Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur mÃ¥nga Kw ska jag ha pÃ¥ min maskin  (läst 1514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad michael.nazelius

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skönningared
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hur många Kw ska jag ha på min maskin
« skrivet: 30 oktober 2014, 18:23:31 »
Jag undrar lite hur jag ska tänka angående min maskin, jag har nästan bestämt mig för jordvärme, pga det blir billigare än att borra. förutsättningar, Pinnemo (den gula leran) i backen redan efter 20-30cm över hela ytan som det gäller. Det är en nybyggnation, 155kvm, enplans hus, golv värme. Energi beräkningen är på 43kwh/kvm, skall jag ha en maskin som täcker hela värme behovet eller hur kt kan jag räkna med att få som tillskotts värme? I framtiden kommer det förmodligen bli en pool också som jag kommer ansluta på detta. men det påverkar väl inte så mkt? (den kommer täckas)
 Min nästa frÃ¥ga är, eftersom behovet ser olika ut över Ã¥ret (eller Kelvin timmar för er som hellre vill prata det sprÃ¥ket) vill jag ju ha en frekvens styrd maskin, är dom det generellt? Eller är det en förbaskat stor priskillnad i förhÃ¥llande till effektförlusterna?

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: hur många Kw ska jag ha på min maskin
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2014, 19:07:35 »
Hej
Det skiljer en del  i pris för en frekvensstyrd och en 1245a.
Du skall lägga mer slang, den skall  motsvara toppeffektbehovet sedan fÃ¥r du lägga pÃ¥ 100 meter till för din pool Lägg 450 meter i en slinga och frÃ¥nluftsmodul till det, Jag har inte räknat in frÃ¥nluftmodulen och den ökning pÃ¥ brinen som den ger, utan den blir din bonus. 
Poolen, förutsatt att detär en utomhuspool belastar bara slingan inte värmeeffektbehovet, då det är på sommaren.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: hur många Kw ska jag ha på min maskin
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2014, 20:36:33 »
God kväll Michael.
Hade det varit i mina krokar hade kalkylen och rekomendationen  sett ut sÃ¥ här.
Du klarar dig galant med en 6 kw vp typ G3 eller likvärdig.
Med en slinglängd på 380m räknat i Sthlm har du en KB på -1° vid dut in till värmepumpen.
lägger du till slinga för att fÃ¥ en halv grad -0,5° in vid DUT  blir det 446 M  . 0,9 m djupt och 2 m mellan slingorna.
om du har ett 55 - 45 radiator system.

väljer du golv värme i betong ser det annorlunda ut.
för -1 vid DUT slingläng  451 M
för -0.5 vid DUT slinglängd 526 m.
Lycka till med valet av värmepump.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hur många Kw ska jag ha på min maskin
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2014, 20:51:18 »
Jag skulle nog inte välja G3 eftersom det blir golvvärme.
G3 med HGW funkar så att den tar en delström av värmevattnet och värmer detta med hetgasen och leder vattnet via varmvattenberedarens slingvärmare.
Med golvvärme kommer man upp i 25-35 °C framledning, hetgasen ligger ca 30-40 °C högre, då blir det inte så hög temperatur på HGW-slingan att det blir lönt att värma varmvattnet via HGW annat än när det är som absolut kallast ute.

Annars så tror jag också på en 6 kW maskin, men frågan är hur stor pool det blir?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: hur många Kw ska jag ha på min maskin
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2014, 21:22:00 »
Visst har han lite nytta av den ,
med en tryckgas överhettning pÃ¥ 35 g Har man  en hetgas pÃ¥ 60 vid 25 g kondensering.
start tempen ligger i vvb på ca 45 g så då har man lite skillnad på växlings temperaturena och då får du lite nytta av hetgasen.

Med en gÃ¥ngtid pÃ¥ dryga  3300 timmar per Ã¥r blir det nÃ¥gra kwh som hetgasen lägger pÃ¥ varmvattnet .
givetvis inte lika mycket som om vi hade haft ett 55-45 system .
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!