Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vissa slingor kalla i golvvärmen  (läst 1711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Vissa slingor kalla i golvvärmen
« skrivet: 29 november 2021, 07:57:18 »
Första huset med golvvärme och första eldningssäsongen - så jag försöker lära mig om hur det fungerar. Vi upptäckte att en slinga verkar helt kallt och försöker nu reda ut det.

Jag bifogar lite bilder från fördelaren. Vi fokuserar på två slingor, 9 och 10. 9 är varm, 10 är kall. Jag känner det när jag tar på termostaterna. Båda termostaterna är öppna som ni ser på bild (de går på samma zon i styrenheten så de styrs ihop). De har varit öppna så länge vi haft huset (vi ställde in rumsgivare på 27 grader bara för att hålla det öppet - det är ju med öppna termostater man hittar rätt kurva på värmepumpen sägs det).

Men som sagt: 9 varm, 10 kall. Nästa bild visar de båda utan ställdonen. Piggarna ser ju exakt likadana ut, eller hur?

Nästa bild är tagen lite längre ner i fördelaren och visar vad jag tror är nån mätare för flödet i respektive slinga. Och det får jag inte ihop: det ser ut att vara vatten i mätarna, men varför skulle flödet vara i princip noll i slinga 10? Eller är det jag som läser bilden fel?

Slutligen bifogar jag en bild på en tabell som sitter i skåpet, verkar vara de tänka flödena. Och de är långt i från de som visas på de röda mätarna. Exempelvis skulle slinga 9 ha ett flöde på 2,3 l/m, men det har snarare ca 1,8 (om man ska läsa av värdet från toppen av den röda mätaren).

Men jag har ingen aning om vad det är som sagt och tar gärna emot tips på hur man läser av och justerar. Samt hur jag får flöde/värme i slinga 10. Tack!
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #1 skrivet: 29 november 2021, 10:24:02 »
Jag har varit med om att det har varit luftblåsor i en golvvärmeslinga som har stoppat flödet. Prova med att stänga alla slingor utom den som krånglar och sätt cirkulationspumpen på max fart ett tag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #2 skrivet: 29 november 2021, 11:58:33 »
Tack för tipset. Ska se om det går, slingorna 8-12 styrs av samma termostat så osäker på hur jag stänger endast 9an, men ska klura på det.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #3 skrivet: 29 november 2021, 15:26:46 »
Det gick inget vidare eftersom jag inte lyckas strypa flöde i de övriga slingorna som sitter på samma zon. (Ni ser en bild på mina ställdon i mitt första inlägg.)

Nu är det tydligt att 10 och 11 saknar flöde medan de övrig kör på som bara den…

Några idéer på hur jag stänger av flödet på de andra slingorna så bara 10 och 11 är öppna? Det är som sagt "automatiska" ställdon, och 8-12 är kopplade till samma utgång på styrboxen.
Tillägg: det är de här ställdonen vi har.
« Senast ändrad: 29 november 2021, 15:35:28 av QNX »
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #4 skrivet: 30 november 2021, 06:50:23 »
Hej ,

Ta en bild så att man ser hela rörsystemet vid fördelarna.
Normalt kan man stänga av varje krets på returen( under ett lock, insex eller flatmejselbehövs)
Nu verkar du ha en fördelarare i plast som jag inte känner till.

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #5 skrivet: 30 november 2021, 07:38:22 »
Hade problem i förra veckan med att några slingor var kalla.
Luftade ordentilgt enligt alla konstens regler och nu funkar det igen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #6 skrivet: 30 november 2021, 09:10:57 »
Stryp de med högt flöde tills de "döda" vaknar till liv. Håll på så tills du får flöde likt pappret.
Stryp genom att skruva det svarta. Eller om det är något under det svarta.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #7 skrivet: 01 december 2021, 11:01:44 »
Hej ,

Ta en bild så att man ser hela rörsystemet vid fördelarna.
Normalt kan man stänga av varje krets på returen( under ett lock, insex eller flatmejselbehövs)
Nu verkar du ha en fördelarare i plast som jag inte känner till.

MVH
Tony
Ursäkta att det dröjt. Bifogar 3 bilder. Kan ni utläsa nåt från bilderna?

@HBerggren, jag lyfte av det som sitter löst pÃ¥ "det svarta" (se sista bilden) och mycket riktigt: man kan snurra "det svarta". Finns det ingen risk att jag skruvar av biten med genomskinliga plasten helt dÃ¥? Vill inte att det forsar ut vatten frÃ¥n systemet…  :-\
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #8 skrivet: 01 december 2021, 13:16:04 »
Nu vill jag tacka för tipsen, med hjälp av forumets eminenta medlemmar har jag nog rett ut det! Nu är det flöde i de tidigare "döda" slingorna 10 och 11, se bifogad bild.

Så ursprungsproblemet för tråden är löst - det är flöde i alla slingor. Nu återstår lite intrimning.

Jag tvingade värmebärarpumpen till 100% (fanns ett val i min Nibes servicemeny). Då blev det lite fart på flödet och jag började justera genom att skruva på de svarta delarna. Det verkar inte finnas någon risk att "skruva av" dem helt - det finns ett stopp både upp och ner, antar att det är så på alla oavsett fabrikat.

Det är inte helt lätt att få flödet som enligt ritning (se mitt första inlägg). Jag har justerat ner ett antal slingor till deras målvärden. Men det finns fortfarande andra som inte kommer upp till sina målvärden - trots att det är 100% hastighet på cirkulationspumpen som sagt.

Nibes cirkulationspump är en Wilo Yanos Para SC och den är inställd på läget med konstant drifthastighet och hastighet 1 (det finns 1-2-3 att välja på). Nu ändrade jag den precis till 2 för att se om flödena kommer upp något.

Det jag inte förstår är om den ska stå på läget "constant speed" eller "constant differential pressure". Enligt manualen (https://cms.media.wilo.com/cdndoc/wilo194169/5238858/wilo194169.pdf) rekommenderas "constant differential pressure" för system med golvvärme. Men min installation levererades med "constant speed" förinställt. Några tips på vad jag ställa in där?

Edit: Jag är riktigt sugen på att ändra till "konstant differenstryck", se avsnitt 3.1 i det här dokumentet: https://cms.media.wilo.com/cdndoc/wilo191328/4311540/wilo191328.pdf#page=78. Det låter som rätt inställning, om inte Nibe tycker annat och sätter "konstant varvtal" av någon anledning?
« Senast ändrad: 01 december 2021, 13:33:23 av QNX »
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #9 skrivet: 01 december 2021, 15:01:44 »
Inställningen konstant differenstryck brukar man använda om det finns termostater som kan strypa nÃ¥got delflöde. Flödet i övriga slingor kommer dÃ¥ inte att ändras när termostaten stryper ett delflöde. Vid inställningen konstant hastighet pÃ¥ pumpen kommer flödet att öka i de slingor som inte stryps av termostaten. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #10 skrivet: 01 december 2021, 15:05:24 »
Konstant differenstryck är att om en del termodon stänger ökar motstÃ¥ndet i systemet och dÃ¥ växlar pumpen ner i varv. Har du GV i bad/dusch sÃ¥ ta bort det donet, häng pÃ¥ sidan om, dÃ¥ är alltid golvet där varmt, samt att VP fÃ¥r att flöde över sig. Att ha konstant gör att att flödet är pÃ¥ en nivÃ¥ som i mitt tycke är bäst,   Med diff sÃ¥ minskar flödet  i slingorna och dÃ¥ kan det bli lite mindre varmt i dom. Vid injustering av slingornas flöde enligt nÃ¥got protokoll beror helt pÃ¥ vad pumpen har för fart. Ställ pumpen pÃ¥ ca 75 % , lyft av alla don och se vad som händer, blir nog en hel del skillnad i flöde. Du ska lÃ¥ta VP sköta om värmen/kurvan själv, sen mäter du tempen ( Delta T ) pÃ¥ in och utgÃ¥ng per slinga, tumregel ca 4 - 5 C , där du rätt. Blir ett aber , stryp en till rätt värde och dÃ¥ ändras säkert Delta pÃ¥ en annan. SÃ¥ det tar ett tag att fÃ¥ till det, när allt är injusterat kan du sätta tillbaka donen Exkl. badet

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #11 skrivet: 02 december 2021, 09:57:53 »
Hm… fortfarande osäker på om ni menar att jag ska köra på konstant differenstryck eller konstant varvtal. Det blir kanske lättare om jag berättar mer om anläggningen.

- 1.5-plan (golvvärme både i bottenplattan och på övre plan). Inga andra värmekällor (ok kanske brasan, men det som sporadisk "trivseleldning" och inte en reguljär värmekälla).
- Trycket i systemet är inställt på 1.2 bar (ska jag öka?).
- Bilderna på golvvärmefördelaren är från bottenplan. Det finns en till likadan på övre plan, men med färre slingor.
- Termostater styr ställdonen. Termostaterna är inställda på 25°, vilket innebär att de är öppna konstant (kommer inte upp i den temperaturen ändå).
- Termostaterna går att schemalägga och det har jag gjort i sovrummen, där är det inställt på 20° nattetid.
- Det innebär att 3 slingor stängs nattetid. Övriga slingor förblir öppna.

Pumpen (Nibe 750) styr hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen naturligtvis. Men den styr inte valet av "program" pÃ¥ den. Det är här jag är osäker om vad som lämpar sig bäst utifrÃ¥n förutsättningar jag beskriver ovan: "konstant varvtal" eller "konstant differenstryck"?  :o
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #12 skrivet: 02 december 2021, 10:18:19 »
Med tanke pÃ¥ schemaläggningen för sovrummen skulle jag välja konstant differenstryck. DÃ¥ ökar inte flödet till övriga slingor när sovrumsslingorna stryps. Ökat flöde ger lägre temperaturdifferens över slingan. Det ger i sin tur nÃ¥got ökad rumstemperatur om värmepumpen reglerar pÃ¥ framledningstemperaturen. Reglerar den pÃ¥ returtemperaturen (IVT) blir det nÃ¥got svalare inne.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Vissa slingor kalla i golvvärmen
« Svar #13 skrivet: 02 december 2021, 11:03:56 »
Tack Roland! Då håller jag mig till konstant differenstryck framöver. Värmepannan kör värmebäraren på mellan 30-60% när jag kör med kurva II (2) på cirkulationspumpen, så det känns som en passande inställning det med. Tack!
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!