Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe f370 FÃ¥r inte upp värmen!  (läst 10455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #15 skrivet: 05 december 2020, 11:22:00 »
Framledningstemperatur är vattnets temperatur mot elementen.
Returtemperatur är vattnets temperatur som har varit i elementen.
DeltaT är (i ditt fall) skillnaden mellan framledningstemperatur och returtemperatur. Det påverkas av hur snabbt vattnet rör sig till och från elementen.

Tyckte effekten verkade låg i elpatronen. Tog fram en manual och dubbelkollade. I den manualen jag kikade i stod det att det var 10,25 kW (fabriksinställning 5,3). Även med fabriksinställning så bör det ju räcka till årets kallaste dag i så fall. Så fel produktval vill inte jag skriva på.

Det är lite svårt att se om flödet fungerar bra i F370/470 tycker jag. I somras råkade jag skrämma upp grannen och sa att shunten är nog kass. Det var varmt i huset och framledningstemperaturen var över 30 grader. Men pumpen stod still vid närmare koll och det var bara termisk förbindelse från tanken som värmde framledningsgivaren. Elementen var kalla.

Hur som, med det deltaT du har så ser det ju ut som att flödet är bra. Vad hade du för förskjutning på värmekurvan med gamla pannan har du samma just nu?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #16 skrivet: 05 december 2020, 11:28:03 »
Nu när det är milt väder bör det räcka om radiatorerna bara känns ljumma. Bra att veta att kurva 9 på 310P fungerade bra under årens lopp. Med vilken förskjutning? Sammanlagd årsförbrukning? Hoppas rören på vinden ligger ordentligt på undersidan isoleringen i alla fall. Man behöver räkna på vilken sorts värmepump som passar bäst när man ska byta. NIBE 310P fanns inte 1979 utan då var det mekanisk ventilation och el-radiatorer eller elpanna med vattenburna radiatorer. Frånluftsvärmepumpar började komma under 80-talet och slog igenom på 90-talet tror jag man kan säga. 310P kom 1997.

@HBerggren: Du läser i en gammal F370-manual. Men även 9,3 kW räcker långt men man måste observera att en elektriker kan behövas för att dra om el-matningen till pannan och det kan påverka huvudsäkringarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #17 skrivet: 05 december 2020, 13:17:57 »
Den gamla pannan sattes in 2001 med Värmekurva 10 utan förskjutning.
Han har ställt in den nya på samma i fredags.
Jag testade idag att lufta alla element igen och pannan, pannan hade faktiskt en del luft.
Dom har ställt min elpatron på 7kw eftersom effektvakt en loggade hela tiden.
Jag har dock noterat att sen han justera luftdon med tekniker och ställde om till kurva 10 att den avfrostar
Ofta, någon skrev att man kan justera ventilations kurvan.
För att hamna på plus på avluftning!
Är det något ni rekommenderar?
Värden nu är 33/39 på värmen.
Temp inställd på 20 grader och pannan har ökat till 19 grader.
Frånluft 19,4. Avluft. - 0.9

Den börjar nog stabilisera sig och efter luftning.

Jag är så tacksam för ert engagemang, tusen tack för att ni ger råd och tips!


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #18 skrivet: 05 december 2020, 13:31:34 »
Det kan hända att du behöver öka förskjutning och värmekurva lite första dygnen ifall huset blivit utkylt av pannbytet. Om det inte finns en rumsgivare så förstår inte pannan att den har något att jobba ikapp.

Absolut, höj frånluften 5 % till att börja med. I huvudmenyn, bakåtpil 7 sekunder så kommer det fram ett nytt menyalternativ där du bland annat kan ställa fläkthastighet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #19 skrivet: 05 december 2020, 16:40:08 »
Citera
El-patronen är leveranskopplad med max effekt 8 kW på 310P medans bara 4,6 kW på F370 och detta är max med 3×16 A säkringar
Då kanske förklaringen är den att 310 använde mer elpatron = mer elenergi än din nya 370

Har du koll på hur mycket el du förbrukade tidigare per dygn med 310 vid motsvarande utetemperaturer? Kanske för tidigt att jämföra nuvarande dygnsförbrukning ännu men det skulle jag försöka göra så snart möjligt

Sedan blir jag förvånad att höra att ni har det svalare på övervåningen. Jag tycker det oftast blir något varmare på vår övervåning även om det just nu verkar vara exakt lika 22 grader, värmen stiger ju uppåt. Beror väl antagligen på hur isolerad kåken är också

Men generellt, för högsta möjliga effektivitet, så får aldrig frånluftskanaler passera kalla ouppvärmda utrymmen vilket ger energiförluster. Detta har diskuterats många gånger tidigare på detta forum
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #20 skrivet: 05 december 2020, 16:59:01 »
Jag har inte någon koll på dygns förbrukning men åra kilowatt per år inkl hushållsel var 14700kw.
Det har jag varit nöjd med o kan det förbättras så är det toppen.
Kände att avluftkanalen ovan pannan var riktigt kall, ska isolera rejält runt av/från luft kanalen ovan pannan.
Och anlita någon som kan kontrollera/isolera ventilations kanalerna på vinden.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #21 skrivet: 05 december 2020, 18:01:37 »
Citera
ventilations kanalerna på vinden

Vad jag tänker är att tidigare kanske din 310 tilläts "brassa på" med mer el "som kompensation" för förlusterna i frånluften vilka då inte hade så stor betydelse. Men nu kanske det blir "mer kännbart" om pumpen försöker klara uppvärmingen med begränsad tillgång till eltillskott. Om du är med på hur jag tänker

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #22 skrivet: 05 december 2020, 18:19:26 »
Bifogar min service sida med värde just nu!
Jag höjde fläkten från "normal" 65% till 70% men det lustiga är att efter några timmar så sjönk avluft tempen från - 06 till - 1,1 men det tog några timmar.
Jag ville åt andra hållet över 0. Till plus.
Vad orsakar detta beteende?
Ute tempen är oförändrad, 4 plus.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #23 skrivet: 05 december 2020, 18:25:58 »
Har du gjort rent frånluftsfiltret så att pumpen har luft att jobba med?



// Jonas

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #24 skrivet: 05 december 2020, 19:12:01 »
Jonas_da

Ja det är helt rent!

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #25 skrivet: 05 december 2020, 19:15:56 »
Hmm, lite konstigt att avluften gick ner när du ökade ventilationen... den borde definitivt stiga. om du forcerar 100 % ventilation, vad hamnar avluft/förångare på då? Niben behöver ju en viss mängd luft för att kunna gå utan att förångaren inte skall bli en isklump och trigga avfrostning. F370 är vad jag förstått inte gjord för att gå med regelbunden avfrostning. för att slippa det behöver man ju ha förångaren på rätt sida noll.

// J

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #26 skrivet: 05 december 2020, 19:30:44 »
Ja, jag trodde den började stabilisera sig men något är fel! Rörmokaren satte in pannan 24-25/11 sen har dom laborera när dom haft tid och att man måste vänta emellan varje justering.
I fredags tog dom dit en extern tekniker som justerade luftdon och så ställde dom den på kurva 10.
Idag har den stått still på 19,1 och nu börjar den sjunka till lägre Temp.
Skickar en bild.
Den verkar så instabil, kan det vara ute Temp givaren som fladdrar eller är felkopplad. Dom visar rätt Temp men jag blev tveksam inatt då tempem ute inte rörde sig en millimeter.

« Senast ändrad: 15 december 2020, 10:20:40 av Kvarn »

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #27 skrivet: 05 december 2020, 19:40:01 »
Märkligt. Den kokar ju väldigt mycket varmvatten ser det ut som. Är den verkligen satt i ekonomi?

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #28 skrivet: 05 december 2020, 20:07:53 »
Ja, jag har sagt det till rörmokaren, den värmer o värmer men går inte ut på hus.
Jag har inte bott i huset under denna period dom jobbat, för corona risker. Så jag har inte nyttjat varmvatten.
Tittar man på historian så fladdrar värden åt alla håll!
Det måste vara fel på elekroniken/data.
Funderar om dom skiftat ute o inne givare och att det kan ge fel signaler.
Dom satte dom där tidigare temgivare suttit med den gamla ledningen kvar.

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #29 skrivet: 05 december 2020, 21:32:41 »
Ett par exempel på min panna historia!
Är det normalt, får intryck att något stör elektroniken, ger olika direktiv(värden)
Men nu har avluft en gått tillbaka till 0,1 grader.
« Senast ändrad: 05 december 2020, 21:42:32 av Kvarn »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!