Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpbyte - kombinera utrustning av olika fabrikat?  (läst 789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Herr Hysteres

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Han satt, han sov, han besegrades
God eftermiddag

Av ett flertal randiga och rutiga skäl behöver jag byta bergvärmepumpen. Som framgår av sidfoten nedan sitter jag med en komplett Viessmann-anläggning.

Jag tror mig förstå att det principiellt inte är så att jag med nödvändighet måste byta till en Viessmann-pump. Min förståelse är att man av reglertekniska skäl ändå byter samtliga givare i acktank etc. och därmed går det att välja en pump av annat fabrikat om man vill.

Vad är forumets Ã¥sikt om detta?  Är det en bra eller dÃ¥lig idé att kombinera utrustning av olika fabrikat och Ã¥rgÃ¥ng? Finns här nÃ¥gon som gjort ett motsvarande byte och kan dela erfarenheter eller finns här nÃ¥gon som jobbar i skrÃ¥et och kan dela sina erfarenheter av ifall det blir bra eller bara trassel när man gör sÃ¥? Det sista jag vill ha är 10 Ã¥r av konstant felsökning...

Viessman BW226 28kW värmepump (2005), elförbrukning 6 kW, COP 4.65
Borra 4x180 meter
Tillsatsvärme Nibe EK15 14.7kW elpatron
Viessman 500l ackumulatortank med Viessmann 300l varmvattenberedare 1 (2005)
300l VVB 2 för spetsvärmning av tappvarmvatten (2005)
26 radiatorer av varierande typ och ålder på shunt 1 (2005), värmd yta/volym ~230m2/680m3
29 LK golvvärmeslingor c/c 200 på shunt 2 (2005), värmd yta/volym ~387m2/1024m3
Total uppvärmd yta/volym ~590m2/1600m3

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pumpbyte - kombinera utrustning av olika fabrikat?
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2017, 14:17:40 »
Man bör nog kolla så den pump man väljer klarar av att tex styra extern tillsats men annars ska det inte vara några problem med tex vvb från Nibe och vp från Thermia om man byter till rätt givare om dom inte redan stämmer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpbyte - kombinera utrustning av olika fabrikat?
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2017, 08:56:55 »
Vad jag kan se sÃ¥ har du redan Nibes elkasset som spets sÃ¥ lite blandat är det.  :)
Du kan nog koppla in vilket märke som helst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!