Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 2010. För liten tempdiff mellan suggastemp och förÃ¥ngningstemp.  (läst 2257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej.
Jag har en Fighter 2010 som kör mot en ack på 750L, installerat Augusti 2006. Nu på senare tid har den börjat stanna lite då och då, orsak 11 på displayen, detta inträffar även om det långt kvar till stopptemps inställning. Jag är inte helt hemma på Vpumpar men så vitt jag förstår så har det med förångningen att göra. Om jag gör en manuell avfrostning så får jag igång den igen, men sen stannar den igen av samma orsak ca ett dygn senare. Första gången det hände så blåste det väldigt mycket rakt mot den plats där VP står och ca -2 i luften, möjligt kan vara att tempgivaren som mäter förångningen hade dålig anläggning mot mätpunkten vilket skulle förklara varför den VPn stoppade. Eller så är det så enkelt att VPn är trasig, vilket är lite kass då den bara kört i 18 månader. Dessutom har jag 10kvm solpanel som laddar acken, så VP går nästan inta alls från april till oktober.
Är det någon som har ett tips?
Mvh
Pelle

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad visar den för temperaturer på kanal 02 och 05 normalt då kompressorn går?
Det kan mycket väl vara någon av tempgivarna som visar fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Kanal 02 ca 5-7 och kanal 05 ca -2 - -3. Jag har inte kollat innan den började krångla och dessa värden är avlästa nu igår. Jag har satt 2 anläggningsgivare på tillopp och retur inne i pannrummet för att kolla DT, förvisso är väl inte enklare anläggningsgivare så tillförlitliga men jag tycker att det är lite lågt DT, ca 5-6 grader! Utetemp omkring 0 till +2 och inte någon direkt blåst.

Jag ska ta och läsa av ordentligt när jag kommer hem från jobbet i kväll, kanal 02 och 05 samt DT från givarna i VPn.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om det inte är givarna som visar fel sÃ¥ kan det vara brist pÃ¥ köldmedia.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Det kan ju vara orsaken, jag får ringa på service :( Kan VPn ta skada av att ha kört med för lite köldmedia?
Tack för tipsen.

Tillägg:
Nu har jag läst av lite fler värden och varit i kontakt med Nibe, det är helt klart något fel med min VP. Nibe ville byta givare. Sen tror jag att jag ska ägna min VP lite tid och trimma parametrar, kanske köpa mig en temperaturlogger ;)

Nu har Nibe varit här. Det var fel på givarna.
/pelle
« Senast ändrad: 16 januari 2008, 22:31:09 av PerB »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!