Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning av garage  (läst 5519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nucken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: FinspÃ¥ng
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppvärmning av garage
« skrivet: 02 juni 2011, 11:29:50 »
Hej

Ny på detta forum och värmepumpsvärlden.

Mitt garage om ca 80 kvadrat är just nu ouppvärmt detta merför ju att mekklimatet inte är det bästa under vinterhalvåret.
Garaget är lite speciellt det är ett dubbelgarage med källare (smörjgrop), från källaren i garaget är det en dörr in till källare på huset.

Jag har inte tänkt ha någon kontinuerlig värme på utan är mer ute efter ett sätt att snabbt värma upp utrymmet när man skall meka.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av uppvärmning så hoppas jag det finns någon på detta forum som kan ge sina synpunkter på följnade idé:

Bygga 2 eller 4 fläktradiatorer av bilradiatorer och koppla dessa till huset övriga värmesystem.
Mina funderingar är:
1 Ger en bilradiator någon vetting värme? (har i vintras shutat ut 60 grader)
2 Komemr det vara svårt att lufta av systemet? Kommer ha en egen cirkulationpump till slinga som går till garaget, inkopplat på radiatorkretsen i källaren.

Kom gärna med andra synpunkter
Enplansvilla med källare 95+95 kvadrat
Byggår 1965
Uppvärmning:
Sedan 2011-04-14
CTC EcoAir 105+EcoEl AVT Edition (årsförbrukning ?)
Tidigare
El/Ved kombipanna (årsförbrukning 21000kWh)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Uppvärmning av garage
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2011, 13:18:27 »
Fundera lite på hur mycket värme en bilmotor producerar så tror jag det räcker med en enda radiator/bilkylare då ditt problem kommer att vara att skaffa fram tillräckligt med varmvatten och att få till tillräckligt bra fläkt så att du har ordentligt drag genom kylaren.

(en bilmotor som drar 1 liter mil vid motorvägskörning dumpar ca 30% av energin i bensinen i form av kylarvärme. Grovt kan man säga att en liter bensin motsvarar 10 kWh  och 1l/mil vid 100 km/h motsvara ca 100 kWh/timme i effektuttag frÃ¥n bensinen och ca 30 kW av dessa 100 kW  gÃ¥r ut i kylaren som värme.)


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Uppvärmning av garage
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2011, 15:41:40 »
Jag skulle sätta en fläktkonvektor i garaget och justera in den så att den ger en basuppvärmning till kanske 8-10 grader i garaget. Sen skulle jag (om du har 3-fas i garaget) köra med en sån här för att snabbt få upp och stänga av värmen när du ska mecka:

http://biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Flakt/Varmeflakt-5000-W400-V/

Att ha basvärme i garaget kan dock kosta en bra slant, dels beroende på isolering förstås, men också på hur din värmepump är dimensionerad. Ligger du inte på ganska bra effekttäckning så kan påkoppling av garaget medföra en saftig ökning av tillskottselen, eftersom utetempen för när tillskott behövs går upp ganska mycket.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Uppvärmning av garage
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2011, 15:43:51 »
Skulle köra dieselkanon, mycket effekt när jag vill ha det, om du nu skall ha kallt i garaget övrig tid..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Uppvärmning av garage
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2011, 08:16:08 »
HÃ¥ller med apan, hellre diesel eller olja än en byggfläkt :o  LLVP, kanske

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Uppvärmning av garage
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2011, 08:59:31 »
hej..
köp en vattenburen areotemp på jula... 4000kr å lämnar bra med effekt...

om du vill så bygger du ett eget system med glykol i garaget så kan du kallställa det mellan varven
detta görs enkelt med en plattvärme växlare å lite rör
« Senast ändrad: 03 juni 2011, 09:01:22 av Dr Chun-Lan »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Uppvärmning av garage
« Svar #6 skrivet: 03 juni 2011, 09:19:36 »
Nackdelen med LL-pumpar är att dom kan ha lite svårt att få upp tempen på vintern om man låter det bli för kallt inne.
Om du är sugen på att pyssla lite så skulle nog en vattenbaserad lösning med fläktkonvektor vara att föredra (sen kan du ju bygga konvektorn själv av en bilkylare och en rejäl fläkt).
Sen är det ju bra att köra glykol ut till garaget om du skulle vilja kallställa emellanåt. Skiljer du den slingan från det övriga värmesystemet med en värmeväxlare så slipper du fylla hela systemet med glykolvatten...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Uppvärmning av garage
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2011, 22:31:05 »
lägger min röst på dieselkanon också. Fullt flås i en stund. Garage brukar vara dåligt isolerade, så ska man köra värme där hela tiden kolla över isoleringen

20 kw kan räcka, men med en större går det fortare att få upp tempen
« Senast ändrad: 03 juni 2011, 22:32:43 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Uppvärmning av garage
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2011, 22:51:26 »
Fanns större som ej var märkbart dyrare..Kolla blocket och sök dieselkanon..
« Senast ändrad: 03 juni 2011, 22:53:56 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppvärmning av garage
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2011, 23:09:29 »
jag har tenke att kobla med garagen nu som jag installerer vp......

16 kW Thermia vp ,  260 kvm hus,  100 kvm mekargarage før motorsyklar.   blir kaldt her om vinteren,  -40,  garagen er myckt godt isolerad,  og nu installerer jag 5 radiatorer,  frÃ¥gan er bare hvilke rør jag skal bruke i garagen mellom radiatorene och hur man kobler mot huset,  10 meter unna,  glykol ? vveksler ? 

Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!