Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energicentra "bortskänkes"  (läst 6928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Energicentra "bortskänkes"
« skrivet: 07 maj 2014, 13:03:36 »
Hej en EC luft-vatten pump "bortskänkes" mot 1 flaska rötjut. 5 år i drift ger felkod F8 några gånger i veckan. demonterad, gasen nedtryckt i utedelen, ingen cirk-pump ingår. Finnes i Huddinge (stuvsta). kastas om 2 veckor om ingen intresserad.
070-5661985
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2014, 16:04:35 »
Var ju som lite väl lÃ¥ngt bort  >:(
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2014, 19:43:06 »
För mig är det rätt nära  ::)
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2014, 22:57:28 »
Modellbeteckning så man kan Googla lite :)
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2014, 16:23:59 »
Med all sannolikhet den "gamla vanliga" 6 kW Energicentra L/V-värmepumpen, i stort sett identisk med t ex Foma AW6200 , den har också sålts under en mängd andra märken.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2014, 08:47:49 »
De stämmer, de är den gamla (första modellen från Greven på detta forum), rätt dålig verkningsgrad när de är kallare än avfrostningstemperatur (+4), då producera den mest smältvatten utan att ta hand om energin speciellt bra. varmare än +4 så funkar den någorlunda (just min få nu F8 kanska ofta, har ej brytt mig om att felsöka, utan bytt ut den)
Mitt hus på ca 165 kvm uppvärmd yta, klarade den ner till ca -3 om man ej tappar något varmvatten.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2014, 13:27:13 »
I dag gick den till returen, kanske kan återfödas som en Chunlan eller annan lågkvalitetspump?
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #7 skrivet: 19 maj 2014, 04:41:19 »
I dag gick den till returen, kanske kan återfödas som en Chunlan eller annan lågkvalitetspump?
/Svante
Vad blir det den här gången Svante ?

Häls
/T

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #8 skrivet: 19 maj 2014, 19:21:23 »
Hej T, svårt att sova?
hade tänkt vänta tills jag tycker mig ha råd att borra bergvärme luft-luft pumparna tar ju de mesta av hustets uppvärming (dock lite irriterande med ständigt blås), men sprang på en 3 år gammal Panasonic luft-vatten (tidiga 1-fasaren på 9 kw nom effekt) på blocket. då den har i princip samma inkoppling som EC pumpen så köpte jag den. Passade dessutom på att koppla in ytterligare en VVXare för förvärmning av VV, så nu har jag i princip samma temp in till beredaren som panasonicen har som ut temp (kör fast kondensering på sommaren, främst för VV, men också ett separat element i källaren). på vintern flytande kond, men då lite sämre VV förvärmning (varken denna eller Ec kan styr växelventil för VV beredare).
den är betydligt kraftigare än EC pumpen, men vad den räcker till får jag se i vinter. byggkvaliten ser riktigt bra ut.
Mvh
/S
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #9 skrivet: 19 maj 2014, 21:01:04 »
Hej T, svårt att sova?
hade tänkt vänta tills jag tycker mig ha råd att borra bergvärme luft-luft pumparna tar ju de mesta av hustets uppvärming (dock lite irriterande med ständigt blås), men sprang på en 3 år gammal Panasonic luft-vatten (tidiga 1-fasaren på 9 kw nom effekt) på blocket. då den har i princip samma inkoppling som EC pumpen så köpte jag den. Passade dessutom på att koppla in ytterligare en VVXare för förvärmning av VV, så nu har jag i princip samma temp in till beredaren som panasonicen har som ut temp (kör fast kondensering på sommaren, främst för VV, men också ett separat element i källaren). på vintern flytande kond, men då lite sämre VV förvärmning (varken denna eller Ec kan styr växelventil för VV beredare).
den är betydligt kraftigare än EC pumpen, men vad den räcker till får jag se i vinter. byggkvaliten ser riktigt bra ut.
Mvh
/S
T är i florida och solar därav klockslaget.
Pana är bättre än EC men det visste du redan.
Ring när det är klart så får jag komma ut och kika.

Häls
T

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #10 skrivet: 19 maj 2014, 21:33:09 »
Hi
i Florida skall man väl dricka paraplydrinkar och kolla bilar eller så inte hänga på VP forum?
Får nästan känslan av att jag känner dig?
I alla fall allt är redan inkopplat, så här blev det (dockat mot en oljepanna som agerar volym och elpatron tillsats)
FÃ¥ se om jag fick med bilden nu
/S
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #11 skrivet: 20 maj 2014, 03:35:11 »
Hi
i Florida skall man väl dricka paraplydrinkar och kolla bilar eller så inte hänga på VP forum?
Får nästan känslan av att jag känner dig?
I alla fall allt är redan inkopplat, så här blev det (dockat mot en oljepanna som agerar volym och elpatron tillsats)
FÃ¥ se om jag fick med bilden nu
/S
Japp, kör hela dagarna med en Suburban. Känner mig ? Japp, visst gör du det. Sedan den tiden du svetsade rostfritt med gas (skåpet bredvid kaffeapparaten i plugget som innehöll fredagsmys).....
T.W.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra "bortskänkes"
« Svar #12 skrivet: 20 maj 2014, 06:31:14 »
Hi TW, då är jag med. Kul att höras. du har alltså ändrat Alias (har inte varit inne på forumet på några år i princip). Kom gärna förbi får vi skratta åt turboslangar och ful-snappsar!

Höres
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!