Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu j*vlar ska slangen ner!  (läst 4456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #15 skrivet: 01 maj 2021, 10:53:13 »
Har du 2 rör så behövs ingen isolering.
Sen är det begränsad längd om man har dom i samma rör, det är väl en smaksak om man vill isolera dom då?

Enligt resonemanget jag och Roland hade verkar det egentligen inte finnas något behov av isolering även om det blir samma rör?

Hur som helst ska jag nog trots allt försöka satsa på att köra utan rör och skydda med markskiva uppe på.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #16 skrivet: 01 maj 2021, 10:59:21 »
Tack för hjälpen så långt, riktigt värdefullt! Jag fortsätter med ytterligare en fråga:

Fråga 3:

Det är som sagt trångt på tomten och mycket annat i marken att ta hänsyn till. Detta gör att jag tänkte handgräva en sträcka på ca 12m.

Jag tänkte använda en långsmal spade (slungspade?) och kanske nån hacka/potatisgräv men har svårt att se att jag ska kunna gräva ett smalt spår med 1m djup. Tips?

Är det katastrof om det på denna sträcka bara skulle bli säg 60cm djupt? Sträckan skottas inte på vintern.
« Senast ändrad: 01 maj 2021, 11:16:41 av Amrich »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #17 skrivet: 02 maj 2021, 19:34:45 »
12 m med 1 meters djup?
Jag skulle hyra en minigrävare.
Jag har grävt ner fiber på 30-40 cm djup med en "fyllhammare".
Men ska man gräva djupare än så (och det måste du) så är det djävligt jobbigt.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #18 skrivet: 02 maj 2021, 21:51:13 »
12 m med 1 meters djup?
Jag skulle hyra en minigrävare.
Jag har grävt ner fiber på 30-40 cm djup med en "fyllhammare".
Men ska man gräva djupare än så (och det måste du) så är det djävligt jobbigt.

Det går inte att den ligger lite grundare de 12 metrarna över gräsmattan som är snöbelagd vintertid alltså?

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #19 skrivet: 03 maj 2021, 13:57:14 »
Lägger du den på 30/40cm så kommer du nog få tjälskjutning där när det fryser runt slangen. I övrigt borde inget annat hända.

Vad gäller grävning så är väl 12m görbart om tid o ork finns. Det kommer ta längre tid att gräva de 12m än allt annat tillsammans. Hos mig skulle det vara mer eller mindre omöjligt. Hyra en mindre grävare en helg är inte många kronor o ganska kul.
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #20 skrivet: 03 maj 2021, 15:22:42 »
Jag skulle inte våga lägga slangen grundare än 1 meter, tjälen skjuter upp den till markytan annars.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #21 skrivet: 06 maj 2021, 17:30:06 »
Tack för svaren så långt! Får se hur jag göra med sträckan på tomten.

Fråga 4:

Jag undrar hur genomföringarna genom källarväggen (som bestÃ¥r av nÃ¥gon typ av block ca 25cm tjocka)  under mark ska se ut? Funderar pÃ¥ att borra ett  hÃ¥l med en diameter som är nÃ¥got mindre än diametern för slang+isolering sÃ¥ isoleringen spänner och tätar lite och gÃ¥r in en bit pÃ¥ insidan av väggen.

Lite lutning ut från väggen vore kanske också bra. Vad tror ni om det? Räcker det?
« Senast ändrad: 06 maj 2021, 17:44:01 av Amrich »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #22 skrivet: 06 maj 2021, 18:32:53 »
HÃ¥len ska luta nedÃ¥t frÃ¥n insidan sett, ca 5 cm, hÃ¥len ska vara sÃ¥ stora att ett 75 mm rör gÃ¥r igenom och sluta ca 0,5 meter utanför. Ev kondens hamnar pÃ¥ utsidan. Isolering armalex 2 metersbit  lägges pÃ¥ slangarna och gÃ¥r igenom väggen, dem  ska gÃ¥ ut i mark sÃ¥ lÃ¥ngt ut det gÃ¥r och lindas med tex byggplast en 3 varv och tejpas. detta för att inte kanske fÃ¥ tjäle strax intill  husets grund vid minusgrader pÃ¥ KB.
Mellan rören 75mm och isolering armaflex tätas med fogskum, innanför ska ju armaflexen  fortsätta ända  in i VP och alla skarvar klistras med tex Carlssons klister kontaktlim ( den är genomskinlig ) och inte vanligt kontaktlim som är gult och syns fult.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #23 skrivet: 06 maj 2021, 20:38:14 »
HÃ¥len ska luta nedÃ¥t frÃ¥n insidan sett, ca 5 cm, hÃ¥len ska vara sÃ¥ stora att ett 75 mm rör gÃ¥r igenom och sluta ca 0,5 meter utanför. Ev kondens hamnar pÃ¥ utsidan. Isolering armalex 2 metersbit  lägges pÃ¥ slangarna och gÃ¥r igenom väggen, dem  ska gÃ¥ ut i mark sÃ¥ lÃ¥ngt ut det gÃ¥r och lindas med tex byggplast en 3 varv och tejpas. detta för att inte kanske fÃ¥ tjäle strax intill  husets grund vid minusgrader pÃ¥ KB.
Mellan rören 75mm och isolering armaflex tätas med fogskum, innanför ska ju armaflexen  fortsätta ända  in i VP och alla skarvar klistras med tex Carlssons klister kontaktlim ( den är genomskinlig ) och inte vanligt kontaktlim som är gult och syns fult.

Hm okej, tack för ditt svar! Några följdfrågor uppstår!

Varför måste man ha ett 75mm rör? Vad var det i mitt förslag som inte var bra?

Isoleringen jag fått med slangen är Tubolit. Det står att den är godkänd att förläggas i mark. Krävs verkligen att jag lindar in den i plast då?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #24 skrivet: 06 maj 2021, 23:02:04 »
Klart den är för mark, men all sorts isolering suger vatten förr eller senare och blir den dÃ¥ blöt närmast grundmuren sÃ¥ kan det tjäla där. Därav att klä den med plast och tejpa ihop det med slangen pÃ¥ utsidan. Det är inte bra med tjäle intill en grundmur. Det brukar vara en tumregel att isolera 2 meter  ut frÃ¥n grunden, för just att inte fÃ¥ tjälskott där. Sen det med rör genom väggen, KB-slangen är nog min
40 mm och med isolering tjockare. Vet inte vad Tuboliten är i mm. Men det ska vara lätt att få in allt. Bara täta till ca 2 - 3 cm på insidan så det inte drar in luft och ger kondens i röret och då om det blir kondens i genomgången rinner det utåt.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #25 skrivet: 07 maj 2021, 07:47:11 »
Uppfattat, jag ska se till att Linda några varv plast runt isoleringen på utsidan av väggen.

Jag förstår fortfarande inte om jag måste ha ett rör genom väggen eller om jag lika gärna kan borta ett hål med diameter 57mm och sen trycka igenom slang och isoleringen som totalt 60mm. På så vis bör det väl bli tätt och fint?

Eller kanske bara fogskumma fast slangen direkt i ett lite större hål och låta isoleringen börja vid utsida vägg?

Det är lite dåligt med plats så jag vill inte göra större hål än nödvändigt men måste det dit ett rör så gör jag ju såklart så.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #26 skrivet: 10 maj 2021, 08:40:54 »
Jag skulle fortfarande behöva lite hjälp med genomföringen.

Rör eller inte rör? Räcker 50mm eller måste jag upp till 75mm? Fogskum mellan slang och rör?

Hur mycket större måste hålet vara jämfört med röret? Hur fäster man röret i väggen? Fogskum?

Jag har en kärnborrmaskin bokad imorgon så jag skulle behöva få klart för mig hur jag ska göra :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #27 skrivet: 10 maj 2021, 08:57:27 »
Jag drog bara rör o isolering, och skummade det hela tätt.
På insidan sågade jag till en bit formplyfa som passar som hand i handske runt slangarna/isoleringen, kompletterade med en sträng silikon för att vara helt säker på att det blev tätt, och det har fungerat bra i 18 år.
Nu har jag inte en källarvägg, men ändå.
Det där med plasten runt slangarna vet jag inte om det har någon större effekt, KB-slangarna är ju ändå blöta hela tiden p.g.a. den kondens som bildas av den låga temperaturen.
(Aldrig hört talas om den lösningen tidigare, men det kanske är nÃ¥gon form av standard, men i sÃ¥ fall är det nytt för mig.)  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #28 skrivet: 10 maj 2021, 13:54:39 »
Jag drog bara rör o isolering, och skummade det hela tätt.
På insidan sågade jag till en bit formplyfa som passar som hand i handske runt slangarna/isoleringen, kompletterade med en sträng silikon för att vara helt säker på att det blev tätt, och det har fungerat bra i 18 år.
Nu har jag inte en källarvägg, men ändå.
Det där med plasten runt slangarna vet jag inte om det har någon större effekt, KB-slangarna är ju ändå blöta hela tiden p.g.a. den kondens som bildas av den låga temperaturen.
(Aldrig hört talas om den lösningen tidigare, men det kanske är nÃ¥gon form av standard, men i sÃ¥ fall är det nytt för mig.)  dontknow

Tack Rickard!

Jag tror jag borrar med 82mm borr och skummar fast ett 75mm avloppsrör som får luta en aning utåt och fortsätta ett par dm från väggen. Sen fogskummar jag även tomrummet mellan rör och slang. Återfyller sedan med bra bra dränerande material.

Jag ska hyra en kärnborr imorgon :)

Inloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #29 skrivet: 10 maj 2021, 19:16:54 »
När jag tog upp hål genom grunden hos far så var betongstenen så hård att det misslyckades. Istället tog jag ut en hel steg genom att bila bort murbruket.
Sen gjöt vi en ny sten i isolerbetong. Vi gjöt in 50 mm avloppsrör som genomföring.
Det blev riktigt bra.

Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!