0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
5 V finns alldeles säkert på korten i pumpen, och om inte annat så i USB-kontakten, men osäkert om det går att plocka ut så mycket som 2 A. Något hundratal mA är nog inga problem däremot, men som sagt...
En lösning annars är kanske att låta montera ett vanligt uttag för 230 V på utsidan av pumpen, eller möjligtvis inuti. Det finns både fas(er), nolla och jord lätt åtkomliga på en plint invändigt.
Sätt i en extra säkring i pumpen och koppla in en strömförsörjning (sladdansluten) till den, det är inga som helst problem.
Sätt in ett eluttag i pannrummet uttag är aldrig fel att ha.
Vad man kan och vad man får är ganska sällan samma sak...men snälla, gör inte den här tråden till en diskussion om elmoral. Jag känner väl till reglerna som el-lobbyn lyckats få till här i Sverige, så det behöver inte diskuteras här. Att koppla in en strömförsörjning till en Raspberry är för mig inte samma sak som att montera ett fast eluttag på väggen i pannrummet...
Öppnar man fronten på pumpen så finns det en skena där dom interna säkringarna sitter. Där kan du sätta en säkring för just strömförsörjningen så slipper du blanda in pumpens egna manöversäkring, finns det plats kan du även sätta ett uttag på dinskenan där säkringarna sitter. Det förutsätter naturligtvis att du är lite "bevandrad" när det gäller elinstallationer, eller att du tar dit din elektrikerkompis så fixar han det på en halvtimme. Det ha ev. ska ha med sig är ett uttag för dinmontage, en automatsäkring 10 A, lite tråd, ev en bit dinskena om den befintliga blir för kort. Jag har tyvärr ingen minesbild av hur mycket plats det finns ledigt på den bef. skenan.
När jag letar efter säkringar hittar jag mest 10 och 20A...är 2 resp 4A ovanliga?
Det finns ju även spänningsaggregat för DIN-skena, bara obetydligt dyrare än ett uttag faktiskt:http://www.electrokit.com/switchat-nataggregat-5v-2-5a-dinskena.52002?gclid=Cj0KEQiAqYCkBRC4xNiSu5-Y-PcBEiQA96OM9IZ9dQhB-ACtwl-u9x91CGA2wW_rl1Qs2x9jV4hRb1waAlxy8P8HAQOm man skall vara noga så är det ju så att man inte får modifiera en CE-märkt maskin utan vidare. CE-märket gäller bara för maskinen som den lämnade fabriken. Om man gör egna modifieringar så tar man över ansvaret. Garantin kan dessutom sluta gälla.
Nu ser jag hur du dragit och att kopplingsplinten är mycket logisk. Aktuella ingångar är märkta med "N" och "L", jorden går ju inte att ta miste på med sina härliga batikaktiga plastfärger i gult och grönt. (PE kanske står för "Permanent Earth"?)
Kopplingspunkter med endast siffror drar jag slutsatsen att det är för olika sensorer och styrningar, alltså inte 230V-kretsen, eftersom utegivarens kablar går in på 305 och 306.
Även i min pump är det fullt på nedsidan för fas så jag kommer få göra som du, gå in på ovansidan. Det ser ut som att du använde 2L2 vilket jag också kan göra men jag antar att endera ledig L-punkt fungerar.
N och L = Neutral och Live.PE kanske snarare står för "Protection Earth" eller något åt det hållet.
Ja, du kan självklart använda vilken fas du vill. Svårigheten ligger bara i att ta beslutet om vilken.
Starkström är den ström/spänning som kan vålla skada på folk, egendom, husdjur. Sedan om det är 1 Volt eller 1000 Volt spelar ingen roll. Det innebära under 50 V, och max 10 A eller 200 VA. Så nog räknas 230 som starkström även ett bilbatteri kan innebära starkström.
EK = enkelledare, används i kabel för fast förläggning.FK = flerledare, (7 koppartrådar i höljet), vanligast att dra i rören hemma. RK = mångledare, mjukare, tål upprepad böjning, alltid i anslutningssladdar.FK 1,5 eller RK 1,5 passar utmärkt i din applikation (dubbelt så stor area som i en vanlig lampsladd)