Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla ihop VP och ved  (läst 7450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla ihop VP och ved
« skrivet: 24 augusti 2019, 11:24:41 »
Lade upp detta ämne under annan plats i forumet men fick inget ska. Kanske bättre lycka här!

Har en Vedolux 40UB med tillhörande acktankar och VVB som jag köpt billigt och begagnat av en bekant. Tänkte köra denna ihop med min jordvärme (IVT greenline från 2004 ca) och tanken är främst att köra ved de dyraste månaderna och värmepumpen resten. (Har gratis ved). Vill även ha den som backup ifall pumpen ger upp, den är ju några år nu. Huset är ett stort timmerhus från 1835 så det blir ganska höga uppvärmningskostnader!
Hittade denna skiss i ett tidigare inlägg (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46271.0).
Skulle denna setup fungera i mitt fall?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2019, 07:27:23 »
Hej!
Är det meningen att shunten efter acktanken ska regleras på nått mer sätt än av begränsa framledningstemp?
När du eldar så kommer framledningen stiga till 50 C annars så då måste du reglera innetemp på nått annat sätt?
Det ser även ut som att shunten då kommer stänga mot värmepumpen vilket inte kommer funka om inte värmepumpens uppvärmning på nått sätt stängs av?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2019, 07:49:29 »
Hej!
Är det meningen att shunten efter acktanken ska regleras på nått mer sätt än av begränsa framledningstemp?
När du eldar så kommer framledningen stiga till 50 C annars så då måste du reglera innetemp på nått annat sätt?
Det ser även ut som att shunten då kommer stänga mot värmepumpen vilket inte kommer funka om inte värmepumpens uppvärmning på nått sätt stängs av?
Hmm..
Det skulle ju gå att montera motorshunt/shuntautomatik med innegivare? Så länge bör jag väl kunna reglera shunten med manuellt vred godtyckligt.
Ingen expert, så på kommentar två är jag osäker på vad du menar. Hur skulle man kunna lösa detta? En parallell shunt som inte stänger helt?

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2019, 09:53:54 »
Har skissat lite själv med korrekt panna och VVB. Är detta rätt tänkt? 

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2019, 10:07:39 »
OM jag skulle köra med värmepump och vedpanna skulle jag koppla in dem helt separat från varandra så att jag görett aktivt val att köra med värmepump eller ved genom att ställa om en handventil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2019, 15:27:43 »
En sån inkoppling hade jag tidigare och det funkade dåligt eldade jag på kvällen har jag värme i tanken som räcker i ca ett dygn då måste jag åka hem i tid kvällen efter och ställa om en kran så vp startar bra mycket bättre om det funkar automatiskt vp startar när värmen behövs vare sig jag är hemma eller inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2019, 15:31:34 »
OM jag skulle köra med värmepump och vedpanna skulle jag koppla in dem helt separat från varandra så att jag görett aktivt val att köra med värmepump eller ved genom att ställa om en handventil.
Vilka större problem kan uppstå om man kopplar enligt min skiss?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2019, 17:03:37 »
Grejen med din skiss är att du bör stoppa värmningen från värmepumpen (inklusive cirkpump) när du eldar.
Shunten kan stänga flödet från värmepumpen och den gillar inte att gå med begränsat flöde eller mot stängd ventil.
Rent tekniskt så kan du typ ha en termostat i acktanken som vid en given temp i tanken ställer om värmepumpen till sommardrift genom att koppla in ett fast motstånd (typ 5 kOhm) parallellt med utegivaren.
Detta kommer lura värmepumpen att det är varmt ute och ställa den i sommarläget (enligt sommarurkoppling meny 1.14).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2019, 18:28:58 »
Vilka större problem kan uppstå om man kopplar enligt min skiss?
Inga vad jag vet förutom de som framkommit i tråden men du får heller inte fördelen med att köra en vp mot tank. Har tanken slinga för vv eller beredare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2019, 21:58:55 »
Inga vad jag vet förutom de som framkommit i tråden men du får heller inte fördelen med att köra en vp mot tank. Har tanken slinga för vv eller beredare ?
Det är en VVberedare i den på 120L och 18kW. Lägger upp lite bilder på det jag har i separat post!

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2019, 22:03:23 »
Här kommer lite bilder


Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2019, 22:13:36 »
OM jag skulle köra med värmepump och vedpanna skulle jag koppla in dem helt separat från varandra så att jag görett aktivt val att köra med värmepump eller ved genom att ställa om en handventil.
Behöver man isåfall sätta en ventil på alla fram- och retur samt VV-rör? Behöver man inte stänga av VP helt då?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #12 skrivet: 14 november 2019, 23:07:25 »
Jag har vedpannan på öppen expansion och vp på slutet. VP framl går in i vedpannans ack genom slinga och sen till shunten.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad johan.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #13 skrivet: 15 november 2019, 17:46:51 »
En fråga ang acktankarna.
Va har du för isolering på?
Ska isolera mina och hade tänkte mineralull men de där såg ju bra ut.

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #14 skrivet: 15 november 2019, 18:46:17 »
En fråga ang acktankarna.
Va har du för isolering på?
Ska isolera mina och hade tänkte mineralull men de där såg ju bra ut.

Den satt på. Det är vanlig skumplastisolering och just dessa är monterade från fabrik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!