Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen  (läst 4851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #15 skrivet: 01 december 2009, 12:51:19 »
Jag gick länge och väntade pÃ¥ svar frÃ¥n paralellimportör/Ã¥terförsäljare om jag kunde fÃ¥ en ny motor av dem eller inte. De hade sÃ¥lt en pump till en underleverantör som nu har gÃ¥tt i KK, pumpen hänger hemma hos mig. Väntade länge men fick ingen motor. Till slut bytte jag lager själv. Är du lite tekniskt lagd kan du ju alltid öppna upp och vrida motorn rätt själv. Visst det är inte sÃ¥ det ska gÃ¥ till, men med tiden har jag  blivit smärtsamt medveten om att man fÃ¥r göra jobbet själv om det ska bli gjort. Har tröttnat pÃ¥ att lägga energi pÃ¥ dessa figurer som inte har nÃ¥got intresse av Ã¥terkommande kunder. Istället ger jag mina vänner och bekanta rÃ¥d om vilka hantverkare och Ã¥terförsäljare de ska undvika.
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #16 skrivet: 08 december 2009, 08:18:48 »
Hej!

Har försökt få hit reparatören för att kolla monteringen av fläkten. Jag har då fått reda på att det är normalt att fläkten låter mera med nya fläktmotorn pga de keramiska lagren, dvs det får jag leva med. Om nu någon undrar så är det Service-Elektra i Ystad som tycker så. Jag har aldrig hört att dessa lager ska väsnas men det kanske ni har?

Hälsningar
Tobbe
Sitter just nu och väntar på att varmt och skönt ska komma och titta på min innerdel igen efter fläktbytet. Givetvis har innerdelen en bra dag och låter inte så illa mycket bara för att de ska komma. Med en bra dag menar jag att om man drar ner tempen ett par grader, ställer den i fläktläge 1 och Quiet mode så hörs bara ett svagt brummande på 8 meters håll.

Dock är det konstant så att lägsta fläktläge + quiet mode låter mycket mer än fläktläge 3 utan Quiet mode och då måste ju något vara fel tycker jag.

När den har en dålig dag låter den som nu multiplicerat med faktor 10 och till och från låter det som om man håller in ngt i fläkten. Ngt skrapande ljud. Ibland är det bara detta brummande som låter som ngn vibration. Det ljudet är värre än kvittrandet man hade från början då detta skär igenom tex tv ljudet.
Det är omöjlligt att köra på lågt fläktvarv + quite när man vill ha lågt ljud på tv'n för att man ska lägga 2åringen.
Så nu är Quite mode det som skapar mest ljud.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #17 skrivet: 08 december 2009, 09:13:16 »
Då har de varit här. Han skruvade isär den. Juckade lite på fläktmotorn och skruvade ihop den och nu är den underbart tyst.
Han trodde att fläktmotorn hade hamnat lite snett så ngn klack gick emot ngt kretskort om jag förstod det rätt.

NÃ¥gra fÃ¥ minuter tog det. Inget snack om att de nya  motorerna skulle lÃ¥ta mer eller ngt sÃ¥dant.
Kan inte säga annat än att jag får ett bra intryck av dem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!