Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är nöjd men köpet.  (läst 2598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Är nöjd men köpet.
« skrivet: 18 januari 2011, 11:57:24 »
Jag hÃ¥ller pÃ¥ att bygga ut hemma. Det blir 65 kvm och dÃ¥ la jag ner golvvärme när jag ändÃ¥ höll pÃ¥. Nu när vi har fÃ¥tt första elräkningen sÃ¥ är jag väldigt nöjd med min investering av en Sanyo CO2 Eco Drive 9 kw. Räkningen är pÃ¥ samma krontal som den var vid samma tid förra Ã¥ret. Skillnaden är att vi har en högre temp inne och att vi värmer upp 65 kvm mer än förrut. Det skall tilläggas att innan pumpen kom sÃ¥ hade vi en väldigt lÃ¥g temp inne pÃ¥  dagarna som vi sedan eldade upp när vi kom hem. Det som höll grund tempen förrut var ett olje el element i köket, tvÃ¥ i sovrummet, en i klädkammaren, el golvvärme i badrummet. Alla dessa förrutom golvvärmen och elementet i köket är borttagna. Jag har ocksÃ¥ sänkt tempen pÃ¥ golvvärmen och elementet i köket. Huset är nu pÃ¥ 150 kvm och räkning som är för december va pÃ¥ 4000 kr.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Är nöjd men köpet.
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2011, 13:51:07 »
Kronor säger igentligen inget alls, eftersom kwh priset är olika för alla, och även kanske du har rörligt? Samt fasta avgifter som höjs.. förbrukning skall vara i kwh..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Jak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Är nöjd men köpet.
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2011, 09:23:01 »
Ja jag tycker att det ger en viss bild. Med tanke på att el priset har stigit.
Men här kommer då den skillnad som har blivit i antal watt. 302.
Detta anser jag är bra med tanke på att huset har blivit 56 kvm större plus att tempen inomhus har höjts ett antal grader.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Är nöjd men köpet.
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2011, 18:31:54 »
Pratar man och jämför så är det kwh, väldigt svårt och prata kr, helst om det skall jämföras.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 519
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!