ok förfarande.

Men en KF med vinst behåller man och skatten blir ca 1% av kapitalet/år.

Det är tom tillåtet att undvika skatten till nyår, man kan sälja aktierna i en KF och föra över likviden till ett räntekonto. Då blir det ingen skatt alls.

Men att sälja och köpa åter aktier för 1% skatt kan kosta mer än det smakar. Priset kan ju ändra sig oxå!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #29 skrivet: 12 september 2007, 17:36:13 »
Är det inte så att man kanl skriva över en kf på maka/sambo och sedan köpa tillbaka den.
Sedan kvitta den typ

Kan inte nÃ¥t om det där, men alla sÃ¥na där konstruktioner brukar med tiden bli riktigt dÃ¥liga. Just för att dom pÃ¥ ena eller andra sättet används/missbrukas till skatteplanering. Har man dÃ¥ otur, sÃ¥ Ã¥ker man pÃ¥ en riktig skattesmäll, sÃ¥ jag för min del betaler den skatt som blir pÃ¥ vanliga fonder, med vetskapen att det inte kommer surt efter...  :)

mvh humlan.

Till o med min svär mor vågade göra så och det funkade jätte bra.
Den hade gått ner massor.Gör man ingenting får man ingenting.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #30 skrivet: 13 september 2007, 12:40:12 »
All-Time-High i Kina/Hong-Kong/Hang-Seng i dag 13 september, å Indien/Bse Sensex ca 1.5% från All-Time-High...

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #31 skrivet: 19 september 2007, 09:05:09 »
Hang Seng upp 4,02 %  Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #32 skrivet: 19 september 2007, 09:17:56 »
Nu kommer det bli åka av efter räntesäkningen i USA.
Har vi tur kommer det bli tvåsiffriga procentuella ökningar den närmaste månaden
i Asien, Latin Amerika, och Olje stinna fonder....... studs studs
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #33 skrivet: 19 september 2007, 09:37:32 »
Som vanligt innan proppen gÃ¥r ur...  ^-^
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #34 skrivet: 19 september 2007, 11:27:20 »
"All time high" i Indien Ã¥ Hong Kong/Hang Seng idag, 19 sept  Thumbsup Tror det blir nÃ¥gra relativt lugna mÃ¥nader i USA nu. Exporten bör öka, Ã¥ handelsunderskottet minska, dÃ¥ dollarn nu är rekordlÃ¥g. AlltsÃ¥, som jag sagt, kommer de stora globala företagen i USA att nu gÃ¥ ännu bättre, vilket även gör sitt till att hÃ¥lla sysselsättningen uppe. NÃ¥t som i sin tur ger ett visst utrymme för de som har tecknat sig för huslÃ¥n, Ã¥ som haft svÃ¥rt att fÃ¥ det att gÃ¥ ihop. Det som är mest till besvär för USA nu, är oljepriset. Det stiger i samma takt som dollarn försvagas, sÃ¥ en fond med jordbruksprodukter Ã¥ förnybarenergi bör vara helt rätt nu...

SÃ¥ just nu är det bara Ã¥ vänta pÃ¥ nästa överraskning, som fÃ¥r börserna att börja gunga igen. Undrar vad det skulle kunna vara  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #35 skrivet: 19 september 2007, 11:35:32 »
Som vanligt innan proppen gÃ¥r ur...  ^-^

Ã… fan! Ã… jag som trodde den gick i augusti, "alla" pÃ¥stod ju det  ;D Nää Rickard, proppen gÃ¥r när Kina uppvisar en inbromsning, dÃ¥ gäller det att snabbt trycka pÃ¥ sälj-knappen. Det kan kanske vara en god idé att hÃ¥lla öron Ã¥ ögon öppna, tiden efter OS, dÃ¥ fokus pÃ¥ Kina lär minska. En rejäl smäll för dom dÃ¥, Ã¥ ingen vet vad det leder till... Fast en succé kan Ã¥xÃ¥ leda till ett än värre sug att fÃ¥ investera i Kina. Jag kommer iaf att noga följa vad som händer där, tiden efter OS...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #36 skrivet: 19 september 2007, 12:03:51 »
För de som vill följa Indien BSE/SENSEX: http://in.finance.yahoo.com/q/bc?s=%5EBSESN&t=1d&l=on&z=m&q=l&c= Bara grafer över utvencklingen, ingen mer ingående info...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #37 skrivet: 19 september 2007, 17:55:37 »
Oj oj oj, vad pänningar hä blev idá, 19 september. Fan sÃ¥ hä knaka i sömman pÃ¥ storbörsen  Thumbsup ;D Huga om man hatt räntefondan som expertan tyckte man skulle ha, dÃ¥ hadde dä bleven´ förlust iställe.

mvh humlan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #38 skrivet: 19 september 2007, 18:25:55 »
Oj oj oj, vad pänningar hä blev idá, 19 september. Fan sÃ¥ hä knaka i sömman pÃ¥ storbörsen  Thumbsup ;D Huga om man hatt räntefondan som expertan tyckte man skulle ha, dÃ¥ hadde dä bleven´ förlust iställe.

mvh humlan.

Så du har sålt av en hel del i dag.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #39 skrivet: 19 september 2007, 19:52:15 »
Oj oj oj, vad pänningar hä blev idá, 19 september. Fan sÃ¥ hä knaka i sömman pÃ¥ storbörsen  Thumbsup ;D Huga om man hatt räntefondan som expertan tyckte man skulle ha, dÃ¥ hadde dä bleven´ förlust iställe.
mvh humlan.

Tjenare Humlan!  Vad du gör sÃ¥ inbilla dig inget om kommande storkap pÃ¥ världens börser, för jag hÃ¥ller helt med Rickard när han säger att "det är som vanligt innan proppen gÃ¥r ur" och det är ganska typiskt att okunniga smÃ¥sparare rycker in pÃ¥ börsen pÃ¥ bred front utan att veta vad som egentligen har hänt.
Det är ju faktiskt så att med Feds extra stora oproffsiga räntesänkning så kommer marknaden också ganska snabbt att förstå att läget är betydligt allvarligare än vad man tidigare har trott, vilket får till följd att när aktörerna väl får upp ögonen för detta så kommer det riktiga raset, och förmodligen håller redan proffsen på att omfördela sina osäkra investeringar till säkrare dylika p.g.a andrummet de nu har fått, samtidigt som småspararna rusar in och köper och det är ju de som kommer att sitta med svarte petter när det stora raset kommer. Så yva dig inte om att räntefonder ger förlust, de ger en iof mindre men trygg avkastning t.om om och när börsen rasar ned i källaren, så rådet måste fortsatt bli: behåll edra räntefonder t.v.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #40 skrivet: 19 september 2007, 21:06:42 »
Vad kul det är att se hur det huggs sÃ¥ fort inget blir som pessimisterna tror. Samma domedagsprofetior har malts i ett par Ã¥rs tid nu, Ã¥ inte en enda gÃ¥ng, har ännu nÃ¥n beskrivit vad som är fel. Alltid bara att "nu är det nära en nergÃ¥ng" med hänvisning till att alltid är sÃ¥ typ. Ja det vet väl alla, jag Ã¥xÃ¥, men pÃ¥stÃ¥ende ska bygga pÃ¥ fakta, eller Ã¥tminstone pÃ¥ nÃ¥t som kan visa pÃ¥ att det stämmer. Att visa pÃ¥ historik är ju bara att "gömma sig" bakom nÃ¥t man inte själv har belägg för, sÃ¥ det är heller inget jag bryr mig i. SÃ¥ länge tillgÃ¥ng Ã¥ efterfrÃ¥gan finns, sÃ¥ länge finns det bra fonder att placera i Ã¥xÃ¥. Samma sak med företagsaktier, Ã¥ det kommer det i stort sett alltid att finnas, oavsett hur börserna gÃ¥r. Ã… som tur är, behöll jag aktiefonderna Ã¥ köpte/bytte en del under augusti. Ã… det har resulterat i en värdestegring, som vilken räntfond inte helst ens ger pÃ¥ ett helt Ã¥r. Slutsats: Jag "spelar" pÃ¥, tills bevis (bevis jag godtar) finns för att det är dags att dra sig ur finns. Risken att nÃ¥t gÃ¥r snett, eller att nÃ¥t jag inte har koll pÃ¥ inträffar (t.ex som lÃ¥nen utan täckning i USA) den risken kan jag leva med. En risk som är lite utav tjusningen, med att placera i aktiefonder med hög risk  :)

mvh humlan.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #41 skrivet: 19 september 2007, 21:09:09 »
Det finns alltid något att hämta hem nånstans.
Om inte annat finns det alltid en kruka med guld vid slutet av regnbågen. Så länge himlen finns kvar det vill säga. Kring och andra otäckheter lurar numera bakom varje hörn.
Men ett par poster i alternativ energi och råvaror råder bot på det mesta.

Snart lönar det sig nog att tjuvvaska med pannlampa också ;)
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #42 skrivet: 19 september 2007, 21:14:20 »
Det finns alltid något att hämta hem nånstans.
Om inte annat finns det alltid en kruka med guld vid slutet av regnbågen. Så länge himlen finns kvar det vill säga. Kring och andra otäckheter lurar numera bakom varje hörn.
Men ett par poster i alternativ energi och råvaror råder bot på det mesta.

Snart lönar det sig nog att tjuvvaska med pannlampa också ;)

Precis  Thumbsup Ã… guld är alltid rätt att placera i, alltsÃ¥ guld i metallisk form, inte det guld Du bara fÃ¥r i bevis pÃ¥ ett papper  ;)

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #43 skrivet: 19 september 2007, 22:04:26 »
Dom flesta index samlade, rätt intressant... ni får grafer på lång sikt också.
Men tyvärr bara historiska  >:D

http://stock.rbc.ru/demo/index.0/intraday/index.eng.shtml
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #44 skrivet: 19 september 2007, 22:11:21 »
Dom flesta index samlade, rätt intressant... ni får grafer på lång sikt också.
Men tyvärr bara historiska  >:D

http://stock.rbc.ru/demo/index.0/intraday/index.eng.shtml

Bra sida, men konstigt att inte Ryssland finns med  Sc:,h Du/Ni fÃ¥r lägga till den här för Ryssland: http://www.rts.ru/en/index/rtsi/ Lite knölig att hitta i, Ã¥ inte fullständig pÃ¥ engelska. Hittar tyvärr ingen bättre, sÃ¥ har nÃ¥n en, lägg upp en länk.

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #45 skrivet: 19 september 2007, 22:25:24 »
Byt ut world indices uppe till höger till RTS så kommer det.
Dessutom får du kurser för Ryska företag...
Men knappar man för ivrigt dÃ¥ blir det Ryskt text... den är inte att leka med  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #46 skrivet: 19 september 2007, 22:32:58 »
Byt ut world indices uppe till höger till RTS så kommer det.
Dessutom får du kurser för Ryska företag...
Men knappar man för ivrigt dÃ¥ blir det Ryskt text... den är inte att leka med  :o


Aha, sÃ¥g faktiskt inte att det var en rysk sida  :-[ Inte sÃ¥ konstigt att Ryssland inte fanns med pÃ¥ sidan Du länkade till  :) Men va bra, nu fick jag ännu en till sida till ekonomi-mappen i "Favorter", alltid bra med backup, ifall nÃ¥t lgger nere  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #47 skrivet: 19 september 2007, 22:47:46 »
Typiskt USA: http://marketrac.nyse.com/mt/index.html Flashigt ska det vara :)

mvh humlan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #48 skrivet: 20 september 2007, 10:00:15 »
Fritt fall :D Kan vara dags att köpa eleändet ^-^

http://www.privataaffarer.se/aktier/info.asp?horiz=intraday&id=NIBE-B

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #49 skrivet: 20 september 2007, 10:09:15 »
Fritt fall :D Kan vara dags att köpa eleändet ^-^

http://www.privataaffarer.se/aktier/info.asp?horiz=intraday&id=NIBE-B


Det kanske blir rea på Nibe-produkter nu i höst när man skall minska sitt färdigvarulager.
Det bara att börja pruta!

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #50 skrivet: 20 september 2007, 11:01:34 »
Köp Vin&Sprit, det ska ju säljas ut (privatiseras), det brukar bli en stigande kurs dÃ¥  :) Själv hÃ¥ller jag mig till fonder, sÃ¥ självklart äger jag dÃ¥ även en privatiseringsfond.

mvh humlan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #51 skrivet: 20 september 2007, 11:15:05 »
Ja, vi minns ju TELIA   *roflmao*
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #52 skrivet: 20 september 2007, 11:22:40 »
Ja, vi minns ju TELIA   *roflmao*

Ja nog minns jag Telia, nÃ¥t sÃ¥ ofantligt dumt tillfälle Ã¥ sälja ut, hade knappast kunnat väljas. Men ett bra köp blev det, när väl kursen hade nÃ¥tt sin "rätta" nivÃ¥  Thumbsup ;D

mvh humlan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #53 skrivet: 20 september 2007, 11:34:18 »
Fritt fall :D Kan vara dags att köpa eleändet ^-^

http://www.privataaffarer.se/aktier/info.asp?horiz=intraday&id=NIBE-B



Jag slog till på en börspost på 100st á 70kr stycket.
Vi får väl se om det var förhastat :D
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #54 skrivet: 20 september 2007, 12:47:58 »
Hoppas jag inte lurat dig att köpa Nibe-aktier. Tror att den kan sjunka mer innan den når sitt "rätta" värde. ???
Nibe har köpt "varenda" tillverkare av något värmematerial och sitter nog med överkapacitet nu när marknaden vikt. Att ta sig ut på Europa-marknaden och resten av världen kostar för mycket för dem.
Konkurenten IVT köptes upp av Bosh som är ett betydligt starkare varumärke och har en försäljningsorganisation utanför Sverige som kan få ut produkterna.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #55 skrivet: 20 september 2007, 13:22:03 »
Nej då inte alls, jag har sålt av alla aktier jag haft under våren sommaren med bra resultat och ville gärna ha någon ny "högrisk" mest som hobby.
Kapitalet har jag annars mest i fonder och det här får gå på lekkontot.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #56 skrivet: 20 september 2007, 13:47:32 »
Nej då inte alls, jag har sålt av alla aktier jag haft under våren sommaren med bra resultat och ville gärna ha någon ny "högrisk" mest som hobby.
Kapitalet har jag annars mest i fonder och det här får gå på lekkontot.

Tja, Nibe kan bli uppköpt dom med, å då om inte annat, så lär Du säkert göra en bra slant...

mvh humlan.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #57 skrivet: 20 september 2007, 18:44:11 »
Fritt fall :D Kan vara dags att köpa eleändet ^-^

http://www.privataaffarer.se/aktier/info.asp?horiz=intraday&id=NIBE-B



Vojne!
Villket dyk dom har gjort på sistone.
När jag köpte min pump så hade jag funderingar på att köpa några aktier där.
Går pumpförsäljningen ner eller är det vinster som ska tas hem bara? Verkar vara rena paniken...Ett nytt Framfab kanske..
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #58 skrivet: 20 september 2007, 20:00:57 »
Fritt fall :D Kan vara dags att köpa eleändet ^-^

http://www.privataaffarer.se/aktier/info.asp?horiz=intraday&id=NIBE-B



Vojne!
Villket dyk dom har gjort på sistone.
När jag köpte min pump så hade jag funderingar på att köpa några aktier där.
Går pumpförsäljningen ner eller är det vinster som ska tas hem bara? Verkar vara rena paniken...Ett nytt Framfab kanske..

Nja Nibe tjänar ju trots allt pengar, värderingen har arit hög beroende på att det har setts som ett tillväxtföretag och har så varit också under några år. Problemet är bara att de framtida vinsterna redan är intecknade i kursen och nu verkar det som om vinsttillväxten stannat av och då står man där med ett vanligt verkstadsföretag med ett väldigt högt P/E tal.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #59 skrivet: 20 september 2007, 20:29:09 »
när man ändå är inne på djupdykningar, läste lite på wiki om den svarta måndagen 1987.
http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rskrasch
Hur lång tid tog det för börsen att ta igen det tappet? Måste ju ha tagit ett par tre år att återhämta.
Det var ju faktist inte så länge sen det hände och man är ju lite orolig...
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #60 skrivet: 20 september 2007, 20:50:02 »
Tja 1987 är ändå som en "fis i rymden". Kolla in det här diagrammet, som startar på 1800-talet, 1987 är knappt märkbart... Det enda som med säkerhet går att påstå, är att börsen aldrig gått ner, utan bara svängt ner, för att senare slå nya rekord....


mvh humlan.
« Senast ändrad: 20 september 2007, 20:52:45 av humlan57 »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #62 skrivet: 20 september 2007, 22:02:58 »
Svarta måndagen -87 var tung ;D tappade ca: 200.000 den dan, till och med tyngre än att vara travhästägare. ;D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #63 skrivet: 20 september 2007, 22:18:20 »
Nibe: http://cristofferstockman.blogspot.com/2007/09/en-stjrna-har-fallit.html

mvh humlan.

Tror att Nibe´s strategi att köpa upp alla små tillverkare av värmeprodukter, är fel strategi och kan stå dem dyrt. Så länge efterfrågan var hög var det inga bekymmer, men nu sitter de med på tok för hög produktionskapacitet på allt möjligt. Utspritt kors och tvärs.
Konkurrenten IVT valde att i princip bara slutmontera delarna som de köpte in, sårbarare och dyrare när efterfrågan var hög. Men mindre bekymmer när efterfrågan sjunker, inget dyrt lager att bekymra sig om idag.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #64 skrivet: 20 september 2007, 22:40:04 »
Svarta måndagen -87 var tung ;D tappade ca: 200.000 den dan, till och med tyngre än att vara travhästägare. ;D

Ungefär samma summa försvann för mig fjol, i maj, men det tog bara några månader så var allt tillbaka igen. Fast det tar på att ha is i magen, å våga tro på sig själv, å den väg man stakat ut. Det här "raset" i aug i år, lyckades jag parera bättre, å nån nämnvärd förlust drabbades jag inte av. Ligger faktiskt en hel del på + redan, räknat från toppnoteringen innan nergången.

mvh humlan.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #65 skrivet: 20 september 2007, 22:46:38 »
Nibe: http://cristofferstockman.blogspot.com/2007/09/en-stjrna-har-fallit.html

mvh humlan.

Tror att Nibe´s strategi att köpa upp alla små tillverkare av värmeprodukter, är fel strategi och kan stå dem dyrt. Så länge efterfrågan var hög var det inga bekymmer, men nu sitter de med på tok för hög produktionskapacitet på allt möjligt. Utspritt kors och tvärs.
Konkurrenten IVT valde att i princip bara slutmontera delarna som de köpte in, sårbarare och dyrare när efterfrågan var hög. Men mindre bekymmer när efterfrågan sjunker, inget dyrt lager att bekymra sig om idag.

Här är en kille som inte är så nöjd med dagens kräftgång för Nibe..
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c09%5c20%5c12990&o=expressen

NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #66 skrivet: 21 september 2007, 09:23:43 »
Så här har det gått för mina ppm

2007   14 %   
Snitt per Ã¥r sedan start 16 %   

Är ganska nöjd,Är trots allt helt novis pÃ¥ fonder/ekonomi  Sc:,h
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #67 skrivet: 21 september 2007, 09:50:44 »
Så här har det gått för mina ppm

2007   14 %   
Snitt per Ã¥r sedan start 16 %   

Är ganska nöjd,Är trots allt helt novis pÃ¥ fonder/ekonomi  Sc:,h

Grattis!
Själv valde jag fonder som gick bra under startåret (02?) och bytte inte förrän i vintras fiR:.
Hade en genomsnittlig tillväxt på hela 2% under den tiden. Sedan jag bytte så har kapitalet ökat 25%....
Summering: välj 5 aktiefonder med bred inriktning om du inte är aktiv!
Om du är aktiv och gillar risker: välj branch/region fonder som ligger på topp och kolla till fonderna en gång i månaden och byt ut det som dippar.

För den som undrar vad ppm ger när det är dags att hämta ut pengarna: För varje 100.000 så får du ca 620 kr i månaden livet ut


« Senast ändrad: 21 september 2007, 09:57:07 av Larsa »
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #68 skrivet: 21 september 2007, 15:58:52 »
Så här har det gått för mina ppm

2007   14 %   
Snitt per Ã¥r sedan start 16 %   

Är ganska nöjd,Är trots allt helt novis pÃ¥ fonder/ekonomi  Sc:,h

Inte fy skam, ca 3-4 ggr mer än vad räntefonder skulle ha gett dig..  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #69 skrivet: 21 september 2007, 23:26:04 »
Jag var oxå med -87 och alla gånger efter det oxå...
Att jämföra det med maj i fjol ter sig lite komiskt! Snacka om fis i rymden.


Visst finns det bäring i att man ska bara köpa och aldrig sälja som tex den väldigt omskrivna aktiestinsen! Även att man ska va positiv till börsen sett över 5 årsperioder har den alltid varit bättre än ränteplaceringar.

Men man ska va iskall när det tokrasar, jag behöver mera Losec rätt snart vid riktiga ras.
Tex mina 5000 Ericy inköpta för 144:- som jag fick se rasa ned till runt 4:-/st. Då snackar vi ras som dessutom skett i "närtid". Jag har nog inte repat mod helt ännu!

Men jag klagar inte har man getts sig in i leken ...

Det som kan va tokigt är att se en del "tok optimister" rycka med "noviser" som belånar både hus och hem (och fru) ungefär som under Fermenta vansinnet! (stolt kan jag meddela att jag aldrig ägde några Fermenta!) Ett exempel är väl vår riskkapitalist nr 1 han försöker ju prata upp kurserna så fort chans ges. Frågan är om han vill ur pga av press från finansiärer. Många tvingas ju se över lånestockarna nu.


Fortsättningen kommer att bli enormt spännande. Att det här är en sättning är ställt utom allt tvivel. Många länder dras med samma typ av problem.
Goda tider länge och därmed uppblåsta värden/vinster och penningmängd.
Om vi går in i sämre tider då blir p/e talen helt plötsligt höga istället får låga!

Att sänka räntan för att "rädda vad som räddas kan" är sannolikt en mycket farlig medicin på lite längre sikt. Dollarn far nog rakt ned i källaren nu därmed vinsterna i exportföretag i hela värden.
Om man nu inte kan kompensera sig med prishöjningar, men vad händer då jo det blir inflation. Det kommer att göra att räntan snabbt måste höjas.
DÃ¥ har vi krisen rakt ned i famnen igen!

Ett litet exempel på hur det har gått till kan vara den Engelska banken Northern Rock som lånat ut till fastighetsfinansiering. Dom har regelmässigt lånat ut upp till 125% av köpeskillingen... (Jag hittar inte nu vart jag läste det nu)
Man kan ju bara hoppas det inte är sant.

Varje dag kommer nya dementier i stil med ....
Det är nu större än vi trodde igår, men läget är under kontroll. Första dagarna var det ett isolerat pytteproblem för några få i USA. Men nu är tongångarna lite annorlunda.

Utlåningen och ev förluster för aktörerna i banksegmentet är en sak, det är väl ok om dom förlorar när man har "idiotiska" villkor.

Men det mänskliga lidandet för dom familjer som drabbas kan man inte ens föreställa sig. Bankerna hålls under armarna av staterna (dvs med vanligt folks pengar) om dom är på väg att falera, men vanligt folk som drabbas kommer att jagas med blåslampa i många år!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #70 skrivet: 22 september 2007, 01:09:03 »
Jag fattade aldrig riktigt hur man skulle hjälpa folk som höll på att mista sina hus i USA. Men nån form av "hus-akut" tror jag staten satt upp. Om jag inte har missuppfattat det totalt, så tror jag deras lån skulle få omförhandlas, men hur har jag ingen riktig uppfattning om... Var visst 2300 personer som skulle jobba enbart med att försöka husägarna att omförhandla till lån som dom kunde klara av. Sen kan man ju alltid hoppas det kommer regler, både i USA å andra länder, som förhindrar utlåning helt utan säkerhet... i Sverige är det på gång med dom sk SMS lånen. Visserligen är det små lån, men lika illa om låntagaren sen inte kan betala. Antar det är många som lånat 1000-lappar i fyllan, med dom där SMS-lånen.

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #71 skrivet: 22 september 2007, 16:02:27 »
Helt tokigt att staten (vi) ska hjälpa banker och folk som förköpt sig! lika illa i vilket land som helst.
Nåt var det.. MEN dom som redan bommar EN räntefaktura skulle inte få omförhandla!
Tror jag det var!

Återgå till det gamla hederliga... alltid 25% minst i kontantinsats!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #72 skrivet: 22 september 2007, 16:28:54 »
Helt tokigt att staten (vi) ska hjälpa banker och folk som förköpt sig! lika illa i vilket land som helst.
Nåt var det.. MEN dom som redan bommar EN räntefaktura skulle inte få omförhandla!
Tror jag det var!

Återgå till det gamla hederliga... alltid 25% minst i kontantinsats!

Jag kan inte kommentera, då jag inte vet hur dom hade tänkt lösa låneproblemet i USA, men att staten direkt skulle hjälpa nån, tror jag inte var fallet. Det hela var nog mera en lösning som både långivare å låntagare kunde acceptera. Långivaren (inte bara banker) vill ju inte ha en hög med osäljbara hus, så dom är säkert glada att få hjälp med en hållbar lösning in i framtiden. Tyvärr envisades jag med att försöka få en trilskande sattv-dekoder att begripa, att den skulle göra som jag bestämt, å inte som den själv valde att göra. Därför missade jag stora delar av vad Bernanke å Bush sa vid sina resp tal/utfrågningar, när det sändes på CNBC-Europe. Det grämer mig en del, för det innehöll även saker om hur bl.a inflationen skulle påverkas, som man (konstigt nog) inte var rädd för skulle skena iväg. Rent spontant så tycker jag den är en stor risk för det, men som sagt, eftersom jag missde det mesta av vad som sades, så är det mycket möjligt att dom vidtaget andra åtgärder som bromsar den...

mvh humlan.
« Senast ändrad: 22 september 2007, 16:52:12 av humlan57 »

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #73 skrivet: 22 september 2007, 16:44:52 »
Inflation kan vara ett sätt att förbättra läget för de med överbelÃ¥nade hus. Väldigt kortsiktigt men i alla fall en lösning för de värst utsatta lÃ¥ntagarna i USA.  :D
Eftersom jag håller på i 08 området och ser mycket av nyproduktionen, funderar man på hur länge huspriserna kan stiga?
Med lÃ¥n pÃ¥ 3-4 miljoner sÃ¥ är en räntehöjning kännbar för de flesta, helst skall det stÃ¥ en ny BMW, AUDI eller dylikt pÃ¥ garageuppfarten  ::) När de ändÃ¥ är i farten sÃ¥ lÃ¥nas det en 1/2 mille till. Sc:,h
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #74 skrivet: 22 september 2007, 17:51:40 »
Inflation kan vara ett sätt att förbättra läget för de med överbelÃ¥nade hus. Väldigt kortsiktigt men i alla fall en lösning för de värst utsatta lÃ¥ntagarna i USA.  :D
Eftersom jag håller på i 08 området och ser mycket av nyproduktionen, funderar man på hur länge huspriserna kan stiga?
Med lÃ¥n pÃ¥ 3-4 miljoner sÃ¥ är en räntehöjning kännbar för de flesta, helst skall det stÃ¥ en ny BMW, AUDI eller dylikt pÃ¥ garageuppfarten  ::) När de ändÃ¥ är i farten sÃ¥ lÃ¥nas det en 1/2 mille till. Sc:,h
Jo nya bilar kostar ju en del, enligt dagens Bil-expressen kostar ny Volvo,BMW eller Audi mellan 47-52 kronor per mil de första 3 åren/6000 mil. Mina halvgamla bilar(Volvo 740 och Citroen Xantia) kostar runt 15kr milen allt inräknat(2000 mil/år och bil). Merkostnaden på 70 tusen för en ny bil gör jag hellre nåt annat för.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fritt fall :D Kan vara dags att köpa eleändet ^-^

http://www.privataaffarer.se/aktier/info.asp?horiz=intraday&id=NIBE-B



Jag slog till på en börspost på 100st á 70kr stycket.
Vi får väl se om det var förhastat :D

Äntligen upp, +10% idag.
Undrar om man ska casha in julwhiskyn eller hoppas på ännu mer.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bara positiva tongångar om Asiens ekonomiska tillväxt...
« Svar #76 skrivet: 22 december 2007, 21:46:48 »
Nibe!?
Gissa vad jag pratade med Rickard om...
Den pressas enormt nu före jul iom kvittningar pga av att den rasat i år!
Men det kan bli en rejäl uppstuds.

Som vanligt finns dock inget facit!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 596
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!