Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RG 10 byggen?  (läst 6297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
RG 10 byggen?
« skrivet: 21 januari 2009, 22:43:28 »
Tänke om någon kunde dela med sig av sin erfarenhet av RG byggen som finns på forumet.

Skulle vara intressant att få en utvärdering!

Är det någon som vet om man kan ha flera rumsgivare? Funderar på om man skulle kunna ha en på varje våningsplan.

//Carl

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: RG 10 byggen?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2009, 13:32:18 »
Bifogar ett dokument med info om mitt bygge.
Inga större problem att slänga ihop och koppla in. Som låda använde jag en gammal rumsgivare från ElectroStandard.

Bilder och mer info hittar du i min gamla tråd.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: RG 10 byggen?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2009, 13:40:34 »
Tänke om någon kunde dela med sig av sin erfarenhet av RG byggen som finns på forumet.

Skulle vara intressant att få en utvärdering!

Är det någon som vet om man kan ha flera rumsgivare? Funderar på om man skulle kunna ha en på varje våningsplan.

//Carl

Enda sättet att nyttja två innegivare är att ha två shuntgrupper, stödjer din vp det?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: RG 10 byggen?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2009, 20:10:25 »
Jag har en NIBE 360P. Skulle den kunna hantera 2st innegivare?

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: RG 10 byggen?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2009, 19:43:54 »
Bifogar ett dokument med info om mitt bygge.
Inga större problem att slänga ihop och koppla in. Som låda använde jag en gammal rumsgivare från ElectroStandard.

Bilder och mer info hittar du i min gamla tråd.

Har nu byggt en termostat, men jag får givarfel hela tiden! Har aktiverat rummsgivara under menu6 någonstanns.

Valde att bygga med det dyrare NTC motsåndet, någon annan som har gjort det?

Funderar om jag har kopplat in potten fel då jag använde alla tre benen. (blir aldrig 0 Ohm)
Undrar vad ni har fått för givarevärden mellan ben 6 och 1?
vid 15,7' har jag 1,78Ohm fullt medurs och fullt moturs har jag 4,69Ohm.

Skulle någon kunna ge mig ungefärliga värden så man vet om man är helt fel ute?

All feedback uppskattas

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: RG 10 byggen?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2009, 23:47:08 »
Vid 20 ºC så bör du ha ca 3180 ohm mellan ben 6 & 2.
För att ställa in termostaten till 20 ºC sÃ¥ bör potentiometer justeras för att ge  detsamma mellan
ben 6 & 1.

Det spelar ingen roll om två eller tre av potentiometerns ben är inkopplade så länge som det mittersta är kopplat.
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
RG 10 byggen - fler erfarenheter
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2009, 16:51:21 »
Själv har jag då byggt en "RG 10" ungefär som här redovisats. Vad jag kommit fram till är att den skall vara på 3 kohm vid 25 grader dvs det nominella värdet. Det ger ca 3,7 kohm vid 20,0 grader. Eftersom jag inte hittade någon NTC på 3 kohm, seriekopplade jag ett st 1 kohm och ett 2 kohm.

Min erfarenhet är att den funkar. Särskilt om man eldar eller solen skiner starkt. Då reduceras innetemperaturen. Men jag tycker inte att det sker tillräckligt snabbt. Det verkar som om 310P "tänker" efter ett tag innan den reagerar.

Utegivaren håller i sig innetemperaturen förvånansvärt bra utan innegivare. Jag misstänker att "datorn" även håller lite koll på returtemperaturen från radiatorerna. Jag kör på 10 -2.

Men att behöva betala över tusen kr för komponenter och låda under 100-lappen känns ju inte bra. Som sagt gungor och karuseller.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: RG 10 byggen - fler erfarenheter
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2009, 21:07:09 »
Själv har jag då byggt en "RG 10" ungefär som här redovisats. Vad jag kommit fram till är att den skall vara på 3 kohm vid 25 grader dvs det nominella värdet. Det ger ca 3,7 kohm vid 20,0 grader. Eftersom jag inte hittade någon NTC på 3 kohm, seriekopplade jag ett st 1 kohm och ett 2 kohm.

Min erfarenhet är att den funkar. Särskilt om man eldar eller solen skiner starkt. Då reduceras innetemperaturen. Men jag tycker inte att det sker tillräckligt snabbt. Det verkar som om 310P "tänker" efter ett tag innan den reagerar.

Utegivaren håller i sig innetemperaturen förvånansvärt bra utan innegivare. Jag misstänker att "datorn" även håller lite koll på returtemperaturen från radiatorerna. Jag kör på 10 -2.

Men att behöva betala över tusen kr för komponenter och låda under 100-lappen känns ju inte bra. Som sagt gungor och karuseller.

Lödde om allt igen på ett nytt kort i helgen.
Får ändå givarfel. Dock får jag 8.8Kohm mellan 6 och 2

Har användt det dyrare NTC motståndet på 2,9k Ohm. har ett motstånd på 6,8Kohm samt ett i på 1,72Kohm. Enligt tidigare nämnd ritning i samma tråd.

Någon som har några ideér vad som kan ha gått snett?

//carl

Kanske jag missar något som behövs ställas in på pumpen?

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: RG 10 byggen?
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2009, 22:24:40 »
Kolla att impedansen hos NTC motståndet är omkring 3,5 kohm i rumstemepratur. Sätt in och kolla att det nu är likadant mellan 6 (jord) och 2.

Kolla därefter att impedansen varierar mellan 1,82 kohm och ca 7 kohm mellan 6 (jord) och 1 när du vrider på potten.

Kolla därefter att 6 ansluts till pump 4, att 1 ansluts till pump 5 och att 2 ansluts till pump 6.

Voila sedan fungerar det! Du behöver ej justera något på pumpen. Om du bryter någon av de tre ledarna väljer pumpen att gå på utegivaren.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: RG 10 byggen?
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2009, 19:06:33 »
tackar för feedbacken... antar att du menar resistans? Sc:,h


verkar inte som att man kan koppla ihop thermostaten fel.. utan inkopplingen på pumpen har gått galet.


 fiR:antar att du mernar pilnt pÃ¥ styrkortet när du skriver pump?

"den total fast körde!"
Carö

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: RG 10 byggen?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2009, 22:46:26 »
Sorry! Jag brukat tala om impedans men eftersom det inte finns någon reaktans så heter det resistans!
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: RG 10 byggen?
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2009, 22:51:14 »
obs glömde det sista. yes pump är lika med plinten på pumpen. där måste det vara rätt. sedan borde kanal 15 visa ca 15-25 beroende på hur potten är ställd (börvärde) och kanal 16, 18-20 grader (ärvärde från ntc-motståndet).

Good luck!
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!