Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ / trycksätta KB (gammalt nivÃ¥kärl i metall)  (läst 931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Godmorgon,

Har ett gammalt nivåkärl i metall på KB-slingan (se bild nedan), hur fyller jag på brine med ett sådant? Läste något här om att jag skulle fylla upp det så det svämmar över och sedan med kompressor fylla på luft till 0,3-0,5 bar, är det vägen att gå?
Det har under en tid skvalat lite i KB-slingan när CP går, nu luftade jag lite och då skvalar det ju än mer (verkar finnas mer luft att bli av med också). Inget tryck alls i KB-slinga om jag kollar på manometern, och dåkan man ju fundera på varför trycket sjunkit ...)
Eller ska jag använda en sådan handpump som har ett kärl man häller i några liter brine istället?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Tycker inte det ska fyllas helt fullt. Fyll till 60% vätska bara. Sen pumpa. Se tryck på däckpåfyllarmätaren. Den gamla på röret är inte säkert den fungerar.

Ser ut som du kan justera nivån genom säkerhetsventilen där nere och samla upp sprit där smidigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tycker inte det ska fyllas helt fullt. Fyll till 60% vätska bara. Sen pumpa. Se tryck på däckpåfyllarmätaren. Den gamla på röret är inte säkert den fungerar.

Ser ut som du kan justera nivån genom säkerhetsventilen där nere och samla upp sprit där smidigt.
Tack! Tror jag ska byta ut den slangen som sitter på kärlet också, svårt att se något överhuvudtaget i den nu :-) Men då rekommenderar du att jag lånar typ en sådan här https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vvs-maskiner/spol-provtryckning-och-tillbehor/rems-push-provtryckningspump-12-l-3017229 för påfyllningen och att pumpa upp trycket? Inte fylla på genom att hällla i och sedan trycksätta med kompressor?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du behöver inte hyra en sådan. Släpper du ut luft +KB från kärlet och fyller det till max, kan du pumpa upp trycket med en vanligt pump, som du kan pumpa däcken på bilen med.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du behöver inte hyra en sådan. Släpper du ut luft +KB från kärlet och fyller det till max, kan du pumpa upp trycket med en vanligt pump, som du kan pumpa däcken på bilen med.
Det här gillar jag - kan jag ju göra nu på stört :-)
När jag fyller upp på det sätter tänker jag att jag
1. stänger ventilen under kärlet, öppnar sedan ballofixen ovanpå.
2. häller med tratt eller dylikt i brine tills kärlet är fullt.
3. Stänger ballofix ovanpå, öppnar ballofix under
4. Kopplar på cykelpump med lite adaptrar på ballofixen, öppnar den och sen pumpar jag på till kanske 1 bar och vrider sen av ballofixen

Är det korrekt tänkt? Dvs. att jag pumpar upp trycket mot hela slingan så att säga?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har ingen exsp med blåsa i. Det ska vara öppet mot borrhålet i ditt fall. Kommer det KB eller luft när du öppnar på uppsidan. Där ska du fylla fullt med KB och sen koppla på pumpen ( den bör ha en manometer ) och ta upp det det till ca 1 bar. Men börja först med 0,5 bar och stäng, kör KB-pumpen ett dygn på full fart. Detta för att om det finns luft någon annan stans så ska den ut. Framför allt det ska inte skvalpa i rören, Du sa en ballofix på topp, mycket bra. Då kan koppla upp en slang på flera meter, fylla den med KB, koppla andra ändan mot en kran, ha stängt på burken och öppna kranen, så det blir tryck. Sen öppnar du liiiiite på burken och då fyller du på KB från slangen. Bäst vore om du kollar upp hur du ska få dit en manometer på topp av burken. Med lite rördelar och en ballofix ( kanske 15 ) så måste det gå bra. Kanske ett T-stycke direkt på ballofixen som finns där och manometern på tvären sen, det blir två ballofixer. en Mot kärlet och en mot där kan fylla på- Så ordningen blir Kärl / ballofix/ T-stycke / ballofix och manometern på tvären i T -stycket.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommer det KB eller luft när du öppnar på uppsidan.
Luft, knackar jag på kärlet känns det dock väldigt tomt (detta gjorde jag alltså med pump / CP avstängd) - ska ta och se om det är nån vätska alls i det.

Men jag tar och kör varianten med att fylla på hela kärlet (har en halv dunk med 30%-ig alkoholblandning, får se om det räcker annars kanske jag toppar på med lite vatten bara) och sen handpumpar jag så tar vi det därifrån.

Ã…terkommer!

/Lars
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Till mark/bergvärme nöjer man sig med 15% etanol i brine.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kom på en sak nu. När jag kollade kärlet först gången så stängde jag ventilen under kärlet innan jag öppnade ballofixen ovanpå - då kom det luft.
När jag skulle fylla nu (med pumpen avstängd) öppnade jag ballofixen ovanpå direkt, utan att stänga av ned mot kollektorslangen - då kom det brine. Så jag kopplade bara på cykelpumpen, pumpade nånstans mellan 0,5-1 bar och kör nu CP kontinuerligt. Luftar lite nu och då.
Dock känns det ju lite bakvänt att ena stunden pumpande luft och sen lufta :-)

Dock brukar man väl säga att man inte ska röra sådant som fungerar? Och av nån anledning började mjukstarten krångla nu helt plötsligt - helt galet att det sker nu samtidigt men så är det väl!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du kan behöva köra med en lite "starkare" pump för att få ut luften ur slingan. Att det flödar över när du öppnar tyder på luft i slingan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
nu är jag tillbaka igen, med ny mjukstart på plats så ska jag ta tag i det här igen. Jag kör nu CP på kalla sidan kontinuerligt och luftar med jämna mellanrum. Det jag noterar är att om jag stänger av VP så CP stannar så är det ett redigt "forsande" när brinet rinner tillbaka ned i kollektorn.
Är det idé att fylla på då, när det så att säga runnit ned till lägsta punkt? Dock kommer jag ju aldrig kunna fylla upp de rör som går från kollektor till VP eftersomde går ovanför kärlet.
Ska jag vara ärlig så fattar jag inte riktigt hur det här är tänkt, men jag gör som så att jag provar mig fram tänker jag :-)
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har du inte ett påfyllnadskoppel? Typ https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/varme/varmepumpar/tillbehor-varmepumpar/6246525/
Där ansluter man en pump för att fylla systemet och den pumpen ska vara så pass stark att den river med sig luften i systemet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Det går ganska bra att vända riktning med klenare pump också. Se om du kan lufta baklänges genom ditt koppel, blåa kranar. Kör laddpumpen i max ett par minuter, stäng den i mitten samtidigt som du knäpper av värmepumpen. Vänta 5 minuter, se om det kommer en luftpelare tillbaka via understa blå kranen som du öppnar försiktigt. Känns det som trycket böjar bli lågt, sluta lufta och fyll på kärlet och pumpa om.

Kan vara värt ett försök utan rätt verktyg.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!