Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur gardera sig för oljud frÃ¥n Cpump  (läst 1931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hur gardera sig för oljud från Cpump
« skrivet: 28 augusti 2007, 18:34:30 »
Bor idag i oljeuppvärmt hus som byggts till för ett antal år sedan. I samband med detta sattes då in nya (platta) radiatorer i den nybyggda delen. I den äldre sitter någon form av sektionsradiatorer. De nya elementen håller med viss möda värmen i rummen - men termostaten står på max. Vad jag förstår kommer temperaturen på radiatorvattnet att sjunka vid installation av värmepump? För att kompensera detta skulle man kanske bli tvingad att höja varvtalet på Cpumpen?
Jag har prövat att gå från nuvarande läge 1 till läge 2, men det brusar förskräckligt i rören, ett visst brum kan också höras från elementen (gamla som nya)!

Befintlig Cpump av märke Grundfors UPS163520.
Dagens cirkulationspumpar kanske är tystare - vad tror ni
Enplanshus 170m2
Ecoheat 7,5, 125m aktivt borrhål

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: hur gardera sig för oljud från Cpump
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2007, 18:49:51 »
Problemet är inte pumpen, utan radiatorerna å i viss mån rören. Klena rör med högt flöde ger "brus", men i ditt fall är enda lösningen andra radiatorer. Det är storleken på radiatorns yta som bestämmer effekten, å det går alltså inte att kompensera med högre genomströmmning. Du behöver byta till radiatorer med högre effekt vid låga temeraturer (40 grader) annars kommer det aldrig att fungera bra med en värmepump.

mvh humlan.

Utloggad Nem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur gardera sig för oljud från Cpump
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2007, 19:49:34 »
OK tack för svaret.
Jag har sett att det finns dubbla element med någon form av konvektorer emellan, får väl byta till denna typen då.

Kan man räkna med att effekten ökar med en faktor 2 om man går från enkla radiatorer till dubbla tro?
Enplanshus 170m2
Ecoheat 7,5, 125m aktivt borrhål

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: hur gardera sig för oljud från Cpump
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2007, 19:56:28 »
Vad jag förstår kommer temperaturen på radiatorvattnet att sjunka vid installation av värmepump? För att kompensera detta skulle man kanske bli tvingad att höja varvtalet på Cpumpen?


Är radiatorerna i den nya delen så snålt tilltagna att den delen är att betrakta som ett högtemperatursystem är det bara större radiatorer som gäller.

Vad gäller cirkulationspumpen är det troligen så att högre fart inte ger så mycket mer effekt. Det beror på vad det är för temperatur på returvattnet. Är returen nästan lika varm som framledningen är det ingen mening med att öka farten. Det kommer med en värmepump bara att ge sämre verkningsgrad. Kombinationen av nya och gamla radiatorer och olika rördiametrar kan ställa till problem tillsammans med en värmepump. Det kan bli en del pyssel med att ställa in systemet rätt. Det får inte finnas radiatorer som "kortsluter" cirkulationen genom att returen har samma temperatur som framledningen. Om det finns termostater på radiatorerna i gamla delen skall de stå på max.

Vid oljeeldning behöver man inte bry sig om sÃ¥dana här saker men med  en värmepump är det helt andra spelregler som gäller. Byte av för smÃ¥ radiatorer till större är pÃ¥ sikt en lönsam affär om alternativet är att köra värmepumpen vid för hög temperatur och använda termostaterna pÃ¥ de gamla radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur gardera sig för oljud från Cpump
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2007, 20:40:01 »
Mätningar från i vintras visar att vid 0 grader ute matade pannan ut 50 grader, i returen hade jag då 38 grader.
Så någon kortslutning verkar ju inte finnas.
Enplanshus 170m2
Ecoheat 7,5, 125m aktivt borrhål

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: hur gardera sig för oljud från Cpump
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2007, 08:56:09 »
Är det så att det krävs 50 grader framledningstemperatur för att rummen med de nya radiatorerna skall vara acceptabelt varma vid noll grader ute då måste de bytas.

Titta på radiatorsortimentet hos https://www.rinkabyror.se/

Där finns effektuppgifter för olika storlekar.

Vad gäller kortslutning uttryckte jag mig lite diffust, det handlar då om något eller några enstaka element som vattnet går rakt igenom utan att kylas nämnvärt. Behöver inte märkas nere vid pannan om det samtidigt finns radiatorer där termostaterna stryper.

« Senast ändrad: 30 augusti 2007, 20:11:18 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: hur gardera sig för oljud från Cpump
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2007, 22:30:04 »
50 grader framledningstemp vid 0 grader ute ? Det är högt det ? vad blir det dÃ¥ vid -25 grader ? 80 gradigt vatten ?   :D

Kan det verkligen vara nödvändigt att hÃ¥lla 50 grader vid 0 grader ute ??+ :o     
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!