Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HygroPro  (läst 31940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
HygroPro
« skrivet: 18 mars 2008, 15:58:35 »
Det här ser ju väldigt intressant ut, en hygrometer som även tar hänsyn till temperaturen:
http://www.lfs-web.se/hygrostat-hygropro.htm

Utloggad tnhd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: HygroPro
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2008, 16:08:35 »
Ja, nu kan man göra sin egen "trygghetsvakt" med värmekabel eller
värmelampor av den typ som används till smågrisar och terrarier och med HygroPro
som styrning. Frågan är vilka "elnormer" som gäller. Någon som vet?

Utloggad jonaswi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • I väntans tider!!!!!
SV: HygroPro
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2008, 08:07:01 »
Hej!
Satt och funderade lite på denna lilla manick.
Själv har jag en Munters Homedry i grunden och vad jag förstår enligt manualen har den en nedkylningsfas efter att hygrometern
slår ifrån.
Hygropro fimpar ju strömmen direkt eller?
Undrar vad avfuktarn tycker om det.
Bara en undran om det är nån som vet.
Bor i 1.5 plans hus lättbetong helkällare totalt 240 kvm.
2 llvp sanyo123 och atlas 3,5 dc inverter.
Nytillkommen zibro 3032 sc kylmaskin på övervåningen
Förbrukning 16200 kwh.Ingarö stockholm.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: HygroPro
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2008, 14:12:50 »
Hej

Nu har jag inte räknat på den manicken och dess diagram men det lilla jag ser ger mig inget förtroende för prylen.

MVH
Messer

Utloggad Jerkera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: HygroPro
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2008, 22:00:31 »
Hej Messer,

Du är mycket välkommen att ta kontakt med innovatören (mig) av HygroPro för att fÃ¥ all officiell fakta sÃ¥ att du kan bilda dig en klarare uppfattning om produkten. Mvh Jerker A. 

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: HygroPro
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2008, 23:06:12 »
Nej, ta det här i forumet istället så vi andra också får ta del.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HygroPro
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2008, 23:13:58 »
Mmm, speciellt det där med att bryta strömmen till en het sorbtionsavfuktare kan väl knappast vara så bra för vare sig värmeelement eller rotor?

Eller finns det en kontaktutgång som man kan koppla in, jag som vill att fläkten skall gå kontinuerligt vill ju absolut inte att spänningen skall brytas helt.

Sakliga och objektiva inlägg som ger svar på frågor som ställs i forumet får skrivas av företagare, men "reklam" undanbedes.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: HygroPro
« Svar #7 skrivet: 25 augusti 2008, 01:36:56 »
Hej

Jag kan ju ställa följande fråga: Varför jämför man kurvan man påstår sig använda med en linjär kurva som ligger på ungefär 62% rf när man själv enligt kurvan inte går under ung 74% rf, för man förväntar väl inte en temperatur högre än 20 grader.

Är det någon som har en evfuktare som har hygrastat och som inte går att ställa in ?
Jag undrar om det isåfall är vanligt ?
En ställbar hygrostat kostar 500:- hos classe i sjön.

mvh
Messer

Utloggad Jerkera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: HygroPro
« Svar #8 skrivet: 25 augusti 2008, 12:13:41 »
Hej,

Frågor om aktuell produkt kan ställas till mig och svar ges via produktens hemsida, då det är där informationen ska samlas för att få
ut denna samlad så att missuppfattningar inte sker.

Det står i frågor/svar på hemsidan att avfuktare som behöver efterkylning inte är lämpliga i kombination med hygrostaten:

Citat:
"Vilken typ av avfuktare kan HygroPro styra? ... Avfuktare som har automatisk återstart efter strömavbrott kan kopplas till HygroPro. Avfuktare som måste efterkylas genom fläktgång bör inte kopplas till HygroPro."

Produkten är testad med ett stort antal kondensavfuktare samt ett antal sorptionsavfuktare och fungerar med dessa bra, utan att det innebär någon påfrestning vare sig gällande sorptionsblock eller element. Vi har kontaktat Munters för att höra om deras avfuktare går att styra via hygrostaten men har ej fått slutgiltigt svar. De säger att avfuktarna klarar strömavbrott men menar också att det kanske inte är lämpligt att styra t.ex. HomeDry via hygrostaten. Vi inväntar slutgiltigt svar och kommer att publicera detta så snart det inkommer.

En vanlig inställning gällande hygrostater till avfuktare är idag kring 60% då ett antal fabrikanter anger denna inställning i sina manualer. Märk väl att vi inte skriver att alla avfuktare är inställda såhär som diagramkurvan visar. Det står klart och tydligt "vanlig inställning ..."

Vi uppskattar kritik, för det är så vi blir bättre! Dock måste kritiken ligga på ett plan av dialog och ej vara av karaktären "elaka klubben". Detta säger jag vis av erfarenhet då det på vissa andra forum förekommer mycket konstiga och omotiverade påhopp, sarkasmer etc. Det verkar finnas känslor som misstro och "tycka illa om" etc. med i spelet när en del är ute på forum och skriver. Vi anser inte att detta gagnar någon utan istället sänker forumens trovärdighet. Anledningen att jag loggade in här på Värmepumpsforum är att detta forum håller hög nivå gällande problemlösning och hjälpsamhet och många diskussioner hålls sakliga. Jag har fått många tips härigenom som jag kunnat nyttja privat... Tack alla!!

Jag ber alla intresserade att ta kontakt med mig via telefon eller mail för raka besked. 0046 705 30 72 62

Mvh //  Jerker A.

Utloggad Jerkera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: HygroPro
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2008, 23:44:02 »
Hej,

Elnormerna gällande att bygga upp ett system för avfuktning med värmekabel är mycket restriktiva. Många tester och godkännanden ska till för att få använda ett sådant system. Det är t.o.m. reglerat hur man får och inte får fästa upp värmekabeln.
Den får t.ex. inte fästas upp med vanliga s.k. kabelspik vilket ett tillverkande företag inom branschen nyss blivit varse. Hör med elektriker och försäkringsbolag innan du bygger upp en avfuktande slinga med värmekabel.

Mvh Jerker A.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: HygroPro
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2008, 23:49:01 »
...
Det är t.o.m. reglerat hur man får och inte får fästa upp värmekabeln.
Den får t.ex. inte fästas upp med vanliga s.k. kabelspik vilket ett tillverkande företag inom branschen nyss blivit varse.
...
Eftersom man inte ens får klamra en lampsladd med nylonklammer så är det inte så konstigt att det finns restriktioner angående klamring av värmekabel.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad tnhd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: HygroPro
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2008, 08:12:40 »
citat:
"Den får t.ex. inte fästas upp med vanliga s.k. kabelspik vilket ett tillverkande företag inom branschen nyss blivit varse. Hör med elektriker och försäkringsbolag innan du bygger upp en avfuktande slinga med värmekabel."

Jerkera
Utveckla gärna ovanstående. Det står ju på din hemsida att man skall montera Trygghetsvakten på detta sätt!

Utloggad Jerkera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: HygroPro
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2008, 09:37:07 »
Hej,

Informationen som finns pÃ¥ hemsidan är publicerad med tillstÃ¥nd av trygghetsvakten. De har nyligen (en vecka sedan) sagt att man egentligen inte fÃ¥r sätta värmekabel med kabelspik. De blev varse detta själva för en kort tid sedan. Denna information ska ändras pÃ¥ hemsidan och jag ska även kontrollera vad trygghetsvakten levererar för uppfästningsanordning till de senast levererade enheterna. De har ändrat info pÃ¥ sin hemsida och lagt ut bilder pÃ¥ klamrar som enkelt kan fästas med klammerpistol. Nämnas ska att det är en hel djungel med bestämmelser kring användning av värmekabel, sÃ¥ mÃ¥nga bestämmelser att det passar in med en figur här:  :D  Klart är att det mÃ¥ste vara ett säkert värmekabelsystem! Det är inget för privatperson att själv bygga ihop. Skulle det hända nÃ¥got tror jag inte försäkringsbolag vill ersätta. Informationen som tillverkare ger ansvarar de för. Som Ã¥terförsäljare mÃ¥ste man kunna lite pÃ¥ dessa.

MÃ¥ste jobba undan lite nu..  Mvh  Jerker A.

Utloggad jonaswi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • I väntans tider!!!!!
SV: HygroPro
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2008, 11:52:07 »
Tack för ditt svar Jerkera.
Konstaterar att jag kör vidare på medföljande hygrostat.
Mvh jonaswi :)
Bor i 1.5 plans hus lättbetong helkällare totalt 240 kvm.
2 llvp sanyo123 och atlas 3,5 dc inverter.
Nytillkommen zibro 3032 sc kylmaskin på övervåningen
Förbrukning 16200 kwh.Ingarö stockholm.

Utloggad Jerkera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: HygroPro
« Svar #14 skrivet: 27 augusti 2008, 21:18:47 »
Hej,

Jag ska titta på möjligheten att ta fram en HygroPro som kan styra även HomeDry, om nu Munters säger att det inte går
(väntar fortfarande på besked från dem). Då kommer samma styrning att användas som den vilken finns i Munters hygrostat
RH15. Det innebär att fläkten kommer att kunna gå kontinuerligt även om inte avfuktningen är aktiverad.

Detta får bli till nästa leverans.

Mvh  Jerker A.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!