Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Apan
« skrivet: 16 januari 2009, 12:44:32 »

Förlåt då, orkade inte läsa allt trams..
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 15 januari 2009, 12:15:23 »

<Apan>Highlander skrev ju att elektrikern bytte ut automatsäkringen?!?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 15 januari 2009, 11:21:00 »

Hej, är det Diazedsäkringar? Dvs gängsäkring? Annars om det är automatsäkringar så är det den som ligger och "spelar" samma kan uppstå i kontaktor..byt ut, mycket lätt! Sitter på DIN skena.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 01 december 2008, 17:28:46 »

Bra att det inte var något annat.  Thumbsup
Skrivet av: Highlander
« skrivet: 01 december 2008, 08:27:29 »

Skulle tro att det är pga den ökade strömmen genom säkringen då ni tänder spottarna som får mekanismen i den att surra av någon anledning.
Är nog mest irriterande för era öron än att det skulle vara farligt elektriskt. Ha era fönsterlampor och TVn på i lugn och ro.
Det kan vara så att det istället är installationen av spottarna som ska ses över så att det inte hänt något med dem. Men det troligaste utlösande för att säkringen gick var att ni hade lampor, luft/luftvärmepump och dammsugare på samma säkring.
Luft/luften ska ha en egen säkring tycker jag.

Som återkoppling kan jag meddela att elektrikern som var hemma bytte ut automatsäkringen eftersom han tyckte att det var fjädern  i säkringen som på ngt sätt vibrerade när krämen ökade. Vi satte även L/L på annan slinga.

Så Lelles analys verkar stämt till fullo....
Skrivet av: Highlander
« skrivet: 26 november 2008, 22:05:00 »

Skulle tro att det är pga den ökade strömmen genom säkringen då ni tänder spottarna som får mekanismen i den att surra av någon anledning.
Är nog mest irriterande för era öron än att det skulle vara farligt elektriskt. Ha era fönsterlampor och TVn på i lugn och ro.
Det kan vara så att det istället är installationen av spottarna som ska ses över så att det inte hänt något med dem. Men det troligaste utlösande för att säkringen gick var att ni hade lampor, luft/luftvärmepump och dammsugare på samma säkring.
Luft/luften ska ha en egen säkring tycker jag.

Ja, man får väl hoppas på att det är ngt relativt enkelt när väl elektrikern kommer.

Vill även passa på att tacka alla som tagit sig tid och ge kunniga råd, så att man har
lite mer på fötterna och kan ställa relevanta frågor till elektrikern och inte bara står där som ett Ufo.....
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 26 november 2008, 21:49:54 »

Skulle tro att det är pga den ökade strömmen genom säkringen då ni tänder spottarna som får mekanismen i den att surra av någon anledning.
Är nog mest irriterande för era öron än att det skulle vara farligt elektriskt. Ha era fönsterlampor och TVn på i lugn och ro.
Det kan vara så att det istället är installationen av spottarna som ska ses över så att det inte hänt något med dem. Men det troligaste utlösande för att säkringen gick var att ni hade lampor, luft/luftvärmepump och dammsugare på samma säkring.
Luft/luften ska ha en egen säkring tycker jag.
Skrivet av: Highlander
« skrivet: 26 november 2008, 21:27:38 »

Den säkring som i mitt tycke surrar är den för vardagsrummet där spottarna mm sitter. När vi slår av spottarna så upphör surrandet. Ja, det är samma säkring som löste ut. När vi slog på allt elektriskt i vardagsrummet förutom spottarna så surrade det inte.

Och nu när spottarna är av och TV samt några fönsterlampor i vardagsrummet är på så låter det ingenting från proppskåpet.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 26 november 2008, 21:19:12 »

Borde inte var något större problem att använda elen då ni har jordfelsbrytare.
För säkerhets skull kan du ju slå av den surrande säkringen tills den blir inspekterad.
Har du provat att slå av och på den för att märka om det blir någon skillnad? Är det samma säkring som surrar och som löste ut?
Skrivet av: Highlander
« skrivet: 26 november 2008, 21:09:47 »

Jo, elektriker ska tillkallas. Men det tar ju lite tid, eftersom de verkar ha ganska mkt att göra.....

Frågan är bara hur man ska göra tills elektriker kommer. Kan man ha "lite" apparater på?

Enligt min fru, som är hemma så är proppskåpet knäpptyst när TV och några fönsterlampor är på och spottarna avstängda.
När hon prövade att sätta på spottarna i taket (12 st) så började det surra ganska mkt i skåpet för att sedan försvinna....

Kan man alltså ha lite belysning och Tv igång så länge det inte låter från skåpet eller måste allt vara avstängt tills elektriker tittat på problemet?
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 26 november 2008, 21:01:52 »

Jo det var en transformator jag menade. De finns ju i så många utföranden nu för tiden och kan mycket väl sitta i ett proppskåp.
Transformatorer med järnkärna har en tendens att leva lite och ge brum ifrån sig.

I en modern säkring finns en fjädermekanism som ger brytning vid för stor ström eller pga värme.
När den faller skakar det till i skåpet och det som finns i skåpet kan rucka lite på sig.
Om du känner dig osäker så tycker jag att du ändå tar dit en elektriker och byter ut den brummande säkringen.
Skrivet av: Highlander
« skrivet: 26 november 2008, 20:45:34 »

Allt som det går ström igenom påverkas av krafter från strömmen och rör sig i takt med frekvenssvängningarna.
Större strömmar ger större krafter.
Ett brum på 50 Hz brukar ibland kunna höras och beror oftast på att en komponent ligger an mot t ex skåphöljet eller annan komponent.
Men sitter komponeneter och kablar bara fast och det inte är pga överslag eller krypströmmar är det ofarligt.
Däremot kan brum från t ex kontaktorer eller andra komponenter vara ganska irriterande och svårt att göra något åt om det inte räcker med att knacka lite försiktigt på eller rucka lite på det som låter.

Sitter trafon till spottarna i skåpet?

Trafon?? Är det transformator? Är mer eller mindre vilse när det gäller el....

Det var en elektriker som installerade spottarna när vi byggde ut huset och mig veterligen var han inte inne i skåpet och gjorde ngt har däremot för mig att vi fick en ny "kopplingspunkt" där förrut yttervägen stod. Spottarna går på samma säkring som det gamla vardagsrummet.

Jag prövade att rucka på den klaff/säkring som jag tyckte ljudet kom ifrån varpå det minskade lite eller i alla fall så påverkades ljudet av att man ruckade på säkringen...
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 26 november 2008, 20:37:31 »

Allt som det går ström igenom påverkas av krafter från strömmen och rör sig i takt med frekvenssvängningarna.
Större strömmar ger större krafter.
Ett brum på 50 Hz brukar ibland kunna höras och beror oftast på att en komponent ligger an mot t ex skåphöljet eller annan komponent.
Men sitter komponeneter och kablar bara fast och det inte är pga överslag eller krypströmmar är det ofarligt.
Däremot kan brum från t ex kontaktorer eller andra komponenter vara ganska irriterande och svårt att göra något åt om det inte räcker med att knacka lite försiktigt på eller rucka lite på det som låter.

Sitter trafon till spottarna i skåpet?
Skrivet av: Highlander
« skrivet: 26 november 2008, 20:27:05 »

Allt är avstängt där nu och elektriker ska tillkallas, men det är inte helt enkelt att få tag på en på stört....

Vad vi märkte efter diverse kollande var i alla fall att när jag flyttade LL-fläktens sladd till en annan elslinga samt stängde av spottarna så slutade det. Slår man på spottarna börjar det igen...

När jag stängde av säkringen för att se att LL-pumpen verkligen gick på annan säkring och sedan satte på den igen utan att spottarna var på så började det surra för att sedan sluta efter 30 sek....

Man undrar ju lite stilla vad det är med tanke på att det kan ta några dagar att få tag i en elektriker....fast det klart tända ljus i vardagsrummet är ju mysigt...
Skrivet av: Highlander
« skrivet: 26 november 2008, 20:19:18 »

Sitter inte hemma nu tyvärr, men det är ett "modernt" proppskåp, 4-kantigt skåp med lucka där klaffarna sitter i två rader samt jordfelsbrytare och en huvudsäkringsspak om jag inte minns fel.....Märke Garo.
Skrivet av: raptus
« skrivet: 26 november 2008, 20:11:06 »

Skru ut / steng sikringer på den kursen og ring elektriker . Det er jobb for fagmann .
Raptus
Skrivet av: pricken
« skrivet: 26 november 2008, 20:06:42 »

Kan man få en bild över det sk. "proppskåpet"


???
Skrivet av: Highlander
« skrivet: 26 november 2008, 20:00:43 »

Jag vet att detta kanske inte direkt har med installation av LL-fläkt att göra men kanske ngn har ngn ide.....


Vårt proppskåp surrar ganska ordentligt beroende på vad som är tänt/på i vardagsrummet.
Vardagsrummet är utbyggt sedan ett år tillbaka och jag har aldrig reflekterat över detta förrut.

Om man har på spottarna i ( 12 st) den nybyggda delen samt vanliga lampor börjar det surra ordentligt i proppskåpet, stänger man av spottarna slutar det genast. Vi har även installerat en Luft/luft fläkt i vardagsrummet. När allt detta var på idag och vi damsög så gick proppen för vardagsrummet (det var så vi upptäckte detta surrande) som faktiskt låter ganska mkt.

Kan inte säga hur länge detta pågått, men vi har i alla fall aldrig hört det förut och det känns som det startade efter att proppen gick (proppskåp med klaffar som man fäller tillbaka när proppen gått).

Vad kan detta bero på?

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!