Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knepig sits: HÃ¥lla till samma effekt eller köpa inverterstyrd bergvärmepump?  (läst 3964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Guldsmedsbagge

  • Gäst
Hej kunniga människor i detta trevliga forum!
Är nybliven husägare och hade älskat att sätta mig in i detta med bergvärmepumpar men på grund av tidspress vill jag gärna nyttja er kunskap och energi att utöka mitt beslutsunderlag. Hoppas ni tycker utmaningen är rolig och intressant att diskutera.

Får se om följande scenario intresserar er:

Kompressorn i vår bergvärmepumpen gick sönder i föregående vecka (Bästa tajmingen jag vet) av modell Thermia Villa bas 90 från 2001.
Jag har sedan installation även bygt till 50 kvm till totalt 270 kvm idag. Denna våning har dock golvvärme.
Nu måste vi byta ut denna och har skickat ut information om min energibrunn till företag för offert.

Citera
Ort: BORÃ…S
Borrdatum: 20000706
Grundvattennivå (m under markyta): 5
Nivådatum: 20000706
Totaldjup (m): 129
Jorddjup (m): 7
Bottendiameter (mm): 138
Rörborrning till (m): 9
Stålfoderrör till (m): 9
Tätning: CEMENTERING
Användning: ENERGIBRUNN (VÄRME OCH/ELLER KYLA)
Grundvattenanmärkning: MYCKET VATTEN

Negativt: Kort hål
Positivt: Mycket vatten, Relativt mycket värme finns i marken i ett klimat som snittar -3 grader under de kallaste dygnen på året. Jag är lite av en hippie också och gillar att tända ljus och klä mig tjockt ::)


Utmaningen är att samtliga av de fyra företag som hört av sig har sagt att jag inte kommer kunna räkna hem besparningarna med att borra ett djupare hål, utan rekommenderar en bergvärmepump baserat på det befintliga hålet. Två av företagen har föreslagit en inverterstyrd bergvärmepump enligt logiken: Låt den jobba så mycket som den kan och räcker inte det ändå i slutändan så kan man borra ett hål senare och koppla in den nya befintliga pumpen till hålet. Vilket lät logiskt tills jag pratade med ett företag som tvärvägrade att installera högre effekt på befintligt hål för risken att bottenfrysa marken i hålet och därmed förstöra det för alltid.


Jag har fått följande modeller föreslagna:

Thermia Optimum 10
Thermia Calbira 12
Nibe F1255-12
Geo 508

Priset på den specifika bergvärmepumpen är inte det viktigaste, jag har därmed inga problem att välja en inverterstyrd modell, det viktiga för mig som nybliven husägare är att det funkar långsiktigt.

SÃ¥ avslutningsvis;
Vad skulle ni gjort i mina skor?


MVH

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De flesta invertrar har funktioner för att "bromsa" kompressorn om det blir för låg temp på inkommande KB.
Ett alternativ kunde vara Daikins 10 kW maskin som är prisvärd bland de varvtalsstyrda maskinerna.
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/bergvarme/varumarken/daikin/altherma-geo-3-10kw-daikin

Enligt gängse maximal dimensionering är ditt borrhål egentligen inte anpassad för mer än en 7 kW värmepump (40 W/meter borrhål ger 5 kW från hålet och resten från kompressorn) så jag är lite osäker på om jag skulle rekommandera en 12 kW maskin till den korta borran, möjligen i så fall en 1245-10 kW istället?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Guldsmedsbagge

  • Gäst
Guldsmedsbagge
SV: Knepig sits: Hålla till samma effekt eller köpa inverterstyrd bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 10 november 2020, 10:17:28 »
De flesta invertrar har funktioner för att "bromsa" kompressorn om det blir för låg temp på inkommande KB.
Ett alternativ kunde vara Daikins 10 kW maskin som är prisvärd bland de varvtalsstyrda maskinerna.
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/bergvarme/varumarken/daikin/altherma-geo-3-10kw-daikin

Enligt gängse maximal dimensionering är ditt borrhål egentligen inte anpassad för mer än en 7 kW värmepump (40 W/meter borrhål ger 5 kW från hålet och resten från kompressorn) så jag är lite osäker på om jag skulle rekommandera en 12 kW maskin till den korta borran, möjligen i så fall en 1245-10 kW istället?

Hej Rickard!
Tack för visat intresse i mitt dilemma. Uppskattas. Massa positiv energi till dig denna höstdag!

En schysst modell du visat. Enligt kostnadsberäknaren hamnar jag i ungefär samma offert som jag fått för Calibra och Nibe. Som inverteringsstyrda modeller ser jag inga större skillnader än deras inverteringsintervall? Ska läsa lite mer noggrant under lunchrasten.
Bägge modellerna som jag fått offert på kan variera mellan 3-12 kW medan den du föreslår arbetar mellan 0,85 - 9 kW. Jag kan även få Calibra och Nibe som jobbar i ett intervall 1-7kW ganska omgående.

Har jag nÃ¥got att förlora pÃ¥ att välja Calibra / Nibe i en högre intervall än nÃ¥gra tusenlappar?  Eller borde jag pusha vidare och se om jag kan fÃ¥ en offert pÃ¥ 1245-10 kW?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Rickard!
Tack för visat intresse i mitt dilemma. Uppskattas. Massa positiv energi till dig denna höstdag!

En schysst modell du visat. Enligt kostnadsberäknaren hamnar jag i ungefär samma offert som jag fått för Calibra och Nibe. Som inverteringsstyrda modeller ser jag inga större skillnader än deras inverteringsintervall? Ska läsa lite mer noggrant under lunchrasten.
Bägge modellerna som jag fått offert på kan variera mellan 3-12 kW medan den du föreslår arbetar mellan 0,85 - 9 kW. Jag kan även få Calibra och Nibe som jobbar i ett intervall 1-7kW ganska omgående.

Har jag nÃ¥got att förlora pÃ¥ att välja Calibra / Nibe i en högre intervall än nÃ¥gra tusenlappar?  Eller borde jag pusha vidare och se om jag kan fÃ¥ en offert pÃ¥ 1245-10 kW?

Med det grunda hålet så kan du sålla bort en on/off på 10 kW.
En Inverter kan ta ut mer energi än on/off maskinen på samma borrhål.

Gå på en inverter.

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I den frågan är inte jag och Daikin eniga, men jag ser gärna grafer som visar på eventuella skillnader.
Energi kan inte förstörs, bara ändra form.
Har huset ett energibehov på 25 000 kWh/år så kommer samma mängd från borran oavsett om man har en on/off eller Inverterstyrd värmepump.
På marginalen kanske det kan skilja lite, men samtidigt så har inverterpumparna inte lika hög COP i hela sitt arbetsområde som en on/off har i det område den alltid får jobba.
Utslaget på året borde det bli försumbara skillnader på KB-temp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Guldsmedsbagge

  • Gäst
Guldsmedsbagge
SV: Knepig sits: Hålla till samma effekt eller köpa inverterstyrd bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 10 november 2020, 11:09:07 »
Med det grunda hålet så kan du sålla bort en on/off på 10 kW.
En Inverter kan ta ut mer energi än on/off maskinen på samma borrhål.

Gå på en inverter.

/D

Tack Dalkin för din input.
Jag menade att citera DAIKIN ALTHERMA GEO 3 10KW som Rickard rekommendera.
Känns tryggt att bägge av er rekommenderar inverterstyrd.

Frågan är om jag ska fråga om offert för en inverter mellan 1-7kW eller om jag ska köra på det jag fått offert på, som alltså har intervall 3-12 kW?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla även på Mitsubishi Geodan 1,5-11kW bergvärmepump.
Nu har du rätt stort hus så en låg lägsta effekt är inte det du behöver prioritera.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tack Dalkin för din input.
Jag menade att citera DAIKIN ALTHERMA GEO 3 10KW som Rickard rekommendera.
Känns tryggt att bägge av er rekommenderar inverterstyrd.

Frågan är om jag ska fråga om offert för en inverter mellan 1-7kW eller om jag ska köra på det jag fått offert på, som alltså har intervall 3-12 kW?

Som sagt, jag skulle inte rekommendera en 12 kW värmepump till den borran.
Nu går det ju i och för sig blockera kompressorn manuellt så den inte ger mer än 10 kW men då blir det ju också rätt mycket dyrare med en Nibe än med en Daikin.
Mitsubishin vet jag inget om så jag kan inte uttala mig om den.
Nibe lilla 1-7 kW går på en fas så det måste man tänka på, att den belastar en säkring lite mer än större invertrar.
Enligt de som köpt den är det inget problem, men det är viktigt att strömtransformatorerna ansluts så att pumpen kan arbeta med lastbalansering om huvudsäkringarna börjar överbelastas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Kanske går att komplettera med en bit jordvärme eller återvinning från ventilationsluften så energin räcker till en lite större vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Med invertermodell, se till att det går enkelt att spärra i toppeffekt och schyssta inställningsmöjligheter för att bromsa toppeffekt. Då har man väl lite hängsle och livrem.

Också inne på ventilationsåtervinningsspåret. Då "förstorar" du hålet.
Sen finns det FTX-ventilation, som minskar effektbehovet lite istället.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om thermia Calebra är likadan som den föregående inverter modellen som heter inverter M är det mycket enkelt att begränsa varvtalen på kompressorn både på varmvattnet och mot huset. Jag har själv begränsat effekten mot huset. Inte för att köldbäraren blir för kall utan en anpassning mot huset.

Hur mycket elpatron har du köpt med den gamla värmepumpen?
Kolla upp om det går att hämta energi från mark eller frånluft.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Som sagt, jag skulle inte rekommendera en 12 kW värmepump till den borran.
Nu går det ju i och för sig blockera kompressorn manuellt så den inte ger mer än 10 kW men då blir det ju också rätt mycket dyrare med en Nibe än med en Daikin.
Mitsubishin vet jag inget om så jag kan inte uttala mig om den.
Nibe lilla 1-7 kW går på en fas så det måste man tänka på, att den belastar en säkring lite mer än större invertrar.
Enligt de som köpt den är det inget problem, men det är viktigt att strömtransformatorerna ansluts så att pumpen kan arbeta med lastbalansering om huvudsäkringarna börjar överbelastas.

Daikin modellen har väl också 1-fas kompressor ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Guldsmedsbaggen

  • Gäst
Guldsmedsbaggen
SV: Knepig sits: Hålla till samma effekt eller köpa inverterstyrd bergvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 11 november 2020, 13:46:32 »
Tack för all er input hittills. Särskilt intressant med värmeåtervinnings-enhet som man kan införskaffa till modellerna. Detta kommer jag utvärdera efter årets vinter ifall det blir aktuellt, ty den går att installera efteråt.

Det mesta lutar nu mot att jag väljer en Calibra 12. Deras produktblad övertygade mig att det åtminstonde inte kan bli sämre, utan förhoppningsvis bättre.

Citera
Perfekt för utbyte av värmepump
Ett extra bra val är Calibra när du ska byta ut en gammal värmepump.
Du behöver inte ens veta hur djupt ditt gamla borrhål är – med
funktionen Energy Source Control kan värmepumpen känna av hur
mycket energi du kan hämta och ser till att borrhålets fulla potential
utnyttjas, utan att det överbelastas. (Fungerar även för jordvärme)

Men det ska tilläggas att jag aldrig kunnat fatta beslut utan er input. Inverterstyrd modell rådde det konsensus över och det var skönt. Vilken modell som gör sig bäst; det går nog att diskutera ett tag till.
Men jag hoppas att även att valet av leverantör (en erfaren sådan) gör affären extra lönsam för min del. Det är åtminstonde något jag intalat mig själv för att kunna välja mellan Thermia Calbira 12 och Nibe F1255-12.
Extra tack till Mlöf för att du bekräftade den eftertraktade funktionen på Calibra:n.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I den frågan är inte jag och Daikin eniga, men jag ser gärna grafer som visar på eventuella skillnader.
Energi kan inte förstörs, bara ändra form.
Har huset ett energibehov på 25 000 kWh/år så kommer samma mängd från borran oavsett om man har en on/off eller Inverterstyrd värmepump.
På marginalen kanske det kan skilja lite, men samtidigt så har inverterpumparna inte lika hög COP i hela sitt arbetsområde som en on/off har i det område den alltid får jobba.
Utslaget på året borde det bli försumbara skillnader på KB-temp.
Nu blev det en tankevurpa här Rickard eller ?
Om huset har ett behov av energi på 25.000 kWh så kommer den att produceras av BV. Det innebär eleffekt in samt gratisenergi ur hålet.
En inverter har ett högre SCOP i praktiken och kommer således att förbruka mindre samt ta mer ur borran. Totalt sammanlagd energi ut blir dock 25.000 kWh.

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
COP-sifforna enligt objektiva labbtester skiljer bara marginellt mellan en inverter och en modern on/off.
I praktiken är det rimligen inte heller någon nämnvärd skillnad, och vid låga effekter skulle det nog rent utav kunna vara fördel on/off då cirkpumparna står för så stor del av den totala energiåtgången.
Tyvärr har ingen tillverkare ännu presenterat siffror på COP i hela effektspannet på sina invertrar, och så länge detta är fallet så vidhåller jag att vi inte har samma uppfattning i denna fråga.
Du sitter troligen på fakta och skulle kunna presentera dem, det gör inte jag.

Jag bytte själv till inverter för ett och ett halvt år sedan, och visst kan jag se att KB-temp är lägre med den nya värmepumpen, men det är ju jämfört med 17 år gammal värmepump.
Energiförbrukningen på värmepumpen i sig har minskat knappt märkbart jämfört med den gamla värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!