Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Justering av cirkulationspump  (läst 3426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alex92

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Justering av cirkulationspump
« skrivet: 24 januari 2020, 16:56:08 »
Hej!
Jag har haft lite bekymmer med att den smäller i elementen/rören och har luftat element och pump flertal gånger i tron om att det ska smälla mindre.
Det har inte gett något så nu är tanken att ställa ner cirkulationspumpen till en lägre hastighet om det går.

Jag tror jag har en Wilo 25/6 som min ”IVT bok” säger och det ser ut som det skulle vara den om jag söker på Google.
Det som skiljer är det röda vredet där man ställer hastigheten, vredet existerar inte på min pump men det jag kan se är ett glas på ovansidan av pumpen som ser ut att peka på steg 3.
Är det någon som har en aning om hur man kan sänka hastigheten på pumpen eller är det något jag gör i menyn på värmepumpen?

Vad annars kan det vara som gör att det smäller i elementen och går det åtgärda?
Har även funderat på att installera ett utjämningskärl om inte något av de billigare alternativen funkar .
Ivt greenline HT C7 2003

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Justering av cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2020, 17:01:34 »
Hej! Gamla värmerör som sitter i spänn i bjälklaget smäller när temperaturen i värmesystemet plötsligt ändrar sig en del. När är huset byggt? Ett utjämningskärl är en väg att gå men det kan behövas ett ganska stort sånt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Justering av cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2020, 17:03:06 »
Det jag tänker på i första hand om smällar i rören/elementen är att det är kraftiga temperaturvariationer på vattnet när VPn går resp står still. Rören kommer då att bli litet längre när dom är varma och litet kortare när dom är kalla och har man otur kan smällar uppstå under dessa små rörelser.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Alex92

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justering av cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2020, 18:09:36 »
Huset är byggt -68 och jag hade väl tänkt en 100l tank isåfall eller behövs det större?
Men hade hoppats på att justera cirkulationspumpen om det går.
Problemet är egentligen inte att de låter i elementen/rören i övrigt.
Men jag har ett element i garaget som
är vägg i vägg med sovrummet och i det elementet knäpper det väldigt ofta så att sömnen påverkas.
 
Ivt greenline HT C7 2003

Utloggad Alex92

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justering av cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2020, 18:43:31 »
Är inte 100% på att det är denna cirkpump jag har, men den ser ut exakt sådär.
Hur kan jag justera isåfall? Och är glaset på ovansidan med 3st plastförhöjnigar svaret på vilket steg pumpen står på?
Ivt greenline HT C7 2003

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2020, 18:47:59 »
Du får skruva av locket och under sitter en plugg som kan lyftas och vridas till ett annat läge

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Justering av cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2020, 18:56:53 »
Har läst om flera 60-tals hus med detta problem med knäppningar. Kan gå så långt att det behövs en stor arbetstank och shuntstyrning ut från tanken så att det aldrig kan bli tvära ändringar i framledningstemperaturen. Har man fjärrvärme är det ju inget problem men med värmepump kan det bli ett väldigt knäppande. Bra att ta hem och prata med en mycket erfaren VVS:are.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Justering av cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2020, 21:07:44 »
Brukar räcka med en liten utjämningstank emellan. Behöver inte vara särskilt stor, räcker med 100 liter så försvinner större svängningar i temp vid växling mellan varmvatten och värme. Gör också att pumpen får lite färre starter då det finns en liten buffert.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2020, 23:05:20 »
Är inte 100% på att det är denna cirkpump jag har, men den ser ut exakt sådär.
Hur kan jag justera isåfall? Och är glaset på ovansidan med 3st plastförhöjnigar svaret på vilket steg pumpen står på?
Jepp 1 -- 2 -3  under locket sitter en plugg som lyftes och vrides till annat läge, märken finns på pluggen, titta hur markeringen är så ser du att den står mitt för glaset och markerar en fart, vid vridning kommer  markeringen att flytta på sig i glaset när locket är på,stäng av pumpen först. Enkelt inget farligt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!