Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402  (läst 3345 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« skrivet: 16 oktober 2022, 11:23:26 »
Sedan i våras har vi en nyinstallerad Bosch 3800I EW som gått som "tåget" fram till förra veckan. Det som händer är att kompressorn stänger ner sig på eftermiddagen runt kl 15.00 medans fläkten går. Eftersom beteendet upprepas efter ca 24 är känslan att något i pumpen är schemalagt - vilket det inte är enligt installatören som var här i fredags.

Kompressorn återstartar inte själv utan jag får göra det manuellt vilket fungerar varje gång. Senaste stoppet i går väntade jag i en och en halv timme då jag gav kompressorn tid att återstarta men icke.

Installatören får en returresa och vi får se vad dom vill testa då - återställa fabriksinställningar/uppdatera programvaran???

Är det här något som Bosch/IVT 402 användare känner igen?????

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2022, 11:25:43 »
Jag skall lägga till att pumpen inte skickar något larm. Har mailat Bosch i Tranås som säger sig inte känna igen problemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2022, 18:21:24 »
Finns nån schemalagd temphöjning på varmvattnet som stämmer med detta?
Den kan ju stoppa då på hög retur men detta ska släppa av sig självt när temperaturen på returen går ner.
Men kolla Meny > Varmvatten > Avancerat > Termisk desinfektion vad den är inställd på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2022, 19:55:44 »
Hej Carl N

Samma tanke hade Bosch support när installatören ringde till dem - inställningen där är Söndagar 02.00 så allt såg rätt ut. Förmodligen/hoppas att jag att jag hittade felet igår - växelventilen hade fastnat i värmeläge (radiator).  Idag stannade den inte på eftermiddagen. Om det visar sig att problemet är löst kan jag redogöra för vad jag gjorde här på forumet så andra kan dra lärdom - återkommer!

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2022, 20:43:57 »
Hej Carl N

Samma tanke hade Bosch support när installatören ringde till dem - inställningen där är Söndagar 02.00 så allt såg rätt ut. Förmodligen/hoppas att jag att jag hittade felet igår - växelventilen hade fastnat i värmeläge (radiator).  Idag stannade den inte på eftermiddagen. Om det visar sig att problemet är löst kan jag redogöra för vad jag gjorde här på forumet så andra kan dra lärdom - återkommer!

Min uppför sig konstigt med IBLAND. Bosch påstår att det inte finns några andra mjukvaror...
Måste starta om min ibland...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2022, 15:14:23 »
Stannar din pump "Random" och inte som min "Schemalagt" ? I vilket läge stannar den VV eller Värme?
 

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2022, 14:10:32 »
Problemet är löst. Hade jag anat att det var växelventilen som fastnat hade jag kunnat "motionera" den för hand men gjorde så här:

Installatörsnivån - Drift - Enbart varmvatten.

Enbart varmvatten skall vara ikryssat NEJ - min var i NEJ läge.

Klickade på JA vilket fick till följd att pumpen stannade och jag kunde då höra hur växelventilen ändrade läge under några sekunder.

Klickade i NEJ och pumpen startade.

Temperaturen på vattnet var då 41/42 grader där pumpen skall börja värma varmvatten - vilket den gjorde i VV läget.

När den nått rätt temp växlar pumpen över till Värme - allt har funkat i drygt en vecka nu.......

Denna erfarenhet kanske kan vara till hjälp för någon!

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #7 skrivet: 05 november 2022, 11:14:18 »
Bra!

Jag hade problem med cirkulationspumpen. Ibland stannade den. Nu är den utbytt.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

m8

  • Gäst
m8
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #8 skrivet: 04 december 2022, 07:57:00 »
Problemet är löst. Hade jag anat att det var växelventilen som fastnat hade jag kunnat "motionera" den för hand men gjorde så här:

Installatörsnivån - Drift - Enbart varmvatten.

Enbart varmvatten skall vara ikryssat NEJ - min var i NEJ läge.

Klickade på JA vilket fick till följd att pumpen stannade och jag kunde då höra hur växelventilen ändrade läge under några sekunder.

Klickade i NEJ och pumpen startade.

Temperaturen på vattnet var då 41/42 grader där pumpen skall börja värma varmvatten - vilket den gjorde i VV läget.

När den nått rätt temp växlar pumpen över till Värme - allt har funkat i drygt en vecka nu.......

Denna erfarenhet kanske kan vara till hjälp för någon!


Hej
Så du har alltså båda fälten markerade ”NEJ”nu då?
Vet du hur låg ute temperatur kompressorn jobbar till innan elpatron slår på?
Tycker min pump drar för mycket el.
Niclas

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #9 skrivet: 04 december 2022, 12:04:49 »
Bara ett fält går att klicka i. När du klickar JA så stannar pumpen och efter det klickar du i NEJ och då är det det som gäller och som skall vara.

Kompressorn gick utan tillskott ner mot -3/4 grader. Den kunde säker gått längre tid i minusgrader än vad jag hann uppleve. Det är vårt frritidshus och jag var påväg hem och sänkte temeraturen vilket fick till följd att tilluften blev för kall (runt 13-14 grader) vilket medförde att tillskottet gick på. Normalt har man ju betydligt högre tilluftemp vilket får kompressorn att gå längre.

Hoppas att detta hjälper dig!

Utloggad M8

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #10 skrivet: 04 december 2022, 22:25:54 »
Bara ett fält går att klicka i. När du klickar JA så stannar pumpen och efter det klickar du i NEJ och då är det det som gäller och som skall vara.

Kompressorn gick utan tillskott ner mot -3/4 grader. Den kunde säker gått längre tid i minusgrader än vad jag hann uppleve. Det är vårt frritidshus och jag var påväg hem och sänkte temeraturen vilket fick till följd att tilluften blev för kall (runt 13-14 grader) vilket medförde att tillskottet gick på. Normalt har man ju betydligt högre tilluftemp vilket får kompressorn att gå längre.

Hoppas att detta hjälper dig!


Ok
Tycker nämligen att min elpatron går mer än kompressorn.
Gjorde som du sa och det ” klickade ” till så nåt hände tydligen .Men hur vet man när man ska göra detta nästa ggr och när är nästa ggr?Är det beroende på hur kallt det blir?
Skulle vara toppen om du kunde lägga upp dina inställningar,även dom under servicemenyn så kanske även jag får min att fungera ”bättre:)
Gärna även värmekurva.
Tack på förhand
Niclas

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #11 skrivet: 05 december 2022, 12:07:04 »
Hej M8:a,

Har du gjort det nu så skall du nog inte gjöra det mer då ditt problem - om det är ett problem - eller följden av felande inställningar eller klimat. Låt NEJ vara iklickat och sök problemet på annat ställe. Jag är INTE proffs men har gjort mig lite erfarenheter via detta forum som jag haft mycket nytta av.

Är det första året med pumpen så du inte har en tidigare vinter som referens?
Är ni många i familjen som duschar/badar eller har hög rumstemp?
Vår kompressor är relativt liten och klarar inte vad som helst utan tillskott?
Var bor du?
Hur ser ditt ventillationssystem ut? Kolla denna tråd i Nibe: Mycket tillskott som visade sig ha en naturlig förklaring: Helt ny IVT 402, kompressor vill inte gå.
I den tråden har du också en del synliga inställningar som du kan jämföra med.
Jag kommer inte till huset förens till Nyår så jag har inga bilder att bidra med nu. Olika hus kräver olika inställningar så det går ine att kopier rakt av med allt.
Ur minnet vet jag att min pump går på 50% fläkt, Normalläge på VV oxh exakt samma värmekurva som du ser i tråden som jag hänvisade till. En erfarenhet jag gjorde nu när jag sänkte tempen i huset för att åka hem var att när temperaturen på luften från huset och in i pumpen gick ner till 13/14 grader gick tillskottet på. Vad har du för temp på tilluften? Enklast kollar du genom att klicka på "Värmepump" (bilden i huvudmenyn) då kommer det upp en bild med en del data. Längst upptill höger symboliseras luften från huset och in i pumpen.

Mitt tips är att du registrerar dig på forumt och på så vis kan du lägga upp bilder och ställa dina frågor. Du kommer att få hjälp då det finns många duktiga själar här som välvilligt ställer upp med sin kunskap.

Ni som är proffs får gärna rätta mig om jag är fel ute i mina råd ........

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem Bosch 3800i EW / IVT 402
« Svar #12 skrivet: 05 december 2022, 12:24:39 »
Sorry. Min hänvisning är till IVT här på forumet och INTE Nibe.......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!