Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har ni för COP 2 ?  (läst 2581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Vad har ni för COP 2 ?
« skrivet: 31 januari 2012, 23:09:47 »
Hej! Förra COP-tråden blev så lång...

Jag installerade bergvärme i början av april IVT HE 9. Jag saknar separat elmätare men jämfört med tidigare förbrukning så har min elförbrukning april - januari ökat från 3518 kwh till 7169 kwh. Hittills har pumpen producerat 12251 kwh, vilet ger mig en verkningsgrad över hela perioden på ca 3,4. Nu i januari hade jag 823 kwh högre elförbrukning jämfört med ifjol, samtidigt som pumpen producerade 3206 kwh. Detta ger en verkningsgrad för januari på ca 3,9. Att verkningsgraden för januari blir högre förmodar jag har att göra med att varmvattenproduktionens andel av den totala energiproduktionen är mindre än för hela perioden.

Jag kan tillägga att i denna verkningsgrad där jag (i avsaknad av separat elmätare för värmepumpen) jämför elförbrukningen mellan olika år även får infångat annan ökad elförbrukning p.g.a värmepumpen såsom införskaffat torkskåp till pannrummet och luftavfuktare till tvättstugan. Jag hade tidigare pelletseldning som förutom att den gav mig massa gråa hår, även medgav effektiv torkning av blöta overaller i pannrummet, bra tork i tvättstugan m m.

mvh SG

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2012, 10:42:22 »
Räknar du in cirkpumparna i COP?

Att jag frågar är för att om jag räknar in pump (och fläkt i mitt fall) så har jag bara COP 2.7

Endast kompressor så har jag COP 3,4
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2012, 10:46:01 »
Räknar du in cirkpumparna i COP?

Att jag frågar är för att om jag räknar in pump (och fläkt i mitt fall) så har jag bara COP 2.7

Endast kompressor så har jag COP 3,4

Allt skall ju räknas med annars får man ju fel COP? dvs tillförd energi till värmesystemet och sen vad man får ut.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2012, 11:55:58 »
I så fall har jag COP 2,7 med enbart kompressor.

COP 1,3 med kompressor och alla elsteg igång.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2012, 12:08:40 »
ska man räkna COP så är det nog en bra idé att skaffa en separat elmätare till sin värmepump.

Jag köpte en vanlig begagnad 3fas mätare på rickards site och den fungerar fint. Enda nackdelen är att jag har svårt att få fram en stabil momentan förbrukningssiffra med hjälp av SO och jag har inte hittat någon IR läsare som fungerar som jag vill i kombination att den också reagerar väl på den IR puls som skickas. Det hade vart enklare om den hade vanlig ljuspuls tycker jag. Han kanske har både och på shoppen, har inte kollat.

Men oavsett om man loggar så finns ju räkneverket på elmätaren och det är bara o skriva ner värdet varje månad eller så.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2012, 12:18:19 »
Jag har separat elmätare på pumpen, den kan förstås visa nån procent fel pga komplicerad last men som värst drar pumpen 1100w med kompressor, fläkt och cirkpump.

Jag mäter konternuerlig uteffekt på pumpen och med ovanstående 1,1kw in så ger den 3kw ut men det kan också slå fel på några procent.

Oftast ligger den runt ca 900w beroende på framledningtemp, vid VV-laddning drar den 1,2kw mot slutet.

Om solen skiner sÃ¥ blir det sÃ¥nna fantasisiffror sÃ¥ man törs inte ens redovisa dessa  :D
Men vi är inte där än på några veckor.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2012, 12:29:07 »
ja min kommentar saknade citat dumt nog. Den avsåg TS första inlägg i tråden.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2012, 22:08:54 »
Svar till TokJan
"Räknar du in cirkpumparna i COP?

Att jag frågar är för att om jag räknar in pump (och fläkt i mitt fall) så har jag bara COP 2.7

Endast kompressor så har jag COP 3,4"

Lite funderande.. Jag har ju ingen separat elmätare så jag baserar min värmepumps elförbrukning på skillnad mot föregående års elförbrukning då jag värmde med pellets. Då omfattar ju min elförbrukning även cirkulationspumpens förbrukning, men då jag eldade med pellets så hade jag ju också en cirkulationspump, så jag får nog säga att cirkulationspumpen i mitt fall inte ingår i min verkningsgradsberäkning. Jag är i alla fall nöjd med att från april i fjol till och med januari i år ha en elförbrukning på 7169 kwh för uppvärmning, varmvatten och hushållsel, även om IVT landerat en ny pump med ännu högre verkningsgrad. Förregående år eldade jag pellets för ca 20 000 kr. I och för sig så har denna vinter varit mild hittills.

mvh SG

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2012, 22:17:52 »
ingår cirkulationspumpen i din hushålls el då? Snarare än uppvärmning?

Jag tycker COP skall anges med de saker som krävs för att få ut värmen i huset. I den mån det är möjligt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2012, 22:39:57 »
David du har rätt. För att få bättre mått på verkningsgraden, så bör jag få med vad cirkulationspumparna drar. Den till golvvärmen i badrummet är på ca 25 - 60 watt för mig ca 30 watt, då hastigheten är låg, den andra är på upp till 52 watt och jag har den i max. så säg 80 watt totalt för mig vilket innebär ca 60 kwh per månad. Detta ger för mig en verkningsgrad på ca 3,6.

mvh SG

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2012, 23:12:09 »
ja jag tycker alla pumpar ska med. Men framför allt pumparna i värmepumpen så att säga.
 
SÃ¥ man inte sitter och har koll pÃ¥ vad kompressorn ger för COP och sedan har det ingen direkt koppling till ens faktiska förbrukning för att fÃ¥ varmt i huset.  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2012, 23:21:47 »
Håller med 100% även om jag själv får GV-CPn att ingå i HH-elen....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP 2 ?
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2012, 23:47:21 »
ja det är ju ganska naturligt att det blir så.
Vill ma ha ett rättvisande COP ska man så klart ta med dessa. Men i löpande förbrukningsinformation så är det kanske bara onödigt knep och knåp. Jag tänkte som sagt i första hand på cirkulationspumparna och annat i direkt anslutning till värmepumpen. Såsom eventuell extern cirkulationspump, loggningsdator och så vidare :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!