Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För hög temperatur pÃ¥ varmvattnet frÃ¥n ComfortZone CE50?  (läst 3685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
Hej på er!

Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem! Sc:,h

Jag har fått min ComfortZone installerad i förra veckan, och upplever nu att varmvattentemperaturen ut från denna är betydligt högre än från den gamla elpannan från Nibe. Jag har varmvatten temperaturen inställd på 55°C.
Jag funderar på om jag skulle behöva montera in en blandningsventil. Hur har ni andra gjort. För med en blandningsventil monterad kan jag höja varmvatten temperaturen till 60°C, vilket skulle vara bra då sambon & lilltjejen hemma är riktiga lång duschare. Hoppas jag fått med allt som an behövas för att få ett svar, då detta är mitt första inlägg på forumet ;D

Tack för ett bra forum, det var pga detta som det blev en ComfortZone.

 *vinkar*Är numera en ägare till en ComfortZone CE50  ;)studs

//Roine. *vinkar*
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej på er!

Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem! Sc:,h

Jag har fått min ComfortZone installerad i förra veckan, och upplever nu att varmvattentemperaturen ut från denna är betydligt högre än från den gamla elpannan från Nibe. Jag har varmvatten temperaturen inställd på 55°C.
Jag funderar på om jag skulle behöva montera in en blandningsventil. Hur har ni andra gjort. För med en blandningsventil monterad kan jag höja varmvatten temperaturen till 60°C, vilket skulle vara bra då sambon & lilltjejen hemma är riktiga lång duschare. Hoppas jag fått med allt som an behövas för att få ett svar, då detta är mitt första inlägg på forumet ;D

Tack för ett bra forum, det var pga detta som det blev en ComfortZone.

 *vinkar*Är numera en ägare till en ComfortZone CE50  ;)studs

//Roine. *vinkar*

Upplever du att varmvattnet inte räcker idag?
Det kostar extra att värma upp det till 60ºC.

Normalt sett så brukar man inte ha blandningsventil på en värmepump men jag har sett i forumet att några har det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Grattis till din CE50! Jag är en nöjd ägare sedan nästan 2 år.

Varför kan du inte ha den inställd på 60 grader och låta duschblandaren blanda i kallvatten till lagom temp? Är du rädd för skållningsrisken? I så fall tror jag inte det är så stor skillnad på 55 och 60 gr.

Själv värmer jag varmvattnet till 60 gr när vi skada bada, annars står den på 50 gr.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
Hej,

Tackar för de svar som jag fått. Jag har även mailat ComfortZone, dom svarade att i mitt fal kan det vara lämpligt att ha en blandningsventil. Men denna skulle isåfall vara termostatisk.
Hur fungerar nu en sådan blandningsventil när beredar temperaturen sjunkit, kan denna stänga av kallvatten inblandning helt eller kommer det att upplevas som om varmvatten mängden har minskat. Sc:,h

Jag mätte även upp varmvatten temperaturen som kommer ur kranen vid diskbänken, detta är nu 58°C varmt i ca 3minuter innan det sakta sjunker. Varmvattentemperaturen på PUMPEN är inställd på 55°C.
Ska prova att ställa ner denna till 50°C och se vad som då händer med varmvatten temperaturen, samt kolla om det finns tillräcklig mängd varmvatten till mina "goa" lång duschare. ;)
Som ni förstår så är det inte i duschen som jag är orolig för skållningsrisk, utan när barnen själva ska tvätta sina smutsiga fingrar.

Vad har ni andra CZ ägare för inställningar på varmvatten temperaturen Sc:,h

//Roine.
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad björkö

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    Hej kan du inte strypa termostaten i köks blandaren
    ny bliven ägare till en ce 50 sedan tre dagar sedan

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har min CE 50 insställd på 55 grader. Jag har kopplat in Rikards temp-logger och givaren till varmvatten har jag satt i samma dykrör som Värmepumpens egna sensor sitter i, halvvägs upp på vattentanken. Min sensor visar 3-4 grader högre temp än vad panelen på VP anger. Tex vid 55 grader enligt Vp är det 58-59 grader enligt min logger. Nu skiljer ju temperaturen en del i tanken och vi pratar inte om laboratoriekalibrerade sensorer men ändå, det verkar som det kan skilja en del.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har ställt in 50 grader och låg prioritet på eltillskottet. När det är dags för bad så höjer jag till 60 grader. Jag har även höjt varmvattenhysteresen nu på våren från 1.5 till 3.3 grader så att den inte behöver värma vv så ofta. Det gör att när kvällsbestyren, läs diskningen, är över så behövs inen vv värmning under natten och pumpen kan koncentrera sig på att göra värme då.
Jag har också känslan att vattnet är varmare än tidigare. Vid 55 grader ger den varmare vatten än min gamla Autoterm Corus 1000 (flvp enbart för vv) som skulle ge 57 grader.
Det finns dock en kalibrering av vv tempen som normalt är inställd på -3 grader. Det skulle ju innebara att om givaren visar "rätt" så visar displayen 55 grader men tanktempen är 58 grader. Om man vill finjustera tempen så kan man ju ändra den kalibreringen.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
Hej!

Tack för alla svar!

Tackar för tipset att justera temperaturen på en-greppskranarna, hade ingen aning om att det gick att göra detta. *roflmao*

Jag kan nu köra CZ 50 med 55°C varmvattentemperatur utan risk att man skållar sig på vattnet, vilket leder till att jag inte kommer att behöva montera någon blandningsventil. ;D

Mitt problem med för varmt vatten i kranarna är nu löst.

//Roine.
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!