Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika tryck beroende pÃ¥ olika Hz + luftning? F730  (läst 690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FÃ¥gelholken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Min nya f730 sen i april har varit såhär med trycket sen vi flyttade in. Trycket ändrar sig beroende på vilken frekvens pumpen jobbar i. Som exempel:
Värme på 20hz = 0.4 bar
Värme på 70hz = 1.2 bar
Värme på 95hz = 1.6 bar
Varmvatten på 35hz = 0.6 bar

Varför skiljer sig trycket åt? Bör det inte vara rätt konstant?

När man luftar hela systemet inkl radiatorer, ska man stänga av pumpen, lufta sen höja trycket sedan starta pumpen?
Senast jag luftade så höjde jag trycket till 1.5 men när den kör på högre Hz blir trycket över 2.0 då...

Tacksam för svar!


Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olika tryck beroende på olika Hz + luftning? F730
« Svar #1 skrivet: 18 december 2022, 09:51:53 »
Sannolikt är det bara indirekt kompressorns frekvens som gör skillnaden, förmodligen är det varierande pådrag på cirkulationspumpen som är den direkta orsaken.

I en normal villaanläggning ska inte trycket variera alls med hur cirkulationspumpen går.

Om systemet är luftat är expansionskärlet misstänkt. Kolla om membranet är helt. (Det ska komma luft ur bilventilen när man petar på den, kommer det vatten är det trasigt.) Kolla sedan att förtrycket är det rätta. (0,5 bar är ofta lämpligt, mät med vanlig däcktrycksmätare. Släpp ut vatten ur systemet så att trycket på manometern är tydligt lägre än så när du mäter.)
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad FÃ¥gelholken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olika tryck beroende på olika Hz + luftning? F730
« Svar #2 skrivet: 19 december 2022, 16:35:46 »
Sannolikt är det bara indirekt kompressorns frekvens som gör skillnaden, förmodligen är det varierande pådrag på cirkulationspumpen som är den direkta orsaken.

I en normal villaanläggning ska inte trycket variera alls med hur cirkulationspumpen går.

Om systemet är luftat är expansionskärlet misstänkt. Kolla om membranet är helt. (Det ska komma luft ur bilventilen när man petar på den, kommer det vatten är det trasigt.) Kolla sedan att förtrycket är det rätta. (0,5 bar är ofta lämpligt, mät med vanlig däcktrycksmätare. Släpp ut vatten ur systemet så att trycket på manometern är tydligt lägre än så när du mäter.)

Hej

Tack! Jag ska testa dina förslag.
Min andra fråga gällande luftning, ska man fylla på vatten i systemet när pumpen är avstängd eller på? I mitt fall förra gången jag luftade så höjde jag till ca 1.5 när den var på, men sen när den drog igång på hög frekvens/hög cirkpump så var den uppe nästan på 2.5.

Utloggad FÃ¥gelholken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olika tryck beroende på olika Hz + luftning? F730
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2023, 19:28:52 »
Sannolikt är det bara indirekt kompressorns frekvens som gör skillnaden, förmodligen är det varierande pådrag på cirkulationspumpen som är den direkta orsaken.

I en normal villaanläggning ska inte trycket variera alls med hur cirkulationspumpen går.

Om systemet är luftat är expansionskärlet misstänkt. Kolla om membranet är helt. (Det ska komma luft ur bilventilen när man petar på den, kommer det vatten är det trasigt.) Kolla sedan att förtrycket är det rätta. (0,5 bar är ofta lämpligt, mät med vanlig däcktrycksmätare. Släpp ut vatten ur systemet så att trycket på manometern är tydligt lägre än så när du mäter.)

Hej,

Lite sent svar.
Sammaställer lite annan info:
109m2 villa á april 2022
Golvvärme nere
Radiatorer uppe
Jönköpings-området

Membranet verkar helt. Olika tryck fortsätter fortfarande...

T.ex idag så när den körde varmvatten:
Tryck 0.1/0.2
4% värmebärarpump
-84GM
172.2 luft
kompressor 35Hz
Avluft 1.4
Frånluft 22.5
Utetemp +0.5

20 min senare kör den värme:
Tryck 0.5
Värme
Värmebärar 47%
-112GM
172.2 luft
kompressor 41hz
Avluft 0.0
Frånöuft 22.5
Framledning 40.3
Retur 34.7
Beräknad 40.5
0.5+ ute

Igår morse körde den på rätt ordentligt på 100Hz med 2.0kW tillsats, då låg trycket på ca 1.3.
Jag har luftat både pumpen och radiatorer övervåning för 2-3 veckor sedan och ökade då trycket till 1.5. Ska det verkligen sjunka så lågt så snabbt som det gör? Är det någon läcka?

Tackar

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olika tryck beroende på olika Hz + luftning? F730
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2023, 20:29:44 »
Det med varierande tryck, är helt beroende pÃ¥ var manometern är placerad.  Sitter den efter C-pumpen och den ökar och minskar i varv, sÃ¥ kommer det statiska trycket frÃ¥n pumpen att variera det med. Inget att oroa sig för,  dÃ¥ det finns ett visst motstÃ¥nd i rören ut, samt att du kanske har GV och raddar.  Termostaterna öppnar och stänger och pÃ¥verkar med i takt med pumpens fart.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olika tryck beroende på olika Hz + luftning? F730
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2023, 20:38:14 »
Och förtrycket var också okej?

Det är precis sådant här man ser om expansionskärlet inte fungerar. Är det något som gör att din anläggning inte är som de flesta andra, är manometern placerad någon annan stans än precis invid kärlet till exempel? Då kan trycket variera som 25fOCUS beskriver, men om man stänger av pumpen så ska det gå tillbaka till samma nivå varje gång.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad FÃ¥gelholken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olika tryck beroende på olika Hz + luftning? F730
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2023, 19:03:52 »
Det med varierande tryck, är helt beroende pÃ¥ var manometern är placerad.  Sitter den efter C-pumpen och den ökar och minskar i varv, sÃ¥ kommer det statiska trycket frÃ¥n pumpen att variera det med. Inget att oroa sig för,  dÃ¥ det finns ett visst motstÃ¥nd i rören ut, samt att du kanske har GV och raddar.  Termostaterna öppnar och stänger och pÃ¥verkar med i takt med pumpens fart.

Bifogar bild på där den sitter. Sitter den monterad efter cirkulationspumpen tror du?

GV nere och radiatorer uppe

Utloggad FÃ¥gelholken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olika tryck beroende på olika Hz + luftning? F730
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2023, 19:05:55 »
Och förtrycket var också okej?

Det är precis sådant här man ser om expansionskärlet inte fungerar. Är det något som gör att din anläggning inte är som de flesta andra, är manometern placerad någon annan stans än precis invid kärlet till exempel? Då kan trycket variera som 25fOCUS beskriver, men om man stänger av pumpen så ska det gå tillbaka till samma nivå varje gång.

Inte mätt förtrycket ännu.
Tror inte manometern är placerade på något annat ställe, se bifogad bild inlägg ovan. Vad tror du?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!