Skrivet av: Börje__
« skrivet: 12 juni 2025, 20:06:51 »Tänkte ifall det var någon dubbelmantlad eller så.
Den tanken bör funka helt ok. De nyare verkar bättre isolerade. Min föregångare blir rätt varm utanpå. Men idag ur bruk.
Det funkar bra att köra med den så som tidigare nämt. Hade du för lite vattentryck eller liknande när du "dammsög" systemet? Det har egentligen ingen anledning att inte funka mer än att det blir lite orobust med luftfickarisken. Men väl avluftat å är det marginal nog. Om hela radiatorsystemet töms vid inkoppling så är det stor risk att det kommer mycket luft tillbaka och bråkar i början.
Jag hade inte kört systemet med två pumpar. Hade gärna haft en shunt eller växelventil på ena ledningen och T-kors på andra. Då kan du koppla i och ur tanken efter behov, funderingar ev krångel. Sen hamnar inte luftfickan efter pumpen längre, utan du sätter inbyggd befintlig på kontinuerlig istället.
Alternativt en "Hämta-lämna-krets" där radiatorslingan är en stor cirkel med backventil och denna tank är seriekopplad i denna krets. En extra cirkulationspump i serie också. Värmepumpens retur är 30 cm före backventilen. Stigaren är efter backventilen.
Även här, pumpen före tank.
Av luftskäl ska du aldrig köra tanken på annat sätt än in på blå och ut på röd.
Tack för all information ☺️🙏✌️
Tyvärr kan jag inte ta in och förstå allt detta på en gång, lite mycket över min nivå 😅
Några initiala tankar
Tanken sitter i källaren och luft stiger
Jag får för mej att det hörs om det blir mycket luft i och vatten som börjar porla.
När jag lossade stigar röret var det rejält med övertryck av luft, konstigt eftersom stigar röret går nästan ända upp, 5-10 cm från taket.
Får suga lite på denna information.
Skall cykla 31 mil på lördag och sedan 2 veckor i Torrevieja, så det blir lite paus på pensionärs görat.
☺️🏖️🍻
Ps denna borde vara en riktigt bra hydrofor tank om en jag har går sönder !?!