Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?  (läst 4981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrFrega

  • Gäst
MrFrega
Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« skrivet: 27 oktober 2013, 20:08:48 »
Hej!
Tänker installera kamin. Grannar som har kamin (samma typ av hus) har problem med att de får in röken i huset och vad allt det innebär. Huset är 1,5 plan med väldigt brant tak. Där jag och de flesta har valt att installera kaminen gör att skorstenen går väldig mycket utanför. Den kommer att kylas ner så att få drag i skorstenen lär nog säkerligen vara svårare i en sån konstruktion än om skorstenen gick inne i huset och blev uppvärmd. Tilluft till kaminen tänker jag nog installera i alla fall.

Jag kollade lite kring rökgasfläktar och hittat någon från Exodus och Nälden. Finns det flera varianter som ni har testat och kan varna/förorda? Vissa är som sagt också inte helt vackra att sätta på skorstenen.

Nybörjare inom detta område också. Har inte installerat kamin och skorsten än, utan håller på att planera och kalkylera. Jag gör det inte av ekonomisk vinning eftersom jag redan har bergvärme installerad, utan mer att värmen från kamin är härlig samt säkerhet ifall elen går.

Tips till hur jag bör tänka med bergvärmeanläggningen, hur skall man tänka med innegivaren som sitter i rummet utanför kaminen i markplan. Den lär slå av eftersom det är varmt på markplan och andra våningen blir kall. Skall man flytta givaren eller skall jag låta innegivaren inte påverka så mycket, d v s att utegivaren är den som styr mer än innegivaren? Nibe 1245.

Mvh
frega

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2013, 20:14:40 »
Draget ska nog funka bra även om skorsten går utanför huset men vilken typ av ventilation har du det finns ju vent aggregat som har nån typ av kamin läge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

MrFrega

  • Gäst
MrFrega
SV: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2013, 20:20:05 »
Jag har mekanisk frÃ¥nluft tror jag nog det kallas. Fläkt i "vanliga" skorstenen som drar ut all luft frÃ¥n kök, badrum x2 och värmer krÃ¥korna  tummenupp

Friskluftsventiler sitter i fönstren. 70-talshus.

Mvh
Frega

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2013, 20:34:39 »
Om du stoppar fläkten när du gör eld kommer det nog funka ok annars är det undertryck i huset och stor risk att det ryker in vid upptändning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

MrFrega

  • Gäst
MrFrega
SV: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2013, 21:11:04 »
Jag kan inte stoppa friskluftsfläkten, den går och går. Finns ingen avstängningsknapp. Går i och för sig att fixa. Men då blir det problem om man vill starta kamin och samtidigt lagar mat. Känns inte som en optimal lösning. Borde inte rökgasfläkt på skorsten lösa problematiken?

Mvh
Frega

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2013, 21:20:16 »
En fläkt på skorsten bör göra att det inte ryker in. Det går att ställa hur mycket innegivaren ska kunna reglera men det kan bli kallt i delar av huset som kamin värmen inte når. Termostater i rummet närmast kamin kan vara bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2013, 21:21:09 »
Ett sätt som gör dig oberoende av friskluft resp köksfläkt vore att ha ett separat förbränningsluftintag till kaminen.
Då sparar du även lite redan uppvärmd inomhusluft som du annars skickar ut gnom skorstenen och måste ersätta med kall friskluft
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

MrFrega

  • Gäst
MrFrega
SV: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2013, 21:38:58 »
Förbränningsluftintag till kaminen tänker jag installera. Det har även grannar gjort men det visar sig ändå att många har problem med att få in rök.
Är som sagt nybörjare, så jag kan vara helt ute och cyklar. Fast jag försöker tänka lite logiskt, tilluften hjälper väl inte så mycket att få drag i kaminen vid start, kanske lite men inte fullt ut. För det behövs en "motor" som vanligtvis är elden för att få snurr på systemet, men i uppstarten så har man inte så mycket hjälp av elden att få fart på draget och är skorstenen kall så behövs det väl något annat som hjälper till.

Mvh
Frega
"det är bättre att frÃ¥ga och verka dum, än att inte frÃ¥ga och förbli dum"  :)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Huset jag hade i Lappland hade liknande problem när jag eldade i öppna spisen, men röken kom in via fönster och ytterdörren..

Kan det vara så att röken kommer in via era friskluftsventiler?
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2013, 13:16:02 »
Att skorstenen gå mestadels utanför huset har ingen betydelse för draget, det är nog undertrycket i era hus som är största problemet.
Jag brukar ibland få glänta på altandörren någon/några minuter i upptändningsfasen tills man ser att det börjar bli fart på brasan sedan är draget bra. Vårat hus har mekanisk vent och skorsten går igenom huset och mynnar ut i nocken.

I sommarstugan så går skorstenen till största delen utvändigt och där har vi separat tilluft och självdragsvent, där behöver jag aldrig glänta på dörr/fönster i upptändningsfasen utan där tar det sig fint ändå och ryker aldrig in.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Rökgasfläkt till kamin - vad har ni för märke?
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2013, 06:37:03 »
Undertrycket i huset gör att luft utifrån vill in i alla öppningar som har kontakt med utomhusluften. Friskluftsintag till kaminen hjälper bara då luckan är stängd. De flesta/alla har luckan på glänt när de tänder och då ,som tidigare nämnts, alla öppningar utifrån vill släppa in luft i huset ,tar den även med sig röken från den nytända brasan. Så i detta skede gör friskluften det ännu värre. Ett vedträ när det brinner avger brännbara gaser i vilka den största energin sitter. Förutsättning att få gaserna att brinna är att de bör hålla 800 grader och samtidigt tillföras nytt syre. Äldre kaminer hade svårt att komma upp i dessa temperaturer som erfordrades pga dåligt isolerade brännkammare och felaktiga luftinsläpp även om luften togs från rummet där kaminen stod. Vad händer då om man släpper in -20 grader rakt in i brasan? Luftintag till kaminer var en "medicinering", som uppstod på 70-talet när man istället för att bygga huset rätt och med tillräckligt många luftinsläpp kompensera frånluftsfläktens evakuerade luft, och har ingenting med det som många tror, att värmen från huset följer med röken ut i skorstenen. Enklast är såklart att öppna lite på altandörren när man tänder. När brasan väl är igång fordras det rejält undertryck för att få röken att vända

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!